کد مطلب: ۵۸۶۹۰۳

چرا پروتکل‌ها در پروازهای داخلی رعایت نمی‌شود؟

چرا پروتکل‌ها در پروازهای داخلی رعایت نمی‌شود؟

در روزهای گذشته مردم نسبت به پر شدن هواپیما در پروازهای داخلی و رعایت نشدن محدودیت ۶۰ درصدی پذیرش مسافر ابراز نگرانی کردند و تعداد نسبتا زیادی از پروازها با ظرفیت کامل انجام شد که به گفته مسئولان سازمان هواپیمایی این مسئله تخلف بوده و با آن برخورد می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روزها و هفته گذشته برخی از کاربران فضای مجازی که اتفاقا در میان آن‌ها برخی از سلبریتی‌ها نیز هستند، ادعا کردند پروتکل‌های بهداشتی مانند محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافر در پروازهای داخلی از سوی برخی ایرلاین‌ها رعایت نمی‌شود و این مسئله را نگران کننده دانستند.

سروش قهرمانلو (موزیسین) در اینستاگرام نوشته بود: «هواپیمایی تابان هنگام خرید بلیط به علت پروتکل‌های بهداشتی کرونا پول دو بلیط را از مسافران گرفته ولی در عمل همه صندلی‌ها را فروخته و در جواب اعتراض گفته دستورالعمل جدیده. با روزی ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر کشته این کار هم دزدیه و هم بازی با جان مردم».

همچنین یکی دیگر از کاربران اینگونه تجربه پروازش را در هفته گذشته توضیح داده بود که:«تمام شرکت‌های هواپیمایی ایران به بهانه فاصله‌گذاری اجتماعی قیمت بلیت را حدود ۱۰۰ درصد افزایش دادند، نصف ظرفیت بلیت می‌فروختند و پذیرایی را حذف کردند. چندماه که گذشت بلیت‌فروشی را به ۷۰ درصد رساندند اما بدون تغییر قیمت و همچنان حذف ‌پذیرایی. تازگی همه بلیت‌ها را می‌فروشند.»

مسافر دیگری که در پرواز تهران- تبریز یکی دیگر از ایرلاین‌ها در هفته گذشته حضور داشت با انتشار تصویری از کابین پر از مسافر در اینستاگرام اینگونه اعتراض خود را نشان داد : «این اولین پرواز بعد از دوران کرونا بود که دیدم اینقدر شلوغ است و اینقدر همه تو حلق همدیگر هستند، حتی یک صندلی خالی ندارد هواکش‌های بالای سر کار نمی‌کند با ۱۰ لایه ماسک (دو ماسک پنج لایه) و یک ساعت پرواز رسما خفه می‌شیم.»

صدور مجوز پذیرش ۸۰ درصدی مسافر به ایرلاین‌ها تا پایان ماه صفر

در پی این اعتراضات صورت گرفته، به دنبال پاسخ از مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری بودیم که حسن خوشخو، مدیر کل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها و شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری توضیح داد: در دوران شیوع ویروس کرونا تقاضای فزآینده‌ای برای پروازهای مسافری به وجود آمد چرا که سبب شد تا برخی از سفرها حذف شود یا کاهش یابد و به سمت سفرهای هوایی سوق پیدا کند. در کنار این موضوع اعمال محدودیت ۶۰ درصدی به خودی خود یک سیاست پارادوکسی بود که در واقع سبب شد تا تقاضای سفر افزایش یابد و از سوی دیگر ظرفیت ناوگانی که با محدودیت مواجه بود را ۴۰ درصد کاهش دادیم تا فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم.

وی افزود: از ۲۸ شهریور ماه امسال که پروازهای اربعین آغاز شد به سبب اینکه بتوانیم همه پروازها را پاسخ دهیم و مردم معطل نمانند. ناچارا به ایرلاین‌ها اعلام کردیم تا به صورت محدود ظرفیت خودشان را تا ۸۰ درصد افزایش دهند که بتواند پاسخگو وتقاضای نیاز باشند. اما سازمان هواپیمایی کشوری خودش نمی‌تواند راسا محدودیتی را بردارد، دلیلش هم این است که موضوع اعمال محدودیت‌ها بر اساس مصوبه ستاد ملی کروناست و اگر قرار باشد برداشته شود باید این مرجع تصمیم‌گیری کند. اما در این مورد به صورت غیر رسمی به ایرلاین‌ها اعلام کردیم تا انتهای ماه صفر بتواند ظرفیت پذیرش مسافر را تا ۸۰ درصد افزایش دهند.

پر کردن هواپیما در پروازها تخلف ایرلاین‌هاست

مدیر کل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها و شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد : البته بر اساس گزارش های اعلام شده، برخی از شرکت‌های هواپیمایی از این ابلاغیه عدول کردند و ظرفیت ناوگان خود را تکمیل کردند یعنی در برخی از پروازها شاهد پر شدند ظرفیت هواپیما بودیم این مسئله قابل رسیدگی و بررسی است و شرکت‌هایی که در این زمینه تخلف کرده‌اند محدودیت‌هایی برای شان در نظر می گیریم. اما با این وجود نتوانستیم باز هم پاسخگوی همه تقاضاهای موجود برای سفرهای هوایی در روزهای پایانی ماه صفر باشیم. چرا که تقاضای بسیاری در این زمینه وجود دارد.

خوشخو با تاکید بر اینکه مسلما با شرکت‌های متخلف برخورد می شود و پروتکل‌های بهداشتی تا زمانی که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام نکرده، باید رعایت شود، گفت: با توجه به واکسیناسیون صورت گرفته و کاهش محدودیت‌های کرونایی در جامعه و بخش‌های مختلف اقتصادی صنعت هوانوردی نیز درخواست دارد تا محدودیت ۶۰ درصد برداشته شود و تا بتوانند تقاضای سفر را پاسخ دهند. این مسئله را به ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کردیم تا در این باره تصمیم گیری شود.

وی تصریح کرد: محدودیت عملیات پروازی در صورت نادیده گرفتن پروتکل‌ها ودستورالعمل های بهداشتی، فنی و غیره در پروازهای داخلی و خارجی در انتظار ایرلاینهای است که مرتکب چنین تخلفاتی می شود. مردم هم می تواند از طریق سایت سازمان هواپیمایی کشوری شکایات خود را اعلام کنند و از آنها درخواست می‌کنیم به صورت فردی در فرودگاه‌ها و هواپیماها به عنوان اماکن شلوغ پروتکل‌ها را جدی بگیرند، ماسک بزنند و بهداشت فردی را رعایت کنند.

مدیر کل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها و شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: از سوی دیگر شرکت‌های هواپیمایی موظف شدند تا همه پروتکل‌ها را رعایت کرده و بسته‌های بهداشتی را به مسافران ارائه کنند. سامانه ماسک نیز در یک سال اخیر فعال بوده و ایرلاین‌ها از بانک اطلاعاتی وزارت بهداشت استفاده کردند بدین معنی که اگر به هر دلیلی سامانه وزارت بهداشت اسم مسافری را به عنوان کرونا مثبت اعلام کرده باشد آن مسافر اجازه پرواز و خردی بلیت هواپیما ندارد.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار حوزه حمل و نقل را در صفحه حمل‌ونقل تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.