کد مطلب: ۳۸۸۵۷۶

گفتگوی تجارت‌نیوز با عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

واکنش مجلس به اقدام عجیب صندوق بازنشستگی کشوری / وام ازدواج، وضعیت بازنشستگان را بدتر می‌کند

واکنش مجلس به اقدام عجیب صندوق بازنشستگی کشوری / وام ازدواج، وضعیت بازنشستگان را بدتر می‌کند

احمد بیگدلی گفت: صندوق بازنشستگی کشوری یک میلیون و 400 هزار نفر بازنشسته دارد و منابع مالی این یک میلیون و 400 هزار نفر بازنشسته از سوی دولت در اختیار صندوق قرار گرفته است و از طرفی هم این صندوق چندین هلدینگ‌ و شرکت اقتصادی و تجاری در زیر مجموعه خود دارد به همین جهت معتقدم با این شرایطی که صندوق دارد تخصیص وام ازدواج به 1500 نفر بیشتر شانتاژ تبلیغاتی و رفتارهای پوپولیستی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، 18 تیرماه 98 بود که محمد شریعتمداری، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در جمع نمایندگان بازنشستگان فولاد و کانون‌های بازنشستگی اعلام کرد که از کل 407 هزار میلیارد تومان منابع عمومی دولت در بودجه امسال، 81 هزار میلیارد تومان به منظور کمک به صندوق‌های بازنشستگی در نظر گرفته شده است.

دولت سالانه بیش از 80 هزار میلیارد تومان معادل 25 درصد کل بودجه عمومی کشور به صندوق‌های بازنشستگی کمک می‌کند که در این میان صندوق بازنشستگی کشوری جزو صندوق‌هایی است که بیشترین بودجه و حمایت مالی را از دولت دریافت می‌کند. حالا این صندوق قصد دارد برای بار دوم 20 میلیون تومان وام ازدواج با سود تنها هشت درصد به فرزندان مستمری بگیران خود دهد.

به گزارش‌ خبرگزاری مهر‌ اخیرا سید میعاد صالحی، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از پرداخت مرحله دوم وام ۲۰میلیون تومانی ازدواج برای فرزندان بازنشستگان کشوری تا شهریور امسال خبر داد و گفت: این وام ۲۰میلیون تومانی مانند وام مرحله قبل با سود هشت درصد است و این بار به ۱۵۰۰نفر از بازنشستگان کشوری که عقدنامه فرزند آنها در سال ۱۳۹۷و یا سه ماهه اول ۹۸به ثبت رسیده است، اعطا خواهد شد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی ادامه داد: اولویت دریافت این وام که از محل صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری صندوق تأمین شده است، با بازنشستگانی است که کمترین میزان دریافتی حقوق را دارند. ‌در مرحله اول ثبت نام، قریب به ۳۰هزار نفر از بازنشستگانی که فرزندانشان در سال ۹۷عقد کرده بودند، در سامانه مورد نظر ثبت‌نام کردند؛ افرادی که قبلاً ثبت‌نام کرده‌اند، نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند.

وام ازدواج مشکل جوانان را حل نمی‌کند

این روزها به دلیل افزایش شدید نرخ تورم و گرانی کالاهای اساسی شرایط مالی و رفاهی مستمری بگیران صندوق بازنشستگی کشوری به ویژه بازنشستگانی که کمترین میزان دریافتی حقوق را دارند به هیچ عنوان خوب نیست و با این افزایش اجاره‌بهای مسکن و گرانی لوازم خانگی و سایر مایحتاج ضروری و مورد نیاز برای شروع زندگی هم این وام 20 میلیون تومانی شاید دردی از زوج‌های جوان درمان نکند.

حتی محمد تندگویان، معاون وزیر ورزش و جوانان اعلام کرده که خیلی از جوانان متقاضی وام ازدواج در پرداخت اقساط مشکل دارند و مساله اصلی آنها اشتغال است نه دادن وام.

همچنین تاکنون حمایت از نهادها و تامین بخش قابل توجهی از بودجه صندوق بازنشستگی کشوری از سوی دولت باعث کسری بودجه و افزایش نرخ تورم شده است و با توجه به اینکه درآمد نفتی کشور به دلیل تحریم‌ها رو به کاهش است و کسری بودجه و نرخ تورم در ماه‌های آینده بیشتر خواهد شد، بنابراین ایجاد محل‌های جدید هزینه‌ای برای صندوق بازنشستگی کشوری که از جیب دهک‌های پایین درآمدی داده می‌شود جای شک و تردید دارد.

