کد مطلب: ۶۴۲۴۲۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

راه‌اندازی پتروشیمی میانکاله توجیه اقتصادی ندارد

راه‌اندازی پتروشیمی میانکاله توجیه اقتصادی ندارد

پروژه پتروشیمی میانکاله چند روز پیش دوباره به جریان افتاد. این پروژه پیش از این مورد انتقاد فعالان محیط زیست قرار داشت، اما حالا، کارشناسان اقتصادی هم به این ماجرا ورود کرده‌اند و معتقدند راه‌اندازی پتروشیمی میانکاله حتی توجیه اقتصادی هم ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پروژه پتروشیمی میانکاله اواخر اسفند سال گذشته با حضور وزیر کشور آغاز شد. این پروژه ۸۰ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی، در منطقه میاناکاله از شهرستان بهشهر کلنگ خورد و آن‌طور که به نظر می‌رسد بخش خصوصی عهده‌دار آن است. این پروژه، از جمله مصوبات دولت قبل است و تا به امروز مورد انتقادات زیادی قرار گرفته است.

تا حدی که امروز سخنگوی دولت بالاخره به برخی انتقادات واکنش نشان داد و گفت: مصوبه احداث پتروشیمی میانکاله مربوط به هیئت وزیران در دولت قبل و پیش از اسفندماه سال ۹۹ بوده است. اجرای این پروژه هم منوط به دریافت مجوز زیست‌محیطی است.

در حالی اکنون توپ به زمین دولت قبل انداخته می‌شود که احمد وحیدی، وزیر کشور دولت کنونی ۲۱ اسفند بار دیگر کلنگ اجرای این پروژه را به زمین کوبید.

5673107 1

راه‌اندازی پتروشیمی میانکاله توجیه اقتصادی دارد؟

گذشته از مسائل زیست‌محیطی، حالا کارشناسان اقتصادی هم راه‌اندازی پتروشیمی میانکاله را فاقد توجیه اقتصادی می‌دانند. در همین زمینه پدرام سلطانی، نائب رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران، در توئیتی به همین مساله اشاره کرد.

او نوشت: صنعت پتروشیمی اشتغال‌زایی پایینی دارد. با نگاه صادراتی هم باید مجتمع‌های پتروشیمی را در جنوب کشور و نزدیک به آب‌های آزاد ساخت. ساخت پتروشیمی در میانکاله یک کوته‌فکری خطرناک است که فایده کم و هزینه محیط ‌زیستی زیادی را برای کشور خواهد‌ داشت.

صنعت پتروشیمی نیاز به پروژه جدید ندارد

یک کارشناس صنعت پتروشیمی و نماینده سابق مجلس در همین باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: در فضای پتروشیمی کشور، به صلاح نیست پروژه‌های جدید را شروع کنیم. سرمایه‌گذاران معمولا در مرحله اول این طرح را متوقف می‌کنند. زیرا می‌توانند محصولات را به صورت خام به فروش برسانند. از طرف دیگر سرمایه‌گذار می‌تواند بهانه‌های زیادی برای توقف تولید داشته باشد.

موید حسینی‌صدر ادامه می‌دهد: ما در کشور برای تولید ماده پتروشیمی، نیاز به طرح پتروشیمی جدید نداریم. ظرفیت ایران در صنعت پتروشیمی ۲۵ میلیون تُن است که حدد ۱۷ یا ۱۸ میلیون تن این ماده اکنون در کشور تولید می‌شود. از این مقدار، تنها یک میلیون تن، مورد مصرف نهایی قرار می‌گیرد.

او اظهار می‌کند:‌ هیچ تضمینی وجود ندارد که تولیدکننده طرح پتروشیمی میانکاله را تا زنجیره آخر ادامه دهد. حتی اگر این طرح تا پایان ادامه یابد اشتغال‌زایی چندانی نخواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.