کد مطلب: ۷۲۳۹۸۹

راه‌اندازی خطوط جدید تولید سرم و آنتی‌بیوتیک

راه‌اندازی خطوط جدید تولید سرم و آنتی‌بیوتیک

وزیر بهداشت گفت: مصوبات جدید شورای پول و اعتبار، تولید دارو و سرم را افزایش می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزیر بهداشت، از پرداخت تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان دارو و کاهش گمرکی مواد اولیه دارویی خبر داد.

به نقل از مهر‌، بهرام عین‌اللهی، از مصوبه جدید بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات به کارخانجات تولیدکننده دارو توسط بانک‌های عامل خبر داد و گفت: با اقدامات صورت گرفته برای کاهش ارزش افزوده گمرکی مواد اولیه دارویی از ۹ به ۱درصد و همچنین مصوبات جدید شورای پول و اعتبار برای تولیدکنندگان دارو، تولید دارو و سرم افزایش می‌یابد و در کنار آن با واردات مقادیری از این اقلام ظرف یکی دو هفته آینده نیاز بازار به آنتی‌بیوتیک به‌طور کامل رفع می‌شود.

عین‌اللهی، از راه‌اندازی خط جدید سرم‌سازی با استفاده از فناوری جدید و همچنین راه‌اندازی خطوط سرم‌سازی جدید در تبریز، اهواز و گلپایگان تا پایان سال با هدف اشباع بازار داخلی از سرم و حضور در بازارهای صادراتی خبر داد و اظهار کرد: در صورتی که تولیدکنندگان دارو به هر دلیل نتوانند با تقاضای بازار همگام شوند، از واردات به‌عنوان راهکار جایگزین استفاده خواهیم کرد؛ چراکه آنچه اولویت دارد، تأمین داروی موردنیاز مردم است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات کارشناسی متعدد در زمینه دارو خاطرنشان کرد: با اجرای طرح دارویاری و تبدیل ارز ترجیحی به ارز نیمایی لازم بود که از تولیدکنندگان حمایت ویژه‌ای صورت گیرد. در همین راستا بانک مرکزی توسط بانک‌های عامل تسهیلات مناسبی را برای تولیدکنندگان دارو در نظر گرفته که تولیدکنندگان از هفته آینده می‌توانند از این تسهیلات در جهت واردات مواد اولیه استفاده کنند.

وزیر بهداشت درباره آخرین اقدامات وزارت بهداشت برای تأمین سرم گفت: با توجه به مصرف بالای سرُم در کشور، باید ماهانه ۷میلیون واحد سرُم تولید کنیم، اما به‌دلیل نیازی که در کشور وجود دارد، علاوه بر آن ماهانه ۶۰۰هزار واحد سرُم هم وارد می‌کنیم.

بهرام عین‌اللهی خاطرنشان کرد: امیدواریم نه تنها در سرُم، بلکه در دیگر داروها نیز نیازی به واردات نداشته باشیم، اما لازمه این امر آن است که داروها را به موقع به مردم برسانیم و هر جا کمبودی باشد، ناگزیر به واردات خواهیم بود.

عین‌اللهی خاطرنشان کرد: امسال میزان تولید شربت آنتی‌بیوتیک بسیار بیشتر از سال‌های گذشته است.

وی گفت: وقتی کرونا شیوع داشت، مدارس تعطیل بودند و همه ماسک می‌زدند؛ ابتلاء به آنفلوانزا بسیار کمتر بود؛ اما امسال با کاهش کرونا و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها آنفلوانزا از اواسط مهر گسترش یافت و سبب شد تا مصرف آنتی‌بیوتیک به‌صورت ناگهانی به مقدار زیادی بالا برود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه با شیوع آنفلوانزای زودرس در زمینه تولید داروهای آنتی‌بیوتیک نیاز بیشتری به وجود آمد و مجبور به واردات شدیم، افزود: در شرایط کنونی اطمینان داریم که با تولیدات و زحمات صورت گرفته، همه نیاز مردم را تأمین خواهیم کرد.

بهرام عین‌اللهی با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم رضایت تولیدکنندگان دارو تأمین و شرایط مطلوبی برای تولید فراهم شود، تصریح کرد: در کشور ما بیمه‌ها موظفند هزینه داروهای تحت پوشش را پرداخت کنند. در طرح دارویاری نیز بیمه‌ها اختلاف ارز ترجیحی و نیمایی را دریافت کردند تا پرداختی از جیب مردم افزایش نیابد.

عین‌اللهی با بیان اینکه طرح دارویاری از موفق‌ترین طرح‌های دولت در تأمین کالاهای اساسی بوده است، افزود: یکی از مشکلات مزمن ما مسئله قاچاق دارو بود که موجب می‌شد خدمات دارویی کشور نه فقط ۸۰میلیون ایرانی بلکه ۴۰۰میلیون ساکنان غرب آسیا از جمله عراق، افغانستان، پاکستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس را پوشش دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.