کد مطلب: ۵۹۶۰۹۰

دلیل دپو شدن سیب‌های صنعتی در آذربایجان غربی

دلیل دپو شدن سیب‌های صنعتی در آذربایجان غربی

هرچند امسال با خرید تضمینی سیب صنعتی آذربایجان غربی دپوی سیب درکنار جاده‌ها کمی کاهش یافت و رضایت نسبی باغداران را به دنبال داشت اما باز هم می‌توان انباشت سیب‌های صنعتی را در گوشه و کنار راه‌های اصلی و فرعی این استان دید. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، هرچند امسال با خرید تضمینی سیب صنعتی آذربایجان غربی دپوی سیب درکنار جاده‌ها کمی کاهش یافت و رضایت نسبی باغداران را به دنبال داشت اما باز هم می‌توان انباشت سیب‌های صنعتی را در گوشه و کنار راه‌های اصلی و فرعی این استان دید.

مسولان می‌گویند با وجود افزایش تولید و به تبع افزایش سیب صنعتی اما خرید تضمینی موجب ساماندهی بازار سیب صنعتی شده و آن میزان سیبی که در کنار جاده‌ها دیده می‌شود سیب‌هایی است که روی دست دلالان مانده و از سوی دیگر کشاورزان هم تقاضای ادامه خرید تضمینی برای سال آینده را دارند و در عین حال گلایه‌هایی از زمان شروع خرید تضمینی مطرح می‌کنند. آنها می‌گویند تأخیر در ابلاغ شیوه‌نامه خرید تضمینی موجب شده بود تا برخی کشاورزان مجبور شوند برای تأمین نقدینگی خود سیب صنعتی خود را با کیلویی حتی ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان به دلالان بفروشند.

سیب‌های صنعتی کنار جاده‌ها متعلق به دلال‌هاست

«نادر صادقی» معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذر بایجان غربی به «ایران» می‌گوید: ما معمولاً همه ساله حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن انواع سیب تولید می‌کردیم که امسال با وجود افزایش تولید سیب در استان به یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن وضعیت مناسبی در صادرات و بازار سیب داشتیم و در حال حاضر نیز ۸۰۰ هزار تن سیب درجه یک و ۲ در سردخانه‌های استان موجود است. صادرات هم در حال انجام است و مشکل خاصی نداریم و حدود ۲۰۰ هزار تن نیز برای تازه‌خوری وارد بازار شده است.

مابقی یعنی ۳۰۰ هزار تن نیز سیب صنعتی بوده که با توجه به ظرفیت ۴۰۰ هزار تنی کنسانتره استان برآورد می‌شود ۲۰۰ هزار تن جذب این صنایع شده است، می‌ماند حدود ۶۰ هزار تن دیگر که از این میزان هم حدود ۴۲ هزار تن به صورت تضمینی توسط تعاون روستایی خریداری شده است.

وی تأکید کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در حال حاضر هیچ سیبی روی دست کشاورزان نمانده و آنچه در کنار جاده‌ها و جود دارد سیبی است که دلال‌ها با قیمت پایین از کشاورزان خریده بودند و می‌خواستند با قیمت تضمینی بفروشند که موفق نشدند.

وی گفت: ولی این‌بار گویی دلال‌ها رودست خوردند و نتوانستند سیبی را که با کیلویی حداکثر ۶۰۰ تومان خریده بودند در قالب خرید تضمینی و با کیلویی ۱۴۶۰ تومان به دولت تحویل دهند. حال نیز مهلت خرید تضمینی به پایان رسیده و به اعتقاد ما باغداران تمام محصول خود را یا فروخته‌اند یا در سردخانه نگه داشته‌اند.

