کد مطلب: ۱۷۷۲۴۷

رشد متغیرهای معاملاتی فرابورس

رشد متغیرهای معاملاتی فرابورس

معاملات فرابورس در هفته گذشته با رشد همه متغیرهای تاثیرگذار همانند نماگر بازار، حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات مواجه شد.

هفته گذشته ۲ هزار و ۶۹۱ میلیون ورقه در ۲۰۳ هزار دفعه دادوستد شد که ارزش این معاملات ۱۴ هزار و ۷۶۹ میلیارد ریال بود. این ارقام در مقایسه با هفته پیشین از رشد ۱۳۳ درصدی حجم و ۴۱ درصدی تعداد دفعات معاملات و افزایش ۷۸ درصدی ارزش دادوستد اوراق بهادار حکایت دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در همین حال نماگر بازار فرابورس و ارزش بازار نیز بیش از ۲ درصد در هفته گذشته افزایش یافتند. به این ترتیب آیفکس با ۲.۹ درصد رشد و سقف‌شکنی مجدد، در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته «چهارشنبه ۲۲ آذرماه» در ارتفاع ۱۰۴۲ واحدی ایستاد تا بازدهی این شاخص از ابتدای سال به ۱۹ درصد برسد.

در سویی دیگر، ارزش بازار نیز ۲.۵ درصد رشد کرد تا میزان افزایش این متغیر از ابتدای سال جاری بالغ بر ۱۶ درصد شود. از سوی دیگر رصد معاملات روزانه در مجموع بازارهای فرابورس حاکی از آن است.

دادوستدهای چهارشنبه که به معامله ۹۰۶ میلیون ورقه به ارزش ۴ هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال منتهی شد بیش از سایر روزهای هفته بوده و در این روز شاخص کل نیز با بیشترین صعود روزانه به میزان ۱۱ واحد روبه‌رو شد.

رشد حجم و ارزش

بر اساس این گزارش، هفته قبل حجم و ارزش معاملات انجام شده در بازارهای سهام و اوراق بهادار در فرابورس همچنین افزایش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کردند.

به ترتیب در بازارهای اول، دوم، پایه و ابزارهای نوین مالی حجم معاملات بیش از ۱۰۰، ۳۰۰، ۵۰ و ۶۰ درصد افزایش یافتند. ارزش خرید‌و‌فروش‌ها در این بازارها نیز به ترتیب با ۹۰، ۱۵۳، ۷۱ و ۶۶ درصد رشد مواجه شدند.

در بازار اول ۸۳۹ میلیون سهم به ارزش یک‌هزار و ۴۶۷ میلیارد ریال، در بازار دوم تعداد یک‌هزار و ۱۴۶ میلیون سهم به ارزش ۲ هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال و در بازار پایه تعداد ۶۰۸ میلیون سهم به ارزش ۸۶۹ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفتند.

نگاهی به معاملات بازار ابزارهای نوین مالی نیز نشان می‌دهد ۹۸ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۰ هزار و ۲۴۳ میلیارد ریال در این بازار معامله شده و ابزارهای مالی این بازار همچون اوراق تسهیلات مسکن، اوراق بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله افزایش حجم و ارزش معاملات را به ثبت رساندند.

بازار اوراق بدهی

افزون بر این، اوراق بدهی به میزان ۱۰ میلیون ورقه به ارزش ۹ هزار و ۹۰۳ میلیارد ریال با افزایش بیش از ۶۵ درصدی حجم و ارزش معاملات روبه‌رو شد.

در مقابل معاملات صندوق ها به دادوستد ۸۸ میلیون ورقه به ارزش ۸۸۴ میلیارد ریال منتهی شد که رشد ۶۹ درصدی حجم و ۷۶ درصدی ارزش معاملات را به ثبت رساند.

در نهایت اوراق تسه به میزان ۴۰۰ هزار ورقه به ارزش ۲۶۶ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت که ۲۰ درصد رشد در حجم و ارزش معاملات این اوراق را نشان می‌داد.

در نهایت هفته گذشته ارزش معاملات خرد بازار سهام در مجموع بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME به ۳ هزار و ۱۳۸ میلیارد ریال رسید که معاملات گروه فلزات اساسی ۳۳ درصد از این رقم را به خود اختصاص داد و در جایگاه نخست صنایع فرابورسی ایستاد.

گروه محصولات شیمیایی

این گزارش می افزاید: گروه محصولات شیمیایی با معاملاتی به ارزش ۳۵۲ میلیارد ریال ۱۱درصد از ارزش کل معاملات را در اختیار گرفت و در رتبه دوم نشست.

گروه‌های انبوه‌سازی، املاک و مستغلات، محصولات کاغذی و حمل‌و‌نقل نیز در جایگاه سوم تا پنجم صنایع فرابورسی که بالاترین میزان ارزش معاملات را ثبت کردند، ایستادند.

ارزش معاملات در این سه صنعت به ترتیب ۲۷۳، ۲۴۲ و ۱۳۴ میلیارد ریال بود که ۹، ۸ و ۴ درصد از ارزش کل معاملات بازار سهام را به خود اختصاص دادند.

منبع: ایران‌اکونومیست

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.