کد مطلب: ۲۷۲۰۰۹

خلق ثروت در کشور با اقدامات غیرمولد صورت می‌گیرد

خلق ثروت در کشور با اقدامات غیرمولد صورت می‌گیرد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تصریح کرد: خلق ثروت در کشور ما به دست دلالان، واسطه گران، رانت خواران و اقدامات غیرمولد صورت می گیرد. تا این شرایط تغییری اساسی پیدا نکند نمی توانیم مدعی خدمت به تولید کشور شویم.

غلامحسین شافعی شب گذشته در آیین گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن در نمایشگاه بین المللی مشهد اظهار کرد: آرزوی ما این است که سخنان حماسی تبدیل به عمل های حماسی شود و درصد کمی از آنچه بیان می کنیم، به اجرا گذاشته شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آنچه امروز به عنوان راس مشکل اساسی در اقتصاد کشور وجود دارد، مساله توسعه صنعتی است که متاسفانه این مساله یک مشکل ساختاری و پیچیده بوده که در دوره ای بسیار طولانی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: اصل این ماجرا به ساختار اقتصادی کشور که یک اقتصاد نفتی است، بازمی گردد. متاسفانه این اعتیاد نفتی طی سال های گذشته وضع اقتصاد ما را به این مرحله رسانده به طوری که ما بدون توجه به توسعه صنعتی و تدوین برنامه آنچه فعلا در پیش رو می بینیم، این است که دولت رقیب پرقدرتی در برابر بخش خصوصی در نظام اقتصادی کشور است و علی رغم توجه و تاکیدی که در فرمان مقام معظم رهبری و تصمیم مجلس در مورد اصل ۴۴ قانون اساسی شد، خیلی اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است.

شافعی تصریح کرد: نهایتا آنچه امروز وجود دارد و باید تغییر کند، این است که به عنوان یک آفت اقتصادی، آنچه در کشور ما موجب خلق ثروت می شود، فعالیت های تولیدی و مولد نیست بلکه خلق ثروت در کشور ما به دست دلالان، واسطه گران، رانت خواران و اقدامات غیرمولد صورت می گیرد. تا این شرایط تغییری اساسی پیدا نکند، نمی توانیم مدعی خدمت به تولید کشور شویم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه ما اصلا گرفتار کمبود منابع نیستیم، گفت: از ابتدای آغاز برنامه های توسعه ای از سال ۶۸ تا سال ۹۵، ۲۷۷۲ میلیارد دلار منابع ارزی داشته ایم. اگر به این میزان سرمایه گذاری های خارجی و کمک های بلاعوض را اضافه کنیم، جمع ورود ارز به کشور ما به ۳۱۹۱ میلیارد دلار می رسد. سوال اینجاست؛ با این منابع عظیم و افسانه ای ارزی چرا اقتصاد ما در این جایگاه قرار دارد؟ این مساله به ناکارآمدی و بی برنامگی باز می گردد.

شافعی اضافه کرد: طی سال های گذشته معمولا تصمیم گیران ما از تصمیمات سخت گریزان بوده اند. در واقع همیشه تصمیمات سهل، مقطعی و کوچک مورد نظر بوده که این ها نمی تواند به طور ریشه ای به مسایل پاسخگو باشد. در حال حاضر نیز مشکل اصلی ما کمبود منابع نیست، گرچه کمبود منابع زیادی داریم ولی مهم تر از آن، چگونگی توزیع منابع است. آیا ما به ازایی برای صرف این منابع در صنعت و اقتصاد وجود دارد یا خیر؟

وی با اشاره به اینکه علی رغم هشدارها، صنعت نتوانسته تکان بخورد و رشد کند، خاطرنشان کرد: براساس آمار رسمی کشور طی ۱۰ سال گذشته سهم صنعت و صادرات از تسهیلات سیستم بانکی مرتب کاهش داشته است. اگر برنامه های توسعه ای ما در جهت تقویت کار مولد، تقویت صادرات و کشاورزی بوده، این کجاست؟

