کد مطلب: ۶۳۸۴۹۵

ذخایر آبی ایران آمادگی خودکفایی برنج را ندارد

ذخایر آبی ایران آمادگی خودکفایی برنج را ندارد

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم با اشاره به وضعیت زیست محیطی و میزان ذخایر آبی کشور با ایده خودکفایی برنج مخالفت کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، معین الدین سعیدی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد دستوری شدن قیمت برنج و گوشت: مجلس در بحث دستوری شدن قیمت‌ها با دولت همدستی کرد. کمیسیون تلفیق مجلس دولت را مکلف کرد که قیمت کالاهای اساسی سال آینده بر اساس قیمت شهریور ۱۴۰۰ باشد. در یکی از دوره‌های مجلس که احمد توکلی در آن حضور داشت، بحث تثبیت قیمت‌ها را داشتیم. اکنون می‌بینیم که آن راهبرد به هیچ نتیجه‌ای نرسید.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره ارتباط حذف ارز ترجیحی و دستوری شدن قیمت‌ها گفت: پیش‌بینی ما برای بودجه ۱۴۰۱، فروش یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت با قیمت ۷۰ دلار بود. قیمت هر بشکه نفت اکنون ۱۳۰ دلار است. امیدواریم که با اتفاقاتی که در مذاکرات وین می‌افتد، گشایش خوبی در زمینه کالاهای اساسی رخ دهد.

نماینده چابهار در مجلس یازدهم پیش‌بینی کرد که منابع ارزی ایران در سال آینده تأمین خواهد شد.

ذخایر آبی کشور مناسب شرایط خودکفایی برنج نیست

سعیدی در مورد ایده خودکفایی برنج گفت: با توجه به شرایط آبی کشور، ما در شرایط خودکفایی برنج نیستیم. در عین حال ظرفیت‌هایی داریم که از آنها استفاده نمی‌کنیم. ما از ظرفیت بازارچه‌های مرزی استفاده نمی‌کنیم. آنقدر که در پی واردات برنج از نیکاراگوئه یا هندوستان هستیم، به پاکستان فکر نمی‌کنیم.
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تأکید کرد: در مورد سایر نهاده‌های دامی مثل کنجاله سویا، جو، و ذرت توانایی خودکفایی وجود دارد اما در مورد برنج اینگونه نیست.

دستوری کردن قیمت در شرایط فعلی تنها راه چاره است.
نماینده مردم چابهار در مجلس گفت: بر هر حال دستوری کردن قیمت‌ها در نظام رقابتی بازار پسندیده نیست اما در شرایط فعلی کشور تنها راه چاره است. دولت ناگزیر از به‌کار بردن اهرم‌های فشار برای جلوگیری از لجام‌گسیختی بازار است. در عین حال لزوما استفاده از اهرم فشار، به کار بردن ساده‌ترین راهکارها نیست. نباید ظرفیت بازارچه‌های مرزی را نادیده بگیرید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.