کد مطلب: ۲۷۹۰۷۰

روسیه از جمع دارندگان اوراق قرضه آمریکا خارج می‌شود

روسیه از جمع دارندگان اوراق قرضه آمریکا خارج می‌شود

نظرسنجی شبکه آرتی از تحلیل‌گران بازار نشان می‌دهد که روسیه از جمع ۳۰ دارنده بزرگ اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری آمریکا خارج خواهد شد.

نظرسنجی شبکه آرتی از تحلیل‌گران بازار نشان می‌دهد که روسیه از جمع ۳۰ دارنده بزرگ اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری آمریکا خارج خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ژانا کولاکاوا، مشاور اقتصادی موسسه «تله ترید» گفت: هم به دلایل سیاسی و هم به دلایل اقتصادی، این اقدام انجام شده است. بانک مرکزی روسیه به این فکر افتاده است که امکان توقیف دارایی‌های دلاری‌اش به دلیل تحریم‌های احتمالی و تنش‌های ژئوپلتیکی وجود دارد. این نهاد از بهار امسال اعلام کرده بود که دارایی‌های خود را متنوع تر خواهد ساخت.

تحلیل‌گران معتقدند روسیه از وجوه حاصل از فروش این اوراق برای سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه چینی و خرید طلا استفاده می‌کند. کولاکاواگفت: هیچ چیز به مانند طلا در طول تاریخ از نوسانات در امان نبوده است. طلا یک دارایی محسوس است که تحت شرایط مختلف خیلی تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد و در زمان بحران‌های مالی جهانی یا سیاسی طلا بسیار مفیدتر از اوراق قرضه و یا وجه نقد است.

به گفته تحلیل‌گران، حرکت نقدینگی روسیه از سمت اوراق قرضه دلار به سمت اوراق چینی بر روی ارزش دلار نیز موثر خواهد بود. چین بزرگ‌ترین دارنده اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری آمریکا در جهان با اوراقی به ارزش ۱.۲ تریلیون دلار است و قدرت زیادی بر بازدهی این اوراق دارد. اگر چین این اوراق را سریعا و در مقدار بالا به بازار عرضه کند قطعا تاثیر منفی بسیار بزرگی بر روی دلار و بازدهی این اوراق ایجاد خواهد شد.

ولادمیر روژانکوفسکی، متخصص بازارهای جهانی در مرکز مالی مسکو؛ یکی دیگر از دلایل فاصله گرفتن روسیه از اوراق قرضه اروپایی را چنین عنوان می‌کند: به دلایل سیاسی یا قانونی، دادگاه‌های بین‌المللی می‌توانند حکم به توقیف این دارایی‌ها بدهند.

یکی دیگر از دلایل ذکرشده توسط تحلیل‌گران روس، نوسان در بازدهی اوراق است که آن ها را به مقصدی کمتر جذاب برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است. روژان کوفسکی با تمجید از اقدامات بانک مرکزی روسیه برای متنوع‌سازی ذخایر و دارایی‌های خود، گفته است احتمال چند برابر شدن قیمت طلا در بازارهای جهانی بالا است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.