کد مطلب: ۲۲۶۹۰۳

خطری که خودکفایی گندم را تهدید می‌کند

خطری که خودکفایی گندم را تهدید می‌کند

عدم اعلام نرخ خرید تضمینی گندم از سوی دولت خودکفایی گندم را زحمات زیادی برای آن کشیده شده به خطر انداخته و از سوی حمایت از تولید داخل را با چالش مواجه می‌کند.

طبق قانون دولت موظف هر ساله قبل از آغاز سال زراعی جدید نرخ تضمینی محصولات کشاورزی را اعلام کند اما با گذشت چند ماه از سال زراعی جدید و وعده‌های چندباره برای اعلام این نرخ، دولت همچنان نرخ خرید تضمینی جدید برای این محصول استراتژیک را اعلام نکرده است و این موضوع نگرانی‌هایی را برای کشاورزان به وجود آورده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خودکفایی در تولید گندم که از سیاست‌های کشور برای تامین امنیت غذایی به شمار می‌رود از اهمیت خاصی برخوردار است و عدم اعلام نرخ تضمینی جدید می‌تواند خودکفایی این محصول استراتژیک را با چالش اساسی روبه رو کند و خودکفایی که برای آن زحمات زیادی کشیده شده به راحتی از بین خواهد رفت.

علی محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در این باره اظهار کرد: متاسفانه طبق دستورالعملی که برای خرید تضمینی گندم اعلام کردند، قیمت‌ها به صورت علی الحساب محاسبه می‌شود و پس از تصویب قیمت تضمینی توسط دولت قیمت نهایی محاسبه شده و به کشاورزان پول آن پرداخت می‌شود.

شاعری ادامه داد: این کار دولت خلاف قانون است و پیگیری این موضوع پس از بازگشایی مجلس در دستور کار کمیسیون کشاورزی قرار خواهد گرفت و مراتب اعتراض خود را اعلام می‌کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت جهادکشاورزی افزایش نرخ 10 درصدی را به شورای اقتصاد پیشنهاد کرده که با مخالفت این شورا مواجه شده که این سیاست موجب ضربه تولید داخل خواهد شد و تولید گندم کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد و احتمال اینکه از خودکفایی خارج شویم زیاد خواهد بود.

وی با بیان اینکه شورای اقتصاد به بهانه نداشتن اعتبار با افزایش قیمت خرید تضمینی مخالفت کرده است، اظهار کرد: این تصمیم شورای اقتصاد مبنای درستی ندارد و از وزارت جهادکشاورزی انتظار می‌رود بر روی پیشنهاد افزایش 10 درصدی قیمت تضمینی پافشاری و از حق کشاورزان دفاع کند.

شاعری تاکید کرد: کمیسیون کشاورزی برای پیگیری این موضوع طرح سوال از وزیر جهاد کشاورزی را در دستور کار قرار داده و وزیر برای این موضوع به مجلس فراخوانده می‌شود.

گفتنی است با توجه به اینکه سال جدید از سوی مقام معظم رهبری سال حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شده است توقع از دولت این است که هر چه سریع‌تر نرخ تضمینی گندم را اعلام کند تا خیال کشاورزان آسوده شده و از طرفی خودکفایی گندم نیز به خطر نیفتد و ارز قابل توجهی که از عدم واردات و همچنین صادرات این محصول می‌تواند عاید کشور شود از بین نرود.

منبع: میزان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.