خرید تضمینی سال آینده ادامه یابد

در همین حال امیر مرادی رئیس اتحادیه باغداران ارومیه نیز به «ایران» گفت: هرچند خرید تضمینی سیب صنعتی استان با مشکلات و نواقصی در اجرا از جمله زمان شروع خرید مواجه بود اما توانست تا حدودی دغدغه همیشگی باغداران را که ماندن سیب صنعتی روی دستشان بود مرتفع کند. البته باغداران کوچک که از کمبود نقدینگی رنج می‌بردند مجبور شدند بخشی از محصول خود را به دلالان بدهند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حداکثر ۲ تا ۳ هزار تن از محصول سیب صنعتی هنوز در دست کشاورزان است و آنچه به شکل دپو وجود دارد، متعلق به دلال‌ها است.

وی اظهار امیدواری کرد: دولت برای فصل زراعی آینده هم دستورالعمل‌های صادراتی سیب درجه یک را از پیش اعلام کند و در میانه راه دستورالعمل‌ها را تغییر ندهد همچنین اگر تصمیمی برای تکرار خرید تضمینی دارد آن را در زمان مقرر اعلام و ابلاغ کند تا باغداران تکلیف خود را زود‌تر بدانند.

وی البته گلایه‌هایی هم از نحوه انتخاب جایگاه‌های بهداشتی خرید سیب صنعتی داشت. به گفته وی برخی باغداران در سال گذشته با هزینه بیش از یک میلیارد تومان اقدام به ساخت جایگاه‌های استاندارد کردند ولی بعداً این جایگاه‌ها در لیست جایگاه‌های خرید تضمینی قرار نگرفت که جای سؤال دارد. وی همچنین قیمت تمام شده سیب را معادل ۹ هزار تومان اعلام کرد و گفت البته سیبی که به سردخانه سپرده شده برای هر کیلو باید ۹۰۰ تومان نیز به آن اضافه کرد.

سیب هیچ دلالی خریداری نشد

«شهریار حیدری» مدیرتعاون روستایی آذربایجان غربی هم گفت: ۴۱ هزار تن سیب صنعتی از ابتدای اجرای طرح خرید تضمینی این محصول توسط دولت، از باغداران استان خریداری شده است. به گفته وی خرید تضمینی سیب صنعتی در راستای حمایت از باغداران و جلوگیری از ضایعات بیشتر سیب‌های تولیدی، افت قیمت‌ و حذف واسطه‌گری، در ۴۰ مرکز خرید درسطح ۹ شهرستان استان به مدت ۴۰ روز انجام شد. قیمت تضمینی خرید سیب صنعتی (درجه ۳) برای هر کیلوگرم، ۱۴ هزار و ۶۰۰ ریال در سال‌جاری اعلام شده بود. وی تأکید کرد: هیچ دلالی امسال نتوانست محصول خریداری شده از کشاورزان را در قالب خرید تضمینی تحویل تعاون روستایی دهد زیرا علاوه بر معرفینامه‌هایی که ما از جهاد کشاورزی می‌گرفتیم، دوباره کشاورزان را مورد راستی‌آزمایی قرار می‌دادیم تا خدای ناکرده حقی از کشاورزان ضایع نشود.

«اکبر کرامتی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز به «ایران» درخصوص چرایی دپوی سیب صنعتی در کنار جاده‌های استان در مقطع کنونی گفت: بخش اعظم این سیب متعلق به دلالان است و آنها همچنان برای کسب سود بیشتر سیب خریداری شده را به کارخانه‌ها عرضه نمی‌کنند تا قیمت‌ها افزایش یابد و بعد اقدام به فروش کنند.

وی با اشاره به اینکه از مجموع سیب‌های صنعتی خریداری شده ۱۳ هزار تن به کارخانجات خارج استان حمل شده است، افزود: امسال کارخانجات کنسانتره استان نیز همکاری خوبی برای خرید سیب صنعتی داشتند. وی اضافه کرد: امسال بیش از یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن سیب در سطح استان تولید شده که از این مقدار بیش از ۳۵۰ هزار تن به علت تغییر شرایط آب و هوایی و گرم شدن دما ریزش کرده است.

منیع: ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.