کد مطلب: ۳۱۵۲۷۹

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز:

خواب صادرات لوازم خانگی را از سر دور کنید

خواب صادرات لوازم خانگی را از سر دور کنید

برخی صنعتگران لوازم خانگی نسبت به وضعیت فعلی تولید کالاهای این حوزه امیدوارند و در مقابل اما فعالان بازار معتقدند که تولید لوازم خانگی به شدت کاهش یافته و حال تولیدکنندگان نیز هرگز خوب نیست.

به‌گزارش تجارت‌نیوز، وضعیت بنگاه‌های تولیدی در حوزه لوازم خانگی خوب نیست. به نظر می‌رسد با رشد شتاب‌زده نرخ ارز تولیدکنندگان این حوزه نیز با مشکلاتی مواجه شده‌اند و دیگر برنامه‌ای برای تصاحب بازارهای صادراتی ندارند.

با این حال آمارهای شش ماه نخست سال 97 در بخش صادرات لوزام خانگی نشان می‌دهد که حدود 143 میلیون دلار انوع لوازم خانگی به سایر بازارها صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نداشته است. طبق آمارهای گمرک ایران، کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه، آذربایجان و ایتالیا به عنوان پنج بازار اصلی محصولات لوازم خانگی ایران محسوب می‌شوند.

این آمارها در حالی مطرح می‌شود که براساس نسخه دوم سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت چشم‌انداز توسعه‌ای کالاهای لوازم خانگی همچون «حفظ جایگاه دوم منطقه»، «ایجاد نام تجاری معتبر در جهان با تولید سالانه 16 میلیون دستگاه» و «صادرات 3 میلیارد دلار» تا افق سال 1404 هدف‌گذاری شده است.

در همین حال رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان صوتی و تصویر کشور درباره وضعیت بازار لوازم خانگی به تجارت‌نیوز می‌گوید: خوشبختانه وضعیت بازار نسبت به هفته‌های گذشته آرام شده و کالاها به اندازه نیاز مردم در انبارها موجود است. شرکت‌ها نیز براساس نیاز، کالاهای مربوطه را به بازار عرضه می‌کنند و شواهد نشان می‌دهد که تقاضای کاذب برای خرید لوازم خانگی مهار و کنترل شده است.

علیرضا موسوی مجد می‌افزاید: طی ماه‌های گذشته موجی از تقاضای کاذب بازار لوازم خانگی را فراگ رفته بود اما در حال حاضر افراد براساس نیاز و مصرف واقعی کالای مورد نیاز را خریداری می‌کنند.

حال تولیدکنندگان خوب نیست

حال در شرایطی گفته می‌شود وضعیت تولید کالاهای لوازم خانگی بهبود یافته که رئیس اتحادیه تهیه و فروشندگان لوازم خانگی تهران نسبت به نامطلوب بودن وضعیت تولیدکنندگان این حوزه سخن می‌گوید و معتقد است که در این شرایط حال تولیدکنندگان این حوزه هرگز خوب نیست.

محمد طحان‌پور همچنین در پاسخ به این پرسش که آینده صادراتی لوازم خانگی چه خواهد شد؟ تصریح می‌کند: با اختلالاتی که در شبکه ارزی کشور پیش آمده به نظر می‌رسد بنگاه‌داران تنها باید به تامین تقاضای داخل بیندیشند و خواب صادرات کالاها را به آن‌سوی مرزها از سر خود دور کنند.

طحان‌پور همچنین درباره قاچاق صادرات کالاهای لوازم خانگی می‌گوید: با توجه به اینکه این روزها می‌گویند صادرات قاچاق کالاهای غیرنقتی رشد یافته است ما معتقدیم در حوزه لوازم خانگی تولیدی نداریم که افراد بخواهند این کالاها را قاچاق کنند. درحال حاضر قیمت لوازم خانگی در عراق ارزان‌تر از ایران تمام می‌شود. از طرف دیگر با رشد قیمت دلار واردات قاچاقی کالاهای لوازم خانگی نیز کاهش یافته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.