کد مطلب: ۷۵۶۲۰۸

ایران در رتبه ۱۴۷ شاخص ادراک فساد!/ ماداگاسکار و موزامبیک بالاتر از ایران

ایران در رتبه 147 شاخص ادراک فساد!/ ماداگاسکار و موزامبیک بالاتر از ایران

سازمان شفافیت بین‌الملل در گزارش جدید خود ایران را در کنار گینه و بنگلادش در رده‌های انتهایی جدول شاخص ادراک فساد در سال ۲۰۲۲ قرار داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ایران با کسب ۲۵ امتیاز در بین ۱۸۰ کشور، در رتبه ۱۴۷ و پایین‌تر از کشورهایی مانند لیبریا، ماداگاسکار، موزامبیک و اوگاندا قرار گرفت.

آن‌طور که سازمان شفافیت بین‌الملل گزارش داده در سه سال گذشته هیچ پیشرفتی در مبارزه با فساد از جمله پول‌شویی و فساد سیاسی و اداری نداشته است.

در رتبه‌بندی شفافیت بین‌الملل که «شاخص احساس فساد» را برای کشورهای مختلف تعیین می‌کند، کشور در سه سال اخیر از ۱۰۰، امتیاز ۲۵ و ۲۶ را کسب کرده است. در حالی که میانگین امتیاز کشورها در زمینه مبارزه با فساد روی عدد ۴۳ قرار دارد.

مبارزه کشورها در زمینه فساد اداری، سیاسی و اقتصادی از جمله شاخص‌هایی است که سازمان شفافیت بین‌الملل آن‌ها را بررسی می‌کند و برای تدوین گزارش از نظر کارشناسان و دست‌اندرکاران بهره می‌گیرد.

در این رتبه‌بندی امتیاز ١٠٠ به معنی شفافیت و سلامت کامل از نظر «احساس فساد» و شفافیت و امتیاز صفر به معنی فساد کامل است. بر اساس آخرین گزارش این نهاد بین‌المللی، ایران همچون دو سال گذشته در میان فاسدترین کشورها قرار دارد.

سازمان شفافیت بین‌الملل تاکید دارد که این فسادها رابطه مستقیمی با دموکراسی و نقض حقوق بشر در کشورها و همچنین امنیت بین‌الملل دارد.

برای مطالعه بیشتر خبر ۳۰۰ نفر در لیست سیاه پولشویی را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نزنید این حرفها رو کشور ما اسلامی است 🤦🏻‍♂️😐