کد مطلب: ۳۹۹۱۰۳

رشد ۵۰ درصدی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی

رشد 50 درصدی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران از افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور خبر داد و گفت: ظرفیت تولید این محصولات تا سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران از افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور خبر داد و گفت: ظرفیت تولید این محصولات تا سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بهزاد محمدی، صنعت پتروشیمی را به لحاظ کارآمدی، جذابیت و تاثیرگذاری در اقتصاد کشور بسیار با اهمیت برشمرد و گفت: هم‌اکنون ۵۶ مجتمع پتروشیمی در کشور فعال هستند که سالانه ۶۶ میلیون تن انواع محصول را تولید می‌کنند که از این ۶۶ میلیون تن، بخشی از آن به عنوان خوراک در صنعت پتروشیمی به مصرف می‌رسد و ۳۱ میلیون تن آن به عنوان محصول نهایی به بازار عرضه می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه ۷۰ درصد محصول این صنعت صادر می‌شود، افزود: از ۳۱ میلیون تن محصول صنعت پتروشیمی ۲۲ و نیم میلیون تن آن صادر می‌شود و ۸ و نیم میلیون تن آن در بازار داخلی عرضه می‌کنیم که در صنایع پایین‌دستی، به مصرف می‌رسد.

وی ادامه داد: از محل فروش محصولات پتروشیمی در بازار داخل و صادرات مجموعا ۱۷ میلیارد دلار درآمد کسب می‌کنیم که باعث شده این صنعت نقش اول را در صادرات غیرنفتی کشور بر عهده گیرد؛ در این میان، از ۱۷ میلیارد دلار درآمد این صنعت ۱۲ میلیارد دلار آن به صورت ارزی و از محل صادرات به دست می‌آید و ۵ میلیارد دلار آن در بازار داخلی به فروش می‌رسد.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان اینکه هم‌اکنون در این صنعت ۱۰۸ هزار نفر به طور مستقیم مشغول به کار هستند، اظهار داشت: هم‌اکنون در این صنعت ۲۸۵ دانش فنی را به کار گرفته‌ایم و نزدیک به ۳۵۰ نوع محصول در شاخه پلیمر و محصولات شیمیایی تولید می‌کنیم که این تنوع محصولات تاب‌آوری خوبی را در صنعت پتروشیمی ایران ایجاد کرده است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به جهش دوم صنعت پتروشیمی کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: برنامه مدونی برای توسعه کمی و کیفی صنعت پتروشیمی کشور تدوین کرده‌ایم که هم تنوع محصولات را بالا خواهیم برد و هم با تکمیل زنجیره تولید و صنایع پایین‌دستی محصولات باارزش‌تری را تولید می‌کنیم.

وی در بیان جزئیات بیشتر جهش دوم صنعت پتروشیمی گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا سال ۱۴۰۰ که پایان برنامه ششم توسعه است ظرفیت صنعت را از ۶۶ میلیون تن فعلی به ۱۰۰ میلیون تن افزایش خواهیم داد که معادل ۵۰ درصد ظرفیت کنونی است. درآمد این صنعت نیز در جهش دوم از ۱۷ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

محمدی با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف ۲۷ طرح را تا دو سال آینده به بهره‌برداری خواهیم رساند، گفت: ​۴ طرح در شش ماهه دوم سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد که بزرگترین آن‌ها پتروشیمی کاوه است که بزرگترین طرح متانول جهان محسوب می‌شود و تا سه ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه ۱۶ طرح نیز در سال ۹۹ و ۷ طرح در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید، افزود: با بهره‌برداری از این ۲۷ مجتمع ظرفیت صنعت پتروشیمی کشور به ۱۰۰ میلیون تن و درآمد آن به ۲۸ میلیارد دلار در سال می‌رسد.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.