کد مطلب: ۶۰۲۹۳۱

درگیری با طالبان در مرز ایران / ماجرای دیوار بین دو کشور چیست؟

درگیری با طالبان در مرز ایران / ماجرای دیوار بین دو کشور چیست؟

خبر درگیری با طالبان در مرز ایران، روز گذشته در برخی رسانه‌ها منتشر شد، خبری که ماجرای آن به وجود یک «دیوار» در مرز دو کشور باز می‌گردد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته، چهارشنبه ۱۰ آذر، برخی رسانه‌ها از درگیری میان نیروهای مرزی ایران و گروه طالبان در ولایت نیمروز خبر دادند.

آنگونه که تسنیم در این مورد گزارش داده، بعد از ظهر دیروز در منطقه شغالک در نزدیک ولایت نیمروز بر سر یک سوءتفاهم مرزی درگیری‌ میان نیروهای مرزبانی ایرانی و طالبان رخ می‌دهد.

ماجرا اما به دیوار مرزی میان دو کشو باز می‌گردد که در سال‌های گذشته توسط ایران کشیده شده است. روز گذشته، تعدادی از کشاورزان ایران با عبور از این دیوار این تصور را برای نیروهای طالبان ایجاد می‌کنند که به مرز آنها تجاوز شده است.

اما داستان این دیوار چیست؟

خاک جامانده ایران در آن سوی مرز

چندی پیش ایسنا در توصیف آن نوشت: « دیواری که برای مبارزه آسان‌تر با اشرار و قاچاقچیان انسان و سوخت برپا شد، آن هم با کیلومترها فاصله از مرز اصلی، حالا شده اسباب دردسر ننه مراد؛

مادر شهیدی که سال‌های سال است در سرمای صفر درجه و گرمای ۵۰ درجه، جاده خاکی پر از خار نزدیک دیوار را با پای پیاده می‌رود و با خیلی‌ها هماهنگ می‌کند تا بتواند از دریچه ۱.۵ متری، عبور و بر سر مزار شهید دهقان، جا مانده در آن سوی دیوار مرزی ایران و افغانستان مویه کند.»

موضوع این است که به دلیل «نقص فنی و اشتباه محاسباتی در دیوارکشی… دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی حوزه هیرمند و زهک در آن سوی دیوار جا مانده و علاوه بر آن، برخی از قبور از جمله مزار شهید مراد دهقان نیز در آن سوی دیوار قرار گرفته است.»

مشکلات کشاورزان سیستانی

ایرنا نیز امروز و در توضیح حادثه روز گذشته در مرز افغانستان نوشت: کشارزان سیستانی سال‌هاست که با مشکلات گاه و بی‌گاه ناشی از دیوار امنیتی مرزی میان ایران و افغانستان عادت کرده و با تمام زحمات از این دیوار عبور کرده و بعضا در میان تیراندازی نابجا از آنسوی مرز به زراعتشان می‌پرداختند.

این گزارش می‌افزاید: تیراندازی نیروهای طالبان مستقر در مرز و درگیری دیروز عصر با مرزبانان ایران از جمله این مزاحمت ها بود که خبر آن در همه جا صدا کرد.

به گزارش ایرنا، این اخبار از وجود اختلافات جزیی ناشی از ناآگاهی نیروهای طالبان از خط مرزی و درگیری آنان با کشاورزان مرزنشین شهرستان هیرمند استان سیستان و بلوچستان هنگام حضور در آن سوی دیوار مرزی حکایت داشت و خیلی زود با دخالت و مذاکره مقامات امنیتی و مرزبانی پایان یافت و همه چیز آرام شد.

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه

شب گذشته نیز، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اخبار منتشر شده در مورد درگیری میان نیروهای مرزی ایران و طالبان اعلام کرد این موضوع با هماهنگی نیروهای مرزبانی دو طرف مدیریت شده است.

به گفته سعید خطیب‌زاده، اختلاف مرزی بین مرزنشینان موجب تیراندازی در حوزه مرز سیستان شد که با هماهنگی مرزبانان دو طرف موضوع مدیریت شده و پایان یافته است.

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی و سیاسی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • تنها راه نجات انفجار نور است

    دیوار رو دارید؟ بعد یه عده از ترکیه طلبکارن که چرا دیوار می کشی؟ چرا سد می سازی؟ خخخخخ

  • ناشناس

    تازه اولشه…

  • ناشناس

    تازه اول فیلم هندی است

  • ناشناس

    بر اثر یک اشتباه محاسباتی?
    چقدر این جمله رو زیاد میشنویم توی این مملکت