دولت سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت کرد و رقم وام ازدواج را برای سال جاری به 60 میلیون تومان افزایش داد، اما به گزارش ایسنا، (19 تیر ماه 98) محمد مهدی تندگویان، معاون وزیر ورزش و جوانان عنوان کرد که «پرداخت وام 60 میلیونی ازدواج برای جوانان به ویژه در روستاها تا حدی گره گشا خواهد بود، اما افزایش این رقم وام گرهی از ازدواج جوانان باز نمی‌کند، چرا که اقساط بازپرداخت وام به طور ماهیانه برای جوانان تا یک میلیون تومان می‌رسد که در صورت عدم تامین مسکن و اشتغال جوانان آنها را با مشکل روبرو خواهد کرد.»

البته دوم تیرماه 98 هم معاون وزیر ورزش و جوانان از ریزش متقاضیان اخذ وام ازدواج خبر داده بود و اعلام کرد که «به دنبال افزایش مبلغ وام ازدواج، مبلغ اقساط ماهانه آن نیز افزوده شد که به گفته برخی از جوانان، آنها در پرداخت اقساط دچار مشکل شده‌اند. این مساله نشان می‌دهد افزایش مبلغ وام، دیگر به حل مشکل ازدواج در کشور کمک نمی‌کند، چرا که عمده مشکل جوانان اشتغال است.»

به گفته معاون وزیر ورزش و جوانان افزایش مبلغ وام ازدواج، دیگر به حل مشکل ازدواج در کشور کمک نمی‌کند، چرا که عمده مشکل جوانان اشتغال است،

سوالاتی که مطرح می‌شود این است که آیا حمایت مالی دولت از صندوق‌های بازنشستگی که خودشان چندین هلدینگ اقتصادی و تجاری در زیر مجموعه خود دارند آن هم از جیب بیت‌المال عملکرد قابل دفاعی است؟ آیا صندوق بازنشستگی کشوری می‌تواند وام ازدواج به مستمری‌بگیران خود دهد؟ آیا زوج‌های جوان خانواده‌های بازنشسته توانایی بازپرداخت این وام را دارند یا اینکه آنها به صندوق بدهکار شده و دولت همانند اتفاقی که در موسسات مالی اعتباری غیر مجاز رخ داد باید طلب صندوق‌های بازنشستگی را از جیب مردم پرداخت کند؟ آیا با این تصمیم که کسری بودجه و افزایش نرخ تورم را به همراه خواهد داشت اقشار ضعیف جامعه فقیرتر نمی‌شوند؟

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرده که این وام از محل صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری صندوق تامین شده است، مشخص نیست که صندوق بازنشستگی کشوری در کدام هزینه‌های جاری صرفه‌جویی کرده است. اگر این هزینه‌های جاری قبلا انجام می‌شده و حق ضروری بازنشسته بوده و حالا به اسم صرفه جویی دیگر انجام نمی‌شود به هیچ عنوان عملکرد درست و کارشناسانه‌ای نیست.

احمد بیگدلی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: یکی از وظایف صندوق بازنشستگی کشوری ایجاد امکانات رفاهی برای بازنشستگان است. در گذشته نیز صندوق بازنشستگی کشوری به مستمری بگیران خود وام تخصیص می‌داد، اما نه به عنوان وام ازدواج. به طوری که صندوق بازنشستگی کشوری وام قرض‌الحسنه به مستمری‌بگیران خود پرداخت می‌کرد.

این وام‌ها برنمی‌گردند

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هرساله صندوق بازنشستگی کشوری با استفاده از منابع مالی که در اختیار داشت به تعدادی از بازنشستگان وام قرض‌الحسنه پنج میلیون تومانی تخصیص می‌داد که حالا به وام 20 میلیون تومانی ازدواج تغییر یافته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در حال حاضر علاوه بر اینکه خود فرد بازنشسته نیازهای مالی دارد، افراد تحت پوشش و سرپرستی او هم نیازهای مالی دارند، پرداخت این وام‌های ازدواج تا حدی به وضعیت مالی و رفاهی بازنشستگان کمک خواهد کرد، اما با توجه به وضعیت معیشتی و اوضاع اقتصادی کشور و گرانی تمام کالاها این وام نمی‌تواند مشکل جوانان را حل و آنها را تشویق به امر ازدواج کند.

