کد مطلب: ۵۶۶۴۸۹

تکرار ادعای جنجالی روحانی/ دولت محیط زیستی بودیم!

تکرار ادعای جنجالی روحانی/ دولت محیط زیستی بودیم!

رئیس‌جمهور بار دیگر ادعای جنجالی خود را تکرار کرد و مدعی شد: «دولت یازدهم و دوازدهم به حق دولت سلامت و محیط زیست بوده است.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، حسن روحانی در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی سازمان محیط زیست با بیان اینکه در محیط زیست ما نمادی برای توسعه آن داشتیم و آن دریاچه ارومیه بود، گفت: دولت یازدهم و دوازدهم به حق دولت سلامت و محیط زیست بوده است. ما در بخش‌های مختلف برای موضوع سلامت وارد عمل شدیم که بخشی مربوط به محیط زیست می‌شد و برخی هم مربوط به بیمه سلامت می‌شد.

وی افزود: هرکس امروز را با هشت سال پیش مقایسه کند، منصفانه متوجه خواهد شد که چه تغییراتی ایجاد شده است. اینکه ما مترو را توسعه می‌دهیم برای محیط زیست است. اینکه ریل را توسعه می‌دهیم و بنزین و گازوییل را به سمت یورو چهار می‌بریم برای محیط زیست است. روزهای پاک در منطقه‌ای از کشور از ۲۰ روز به ۸۰ روز رسیده و این موضوع را در کلان شهرها هم شاهد هستیم.

نیروگاه‌ها گازسوز شدند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه شاهدیم نیروگاه‌های زیادی که قبلاً انرژی آنها با مازوت و گازوییل تامین می‌شد امروز بخش بزرگی از آن با گاز تامین می‌شود که برای محیط زیست است، گفت: توسعه گازرسانی به روستاها از ۱۴ هزار به ۳۳ هزار روستا یعنی اهمیت محیط زیست و اینکه بوته‌ها حفظ شود و مردم در سلامت باشند و برای گرم کردن خود در زمستان، پخت و پز و سایر مصارف از سوختی استفاده کنند که مشکلات زیست محیطی کمتری دارد.

وی ادامه داد: اینکه آب را به شرق کشور و کویر رساندیم و استان‌های شرقی ما در آینده از آب شیرین شده دریای عمان یا خلیج فارس استفاده خواهند کرد، همه و همه برای محیط‌زیست است. اینکه همه مشعل‌ها را در جنوب خاموش کرده و از آن برای پتروشیمی استفاده می‌کنیم و پالایشگاه عظیم بیدبلند را افتتاح کرده‌ایم یعنی اهمیت محیط زیست. محیط زیست ابعاد مختلفی دارد و اینکه تالاب‌ها و دریاچه‌ها باید احیا و حق آنها ستانده شود و حقابه‌ها به آنها داده شود یعنی محیط زیست.

روحانی با اشاره به اینکه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در زمینه محیط زیست کار بسیار عظیمی انجام شد، گفت: بخش بزرگی از خوزستان به منظور جلوگیری از گرد و غبار نهالکاری و کارهای بزرگی در دولت یازدهم و دوازدهم در این استان انجام شد که همه برای محیط زیست است.

از روز نخست به فکر دریاچه ارومیه بودیم

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه وضعیت محیط زیست از هشت سال قبل بهتر است، تصریح کرد: البته این به معنای رفع کامل مشکلات نیست. در زمینه محیط زیست باید با کشورهای منطقه و همسایه مشارکت کنیم چون برخی مسایل به کشورهای همسایه ما و برخی مسائل هم به این مربوط می‌شود که همسایگان ما در تصرف آب رودخانه‌ها باید عدالت را رعایت کنند.

روحانی با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه، گفت: دریاچه ارومیه را با تالاب‌ها و رودخانه‌های دیگر مقایسه نکنید. به برخی از استان‌ها در دولت‌های یازدهم و دوازدهم رفتیم و آنجا معترض بودند که چرا آنقدر به دریاچه ارومیه تاکید دارید. علت اینکه از روز آغاز دولت به فکر دریاچه ارومیه بودیم و امروز در روزهای پایانی هم به فکر آن هستیم این است که اطراف دریاچه ارومیه صدها کیلومتر تحت تأثیر خشک شدن دریاچه ارومیه قرارمی‌گرفت.

وی با بیان اینکه اگر دریاچه ارومیه با همان روند قبل سال ۹۲ ادامه می‌یافت و برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری نمی‌شد، امروز به یک محیط خشک پر از نمک تبدیل می‌شد، تصریح کرد: در این صورت هر گرد و غبار و هر وزش بادی، همه شهرها، باغ‌ها، مزارع، مراتع و درختان و حیات را در منطقه از بین می‌برد. یعنی جمعیت عظیم ۱۴ تا ۱۵ میلیون نفری تحت تاثیر دریاچه ارومیه است و وقتی دریاچه ارومیه نباشد خطرات بسیار زیادی برای جامعه وارد می‌شود ( ایسنا ).

ادعای محیط‌‌ زیستی‌ترین دولت!

روحانی پیش از این هم دولت خود را محیط‌ زیستی‌ترین دولت پس از انقلاب خوانده و گفته بود که «دولت‌ یازدهم و دوازدهم، دولت محیط زیست هستند».

چنین ادعاهایی با واکنش شدید فعالان این حوزه مواجه شد. حتی کمپینی نیز شکل گرفت که از رئیس‌جمهور می‌خواست ادعای خود را پس بگیرد.

به گونه‌ای که تعدادی از فعالان محیط زیست، استادان دانشگاه و خبرنگاران طی نامه‌ای از رئیس‌جمهور خواستند دیگر از عنوان «محیط‌زیستی‌ترین دولت» استفاده نکند. این نامه به امضای بیش از ۱۰۰ نفر رسیده بود.

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی و سیاسی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

(عکس تزئینی است.)

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.