کد مطلب: ۳۸۹۵۱۱

راهکار مودودی برای حفظ بازار کالاهای صادراتی

راهکار مودودی برای حفظ بازار کالاهای صادراتی

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: ایران در صادرات برخی کالاها از مزیت نسبی و منابع قابل توجهی برخوردار است، برای آنکه بازار کالاهای صادراتی ایران حفظ شود، ورود به عرصه‌هایی همچون خرید برندهای خارجی که از کالاهای ایرانی استفاده می‌کنند، راهکاری مهم و قابل تامل است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمدرضا مودودی اظهار کرد: ایران در صادرات برخی کالاها از مزیت نسبی و منابع قابل توجهی برخوردار است. برای مثال ما در عرصه‌ نفت و گاز و کالاهای حاصل از آنها همچون صنعت پتروشیمی، یک مزیت مهم و قابل اتکا داریم. از سوی دیگر برآیندی که از مشتریان پتروشیمی ایران به دست می‌آید، مثبت است و این نشان‌دهنده محبوبیت کالاهای ما در این بخش است.

وی با بیان اینکه برای تضمین شدن بازار کالاهای مزیت‌دار باید شیوه‌های تجاری مختلف اجرایی شود، گفت: برای توسعه صادرات پتروشیمی از یک سو باید زنجیره تولید کالایی گسترش پیدا کند که این مسئله در سیاست‌های صنعتی کلان کشور تعریف می‌شود و از سوی دیگر باید سیاست‌های تجاری به سمت افزایش نفوذ کالاهای ایرانی حرکت کند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت در توضیح این رویکرد خاطرنشان کرد: امروز بسیاری از کشورهای جهان برای آنکه صادرات خود را تضمین کنند، به سراغ خرید برندها و کارخانه‌هایی می‌روند که اصلی‌ترین مشتری محصولاتشان هستند. با این اتفاق هدایت کارخانه‌ای که مشتری صادراتی آن کشور است، در اختیار خودشان قرار می‌گیرد و صادرات تضمین خواهد شد. ما اگر بتوانیم تنها در حوزه پتروشیمی و با مشتریان منطقه‌ای چنین سیاستی را به پیش ببریم، قطعا یک برد اقتصادی مهم خواهیم داشت.

مودودی با بیان اینکه سیاست‌های اقتصادی داخلی نمی‌تواند بدون توجه به شرایط منطقه‌ای و جهانی اتخاذ شود، توضیح داد: حفظ کیفیت و ارائه محصولاتی که نیاز روز بازار است، موضوعی مهم است که در حفظ بازارهای صادراتی بیشترین اهمیت را دارد. جدای از آن اتفاقاتی که داخل کشور صادرکننده می‌افتد نیز بر بازار صادراتی تاثیر مستقیم می‌گذارد. هرچه ثبات اقتصادی و قیمتی حفظ شود، میزان اعتماد مصرف‌کننده به کالاهای صادراتی افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای جهان برای حفظ توان صادراتی خود بر وابستگی‌های متقابل تاکید می‌کنند. اینکه کشوری برای بلندمدت روی محصولات ما حساب کند و در ازای آن بخشی از نیازهای وارداتی ما را نیز تضمین کند، قطعا اتفاقی مثبت در مسیر توسعه صادرات غیرنفتی خواهد بود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.