باید تصمیم گرفت در این شرایط خاص با یکدیگر صادقانه صحبت کنیم

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: همچنین در آمارها بخش نامفهومی هم وجود دارد تحت عنوان خدمات متفرقه که مشخص نیست این «متفرقه» چه چیزی است. بنابراین برخلاف آمارهایی که مرتبا گزارش می شود که ما نسبت به سال گذشته N مقدار رشد داشته ایم؛ باید تصمیم گرفت در این شرایط خاص با یکدیگر صادقانه صحبت کرده و مشکلات اساسی را به هم منتقل کنیم و برای رفع آن به هم بپیوندیم. باید واقعیت ها را منعکس کرد.

شافعی اظهار کرد: چه ایرادی دارد که همه بدانند منابعی که توزیع می شود، کجاست؟ چه اشکالی دارد که اطلاعات تسهیلاتی که صندوق توسعه ملی پرداخت می کند، به صورت شفاف منتشر شود؟ چرا همه نباید در مورد ارزی که اختصاص پیدا می کند، بدانند؟ البته باید دفاعی از وزیر صنعت، معدن و تجارت کنم که آقای شریعتمداری موضوعی را مطرح کردند که «من نمی توانم ثبت سفارش را اعلام کنم». این سخن درستی است چون لزوما هر کسی که ثبت سفارشی کرد، کالایی وارد نکرده و ارز به آن اختصاص پیدا نکرده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به مساله تحریم ها عنوان کرد: دو برداشت نادرست در مورد تحریم وجود دارد؛ یکی آن عده ای هستند که می گویند تحریم کاغذ پاره است که کاملا اشتباه می کنند. تحریم جدی است.

عده ای دیگر نیز اعتقاد دارند علت اساسی همه مشکلات ما تحریم هاست. مشکلات اساسی ما مشکلات ساختار بوده و مساله تحریم نیست. در این ارتباط باید به یک تقسیم درست و واقعی برسیم تا بتوان در برابر تحریم ایستادگی کرد.

وی تصریح کرد: شاید مهم ترین مساله ای که در این رابطه می تواند و می توانست اثرگذار باشد، اقتصاد مقاومتی بود. حتی در دوران پسابرجام نیز ما فرصت داشتیم که با اقتصاد مقاومتی، کمی خویش را مقاوم کنیم ولی آنطور که باید و شاید این اقدام صورت نگرفت.

شافعی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز باید دو موضوع مد نظر قرار گیرد؛ نخست اینکه ریشه مشکلات را بشناسیم و در مورد این مشکلات، اگر اشتباهی کردیم، آن را بپذیریم. مورد دیگر نیز این است که باید امروز توجه کنیم که ما در شرایط عادی اقتصادی نیستیم. شرایط غیرعادی را نمی توان با تصمیمات عادی مدیریت کرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اضافه کرد: کسی در سازمان ها حاضر نیست از رفتار عادی خود کوتاه بیاید. آنچه که به عنوان موانع و مشکلات و بند به پای فعالان اقتصادی بسته شده، کمتر از تحریم خارجی نیست.

وی یادآور شد: آنچه که به دست خود ماست و ارتباطی به خارج از کشور ندارد را باید حل کنیم. ما هنوز مصریم که سهم مالیات تولید و صنعت هر سال درصدی بالاتر رود علی رغم اینکه صنعت رشدی نداشته است. هنوز هم همه نقدینگی ها به سمت فعالیت های غیرمولد می رود چراکه جاذبه ای برای ورود به تولید وجود ندارد.

شافعی با بیان اینکه با تصمیمات گذشته مشکلات اقتصادی حل نمی شود، گفت: با همه این مشکلات راه حل مناسب برای غلبه بر مشکلات وجود دارد چون زیرساخت های اساسی ما در بخش نیروی انسانی، انرژی و منابع طبیعی به حد عالی وجود دارد. اگر در یک تعامل سازنده و شفاف با یکدیگر گفت و گو کنیم و با هم برنامه ریزی کنیم، آینده ایران بسیار روشن خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.