کد مطلب: ۷۲۶۲۷۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کشف روش جدید درمان سرطان / اصلاح ژنی بیماران برای درمان شخصی بیماری

کشف روش جدید درمان سرطان / اصلاح ژنی بیماران برای درمان شخصی بیماری

دانشمندان موفق شدند با اصلاح ژنی بیماران مبتلا به سرطان و برنامه‌ریزی مجدد سیستم ایمنی آنها راهی برای درمان شخصی سرطان در داخل بدن بیمار پیدا کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دانشمندان در ایالات متحده موفق شده‌اند سیستم ایمنی بیماران سرطانی را برای مبارزه با این بیماری از نو برنامه‌ریزی کنند. اقدامی که می‌تواند راه را برای درمان شخصی بیماری هموار کند. آزمایش تجربی روی 16 بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ، سینه و ریه که به درمان پاسخ نمی‌دادند، نشان می‌دهد چنین فناوری می‌تواند جهشی در توسعه درمان سرطان باشد.

به نقل از یورونیوز ، در این مطالعه، محققان از فناوری ویرایش ژن CRISPR استفاده کردند که به آنها اجازه می‌دهد با استفاده از قیچی بیولوژیکی که می‌تواند دی‌ان‌ای را ویرایش کند، ژن‌ها را اصلاح کنند. به گفته این تیم، این فناوری قبلاً برای حذف ژن‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گرفت و به سیستم ایمنی اجازه می‌داد تا در برابر سرطان بیشتر فعال شود.

اما در این مطالعه برای اولین بار، محققان از این روش نه تنها برای برداشتن ژن‌های خاص، بلکه برای وارد کردن ژن‌های جدید در سلول‌های ایمنی استفاده کردند و آنها را به سمت شناسایی و دنبال کردن تومورهای خاص هر بیمار هدایت کردند. آنها می‌گویند: «زمانی که این سلول‌های ایمنی مهندسی شده به بیماران تزریق می‌شوند، به سمت سلول‌های سرطانی حرکت می‌کنند و در آنجا به سلول‌های ایمنی تبدیل می‌شوند».

آنها امیدوارند که این رویکرد جدید بتواند به افزایش اثربخشی ایمونوتراپی (ایمن‌درمانی) کمک کند. ایمونوتراپی نوعی درمان است که از قدرت سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری، کنترل و از بین بردن بیماری استفاده می‌کند.

درمان شخصی سرطان

دکتر آنتونی ریباس، یکی از محققین دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: «این یک جهش به جلو در توسعه درمان شخصی برای سرطان است، جایی که جداسازی گیرنده‌های ایمنی که به طور خاص جهش در سرطان خود بیمار را تشخیص می‌دهند برای درمان سرطان استفاده می‌شود.

تیم تحقیقاتی این مطالعه گفت: در درمان هر سرطان، هدف، کشتن سلول‌های سرطانی با حفظ سلول‌های طبیعی است. این وظیفه‌ای است که سیستم ایمنی بدن انسان منحصراً برای آن طراحی شده است. کار این تیم شامل بررسی سلول‌های T، نوعی از گلبول‌های سفید خون است که به عنوان بخشی از سیستم ایمنی بدن به مبارزه با عفونت و بیماری کمک می‌کنند. آنها با حرکت در بدن کار یافتن و از بین بردن سلول‌های معیوب را بر عهده دارند.

این سلول‌ها گیرنده‌هایی دارند که می‌توانند سلول‌های سرطانی را شناسایی کرده و آن‌ها را از سلول‌های طبیعی تشخیص دهند. محققان دریافتند که سلول‌های ویرایش‌شده در خون بیماران در گردش هستند و به تومورها راه پیدا کرده‌اند و به نزدیک‌ترین سلول‌های ایمنی به آنها تبدیل شده‌اند.

نتیجه آزمایش امیدوارکننده بود؟

پس از انجام درمان، سرطان در پنج بیمار وضعیت پایداری پیدا کرد، اما در 11 بیمار وضعیت بیماری بدتر شد. دو بیمار عوارض جانبی مانند تب و لرز و گیجی را تجربه کردند اما هر دو به سرعت بهبود یافتند. اگرچه اثربخشی این نوع درمان کم بود، اما این مطالعه ایمنی و امکان‌سنجی چنین تکنیک‌هایی را نشان داده است که اساساً مفهوم آن را اثبات می‌کنند. در این آزمایش از دوزهای نسبتاً کمی از سلول‌ها استفاده شد اما دردفعات بعدی می‌توان دوز آن را قوی‌تر کرد.

دکتر آسترو کلامپاستا گفت که درمان با سلول T موفقیت قابل توجهی در سرطان خون نشان داده است، اما تکرار آن در تومورهای جامد دشوار است. کلامپاتسا، که سرپرست تیم گروه ایمونوتراپی انکولوژی قفسه سینه در موسسه تحقیقات سرطان در بریتانیا است، گفت: این مطالعه به‌عنوان اولین آزمایش انسانی در سرطان‌های جامد حائز اهمیت است. مطالعه‌ای که استفاده از سلول‌های T مهندسی شده خاص بیمار توسط CRISPR را نشان می‌دهد که قادر به شناسایی آنتی‌ژن‌های خاص روی سلول‌های تومور بیمار هستند و آنها را به کشتن سلول ترغیب می‌کند.

او گفت: «این مطالعه نشان می‌دهد که در آینده پتانسیلی برای درمان سرطان‌های جامد با سلول T وجود دارد و مشخصات ایمنی آن مطمئناً دلگرم‌کننده است. با این حال، محدودیت‌هایی نیز برای آن وجود دارد. زمان، کار و هزینه لازم فرآیندهای توسعه این درمان، بسیار زیاد و پرخطر است». باید که آیا این درمان در یک آزمایش بزرگتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت و آیا می‌توان اثربخشی، و همچنین پروتکل‌های تجربی را بیشتر آزمایش کرد یا خیر.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.