کد مطلب: ۶۹۸۳۷۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۳۵۰ تاجر روسی به ایران می‌آیند/ روسیه تحریم‌ها را از طریق ایران دور می‌زند؟

۳۵۰ تاجر روسی به ایران می‌آیند/ روسیه تحریم‌ها را از طریق ایران دور می‌زند؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رشد ۱۸۰ درصدی روابط ایران و روسیه نسبت به ماه مشابه سال گذشته از حضور ۳۵۰ تاجر روسی در ایران خبر داد. اما دلیل حضور هیات تجاری در ایران چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، به موجب توافق اتاق بازرگانی تهران و مرکز صادرات فدراسیون روسیه در سال ۲۰۲۰، بزرگ‌ترین هیات تجاری روسی در روزهای ۲۸ تا ۳۰ شهریور ماه سال جاری در تهران حضور به هم می‌آورند. در حالی که اتاق بازرگانی تعداد این تجار را ۱۲۵ نفر از ۷۸ شرکت اعلام کرد، وزیر صمت تعداد این افراد را ۳۵۰ نفر خواند. به نظر می‌رسد روسیه می‌خواهد از این فرصت برای دور زدن تحریم‌های غرب استفاده کند. این در شرایطی است که ایران همچنان خود تحت تحریم قرار دارد و خبری از نتیجه نهایی مذاکرات برجام نیست.

حسام‌الدین عباس‌حلاج، معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران، در این باره به تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر روسیه تحت تحریم‌های غرب قرار دارد و راغب است که از کانال ایران تحریم‌ها را دور بزند. در این راستا از تفاهم‌نامه‌ای سود می‌جوید که در سال ۲۰۲۰ بین اتاق بازرگان تهران و و مرکز صادرات فدراسیون روسیه امضا شد.

او افزود: این تفاهم‌نامه زمینه‌های مختلفی داشت که شامل رفت و آمد هیات‌های تجاری، ارائه آخرین قوانین تجاری، تهیه گزارش‌های موضوعی از بازار کشورهای هدف، همکاری‌های آموزشی و … می‌شود؛ اما یکی از مهم‌ترین بحث‌های این تفاهم‌نامه احراز صلاحیت شرکت‌های دو کشور است.

برجسته‌ترین شرکت‌های روس به ایران می‌آیند

حلاج بیان کرد: این هیات از نظر تعداد و شرکت‌هایی که در آن حضور پیدا می‌کنند کم‌سابقه است. شرکت‌های روسی توسط مرکز صادرات روسیه آورده می‌شود که هم‌رتبه سازمان توسعه تجارت ایران و یکی از قوی‌ترین سازمان‌های روسی است. همچنین شرکت‌هایی که نماینده می‌فرستند جزو برجسته‌ترین شرکت‌های روسیه هستند.

معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران توضیح داد: موضوع کاری این شرکت‌ها مربوط به کشاورزی، صنایع غذایی، چوب، انرژی، بازیافت، ماشین‌آلات، تجهیزات پزشکی، غلات، سیستم‌های مخابراتی و غیره هستند. این هیات برای سه روز متوالی در ایران حضور می‌یابد. در دو روز اول آن دسته از شرکت‌های ایرانی که رشته فعالیت‌ مشابهی دارند با نمایندگان شرکت‌های روسی ملاقات ‌می‌کنند. روز سوم برای شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان است که بتوانند ظرفیت‌های خودشان را معرفی کنند. این کار با کمک صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این رویداد می‌تواند دو کشور را از لحاظ سیاسی نزدیک‌تر کند، اشاره کرد: وقتی شرایط تسهیل شود شرکت‌های ایرانی و روسی همکاری بهتری خواهند داشت.

منافع ایران در مذاکرات چیست؟

حلاج درباره منافع ایران در این مذاکرات تأکید کرد: انتظار داریم شرکت‌های ایرانی با آمادگی خوبی وارد مذاکرات شوند. آنها باید بتوانند از این فرصت سه روزه استفاده کنند. به دلیل جنگی که بین روسیه و اوکراین اتفاق افتاد، بخش مهمی از تجارت روسیه با غرب دستخوش تحریم شد. اگر ایران از این فرصت استفاده کند می‌تواند سهم خود در بازارهای روسیه را به دست آورد.

بر اساس این گزارش، تمام اعضای اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور که مجاز به انجام صادرات و واردات هستند و همه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی می‌توانند در این نشست حاضر شوند. مشروط بر اینکه زمینه‌های کاری مرتبط با اعضای این هیات داشته باشند. فهرست شرکت‌هایی که از روسیه می‌آیند در سایت اتاق بازرگانی تهران موجود است.

هر شرکت‌ایرانی می‌تواند روزانه با پنج شرکت روسی ملاقات کند. متقاضیان حضور در این رویداد می‌توانند فرم ثبت‌نام را تا ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ به زبان انگلیسی تکمیل کنند. این مهلت تمدید نخواهد شد.

برای مطالعه بیشتر مطلب صادرات گاز روسیه به اروپا در گرو لغو کامل تحریم‌هاست را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.