کد مطلب: ۶۶۷۴۲۰

قالیباف در دیدار با رئیس جمهور ترکمنستان:

دور جدیدی از روابط آغاز شده است

دور جدیدی از روابط آغاز شده است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای سریع تفاهمنامه‌های به امضا رسیده میان دو کشور باعث استفاده از ظرفیت‌ها برای توسعه روابط اقتصادی می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمدباقر قالیباف در دیدار با رئیس جمهور ترکمنستان با اشاره به اهمیت مراوده با کشورهای دوست و همسایه برای جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: از سیاست‌های قطعی دولت سیزدهم و مجلس یازدهم، برقراری ارتباط و تعمیق آن با کشورهای دوست و همسایه و گسترش روابط در سطوح مختلف و زمینه‌های گوناگون است، لذا این سفر آغاز یک تحول جدی میان تهران و عشق آباد خواهد بود.

به نقل از ایرنا ، وی با تأکید بر ضرورت جبران عقب‌ماندگی‌ها به دلیل سردی روابط در سال‌های گذشته، گفت: در این راستا ضروری است از ظرفیت‌های دو کشور استفاده شود و یادداشت‌های تفاهم به امضا رسیده را به سرعت اجرایی کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت گسترش روابط در سه سطح، تصریح کرد: ظرفیت‌های مرزی به‌عنوان مهم‌ترین فرصت گسترش روابط میان دو کشور است که استان‌های مرزی خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان ظرفیت‌های زیادی در این خصوص دارند و مردم شهرهایی مناطق مرزی نیز با استان‌های مجاور در ترکمنستان به لحاظ فرهنگی و تمدن نزدیک هستند لذا نشست‌های مرزی و ملاقات‌های محلی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

وی با اشاره به اهمیت تقویت روابط در سطح ملی، اظهار کرد: فرصت‌های زیادی میان دو کشور به لحاظ حمل‌ونقل و انرژی وجود دارد که به خصوص در شرایطی که جنگ روسیه و اوکراین رخ داده باید بتوانیم از این فرصت برای گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی گام‌های بزرگ‌تری برداریم.

رئیس قوه مقننه فرصت بزرگ دیگر در حوزه همکاری‌های منطقه‌ای را ظرفیت سازمان‌های مشترک همکاری دانست و اظهار کرد: همکاری‌های منطقه‌ای در قالب سازمان‌هایی همچون کنفرانس اسلامی و کشورهای ساحلی دریای خزر می‌تواند موجب تسهیل روابط دوجانبه در موضوعات منطقه‌ای شود.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد امنیت در کشور همسایه ایران و ترکمنستان یعنی افغانستان، گفت: حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان و موضوع مواد مخدر از مهم‌ترین مسائلی است که نیازمند همکاری‌های جدی میان کشورهای هم‌مرز و همسایه افغانستان است که در این زمینه نیازمند هماهنگی هستیم.

قالیباف ایجاد یک دولت ملی متشکل از همه گروه‌ها و طیف‌های افغانستانی را راهکار برقراری ثبات و امنیت در این کشور دانست و افزود: در صورت ادامه ناامنی‌ها، ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری موجود میان همسایگان افغانستان و منطقه از بین خواهد رفت، از این رو تصور می‌کنم یادداشت‌های تفاهم امضا شده در جریان این سفر بتواند در برقراری صلح و امنیت و توسعه روابط مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه امروز حدود شش میلیون مهاجر افغانستانی در ایران حضور دارند، عنوان کرد: ایران سالیانی است که از افغانستانی‌ها به‌عنوان برادران و خواهران دینی و همسایه خود میزبانی می‌کند، اما این‌کار هزینه‌های سنگین اقتصادی نیز برای ما داشته که لازم است در این خصوص چاره‌اندیشی صورت گیرد تا صلح و امنیت پایدار در منطقه برقرار شود.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: برای دستیابی به این مهم نیازمند همکاری کشورهای همسایه و مسلمان هستیم تا به ثبات امنیتی و اقتصادی برسیم لذا در این خصوص امیدواریم دو کشور ایران و ترکمنستان با استفاده از ظرفیت‌های مشترک فرهنگی، روابط دوجانبه خود را در حوزه‌های مختلف به‌عنوان دو کشور دوست، مسلمان، برادر، هم فرهنگ و هم تمدن گسترش دهند.

وی خاطرنشان کرد: دور جدیدی از روابط میان دو کشور آغاز شده است که در این خصوص باید روابط گروه‌های دوستی پارلمانی و همکاری‌های اقتصادی میان دو دولت به ویژه در بخش خصوصی افزایش یابد.

گسترش روابط با همسایگان به ویژه ایران از اولویت‌های جمهوری ترکمنستان است

سردار بردی محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان نیز در این دیدار ضمن قدردانی از دعوت و میزبانی جمهوری اسلامی ایران، گسترش و تعمیق روابط دوجانبه میان دو کشور را برای ترکمنستان بسیار مهم توصیف کرد و گفت: گسترش همکاری‌ها و مناسبات با همسایگان از اولویت‌های جمهوری ترکمنستان است از این رو به عنوان رئیس جمهور، اولین سفرهای خود را با اولویت همسایگان به ویژه ایران قرار دادم.

وی با اشاره به ملاقات‌های متعددی که در جریان این سفر داشته است، تصریح کرد: امروز افتخار ملاقات با رهبر جمهوری اسلامی ایران را داشتم و از بیانات ایشان استفاده کردم؛ همچنین توافقنامه‌های متعددی میان دو طرف به امضا رسید که امیدوارم نقش مهمی در توسعه روابط ایفا کند.

رئیس جمهور ترکمنستان با بیان اینکه امسال شاهد سی‌امین سال برقراری روابط میان دو کشور هستیم، افزود: روابط انسان دوستانه میان دو کشور روز به روز در حال گسترش است که در این میان روابط میان مجالس کشورهای همسایه نیز بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به تغییراتی که از سال ۲۰۲۱ در ترکمنستان رخ داد و دو پارلمان در این کشور شکل گرفت، اظهار امیدواری کرد ملاقات‌ها و مذاکرات میان پارلمان‌های دو کشور بیش از پیش فعال شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.