وی ادامه داد: همچنین زوج‌های جوان باید خود اقساط این وام 20 میلیون تومانی را پرداخت کنند که با توجه به بیکاری و کمبود شغل آنها توانایی بازپرداخت این وام را نخواهند داشت و بدتر بدهکار می‌شوند.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرده که این وام از محل صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری صندوق تامین شده است، مشخص نیست که صندوق بازنشستگی کشوری در کدام هزینه‌های جاری صرفه‌جویی کرده است. اگر این هزینه‌های جاری قبلا انجام می‌شد و حق ضروری بازنشسته بوده و حالا به اسم صرفه‌جویی دیگر انجام نمی‌شود به هیچ عنوان عملکرد درست و کارشناسانه‌ای نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در حال حاضر یک میلیون و 400 هزار نفر بازنشسته کشوری داریم که اگر از این تعداد حدود 800 هزار نفر فرزند آماده به سن ازدواج در خانواده داشته باشند تخصیص وام ازدواج به 1500 نفر کار قابل توجه و بسزایی نیست.

این تصمیم یک نخبه نیست. فکر نمی‌کنم کسی که خود را نخبه می‌داند این عملکرد خود را خیلی رسانه‌ای و تبلیغاتی کند. تخصیص وام ازدواج 20 میلیون تومانی به 1500 نفر آن هم با شرایط مالی که صندوق دارد کار عادی‌ای است و هر سازمان توانایی تخصیص این وام به این تعداد نفر را دارد.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: صندوق بازنشستگی کشوری یک میلیون و 400 هزار نفر بازنشسته دارد و منابع مالی این یک میلیون و 400 هزار نفر بازنشسته از سوی دولت در اختیار صندوق قرار گرفته است و از طرفی هم این صندوق چندین هلدینگ‌ و شرکت اقتصادی و تجاری در زیر مجموعه خود دارد. به همین جهت معتقدم با این شرایطی که صندوق دارد تخصیص وام ازدواج تنها به 1500 نفر بیشتر شانتاژ تبلیغاتی و رفتار پوپولیستی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: این تصمیم یک نخبه نیست. فکر نمی‌کنم کسی که خود را نخبه می‌داند این عملکرد خود را خیلی رسانه‌ای و تبلیغاتی کند. تخصیص وام ازدواج 20 میلیون تومانی به 1500 نفر آن هم با شرایط مالی که صندوق دارد کار عادی‌ای است و هر سازمان توانایی تخصیص این وام به این تعداد نفر را دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت برای سال جاری وام ازدواج را افزایش داده است، اما مگر با این 60 میلیون تومان چند تکه از وسایل ضروری و لازم برای تشکیل زندگی را می‌توانند تامین کنند؟ از طرفی هم جوانان برای بازپرداخت اقساط این وام 60 میلیون تومانی به دلیل نبود شغل مناسب با مشکل مواجه هستند. در حال حاضر اولویت اصلی جوانان کشور شغل است و باید نحوه آموزش عالی کشور اصلاح شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    محل صرفه جویی کجا بود؟
    مگر هزار تومن یا صدهزار تومن هست؟

  • تت

    خوب تبلیغات است مثل بقیه جاها

  • غلی

    ایا وام باسود 18 درصد مشکلی ندارد که کسی از ازمشکل ان حرفی نمی زند ولی وام 8در صد مشکل دارد .ازکرامات شیخ ما چه عجب

  • حسن حسنی

    این رفتارپوپولیستی بیانگر ناکارآمدی این افراد می باشد . تصمیمات خلق الساعه و دادن این نوع وامها به افرادی که کمترین حقوق را دارند سرپرست خانواده را دربازپرداخت دچارمشکل می کند . ازسوی دیگر تعداد کم وامها باتوجه به گستردگی بازنشستگان انتخاب این افراد معلوم نیست باچه حسابی صورت می گیرد . لااقل قرعه کشی صورت بگیرد همه باشانس برابر ازآن استفاده خواهندکرد.