کد مطلب: ۴۱۶۰۰۵

روش‌های پیش‌بینی قیمت سهام در بورس ایران

روش‌های پیش‌بینی قیمت سهام در بورس ایران

خرید سهم بدون دانش و اطلاعات کافی و صرفا بر اساس شانس یا حرف دیگران خطایی بزرگ است که در انتها قطعا ضرر در پی خواهد داشت. در این مطلب دو سبک سرمایه‌گذاری در بورس را برایتان تشریح کرده‌ایم.

شاید شما هم مانند ما علاقه زیادی به سرمایه‌گذاری در بورس داشته باشید ولی اطلاعات چندانی از آن ندارید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید؟!

به گزارش تجارت‌نیوز ، در این مطلب دو سبک سرمایه‌گذاری در بورس را برایتان تشریح می‌کنیم و در ادامه می‌گوییم که اولین قدم برای سرمایه‌گذاری در بورس چیست.

در درجه اول باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که خرید سهم بدون دانش و اطلاعات کافی و صرفا بر اساس شانس یا حرف دیگران خطایی بزرگ است که در انتها قطعا ضرر در پی خواهد داشت.

اینکه کانال تلگرامی الف می‌گوید این سهم را بخرید من فقط دوست دارم شما سود ببرید و با خواهش تمنا کردن از شما می‌خواهد که سهم را بخرید و یا در دل شما طمع ایجاد می‌کند تا سهم را بخرید نباید معیار خرید شما باشد. معیار خرید شما فقط باید دانش و تحلیل شما بر پایه مستندات واقعی باشد همین و بس.

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال روشی است که با بررسی قیمت سهم در گذشته به دنبال پیش‌بینی آن در آینده می‌باشد. برای مثال در تحلیل تکنیکال بررسی می‌کنیم و می‌بینیم که قیمت سهم در مهر ماه سال گذشته ۲۰۰ تومان بوده تا صد تومان افت می‌کند و دوباره تا دویست تومان رشد می‌کند. حالا صبر می‌کنیم تا دوباره قیمت سهم به محدوده ۱۰۰ تومان برسد تا سهم را بخریم چون بر اساس اطلاعاتی که از گذشته داریم احتمال می‌دهیم قیمت سهم دوباره به ۲۰۰ تومان برسد.

برای مثال در تصویر زیر مشاهده می‌کنیم که قیمت سهم در یک بازه مشخص در حال نوسان است٬ یک تحلیل‌گر تکنیکال در این شرایط در کف کانال خرید می‌کند و در سقف کانال اقدام به فروش می‌نماید.

76y5rtfe

تحلیل بنیادی چیست؟

تحلیل بنیادی یا Fundamental Analysis که با نام‌های تحلیل پایه‌ای، اساسی و ریشه‌ای نیز شناخته می‌شود یک روش علمی برای ارزشیابی مالی یک سرمایه‌گذاری بر اساس قیمت و ارزش می‌باشد.

اگر بخواهیم ساده‌تر برایتان توضیح دهیم٬ در تحلیل تکنیکال قیمت سهم را بر اساس رفتار گذشته پیش‌بینی می‌کردیم ولی در تحلیل بنیادی قیمت سهم را بر اساس ارزش ذاتی شرکت محاسبه می‌کنیم.

یعنی در تحلیل بنیادی بعد از محاسباتی که انجام می‌دهیم به این نتیجه می‌رسیم که قیمت سهم الف باید ۳۰۰ تومان باشد ولی در حال حاضر قیمت آن ۱۵۰ تومان است در نتیجه این سهم می‌تواند سود ۱۰۰ درصدی برایمان در پی داشته باشد. پس این سهم را برای خرید مناسب است زیرا می‌تواند سود بالایی برایمان داشته باشد.

تحلیل بنیادی نسبت به تحلیل تکنیکال از اعتبار بالاتری برخوردار است٬ بلندمدت‌تر است و همچنین ریسک بسیار کمتری دارد. در مقابل تحلیل تکنیکال پرریسک‌تر٬ کوتاه‌مدت‌تر و همچنین بسیار ساده‌تر است.

ترجیح و پیشنهاد ما این است که با تحلیل بنیادی سهم خوب را شناسایی کنیم و سپس بر اساس تحلیل تکنیکال نقطه ورود مناسب آن را پیدا کنیم تا در قیمتی مناسب سهم با بنیاد قوی را بخریم.

اولین قدم برای سرمایه‌گذاری در بورس چیست؟

حالا اولین قدم برای سرمایه‌گذاری در بورس ثبت‌نام در کارگزاری و دریافت کد بورسی می‌باشد. برای دریافت کد بورسی با به همراه داشتن کپی کارت ملی٬ شناسنامه و اصل این دو به اضافه آخرین مدرک تحصیلی به یکی از کارگزاری‌های شهرتان مراجعه می‌کنید و اقدام به دریافت کد بورسی می‌نمایید.

اطلاعات کامل نحوه ثبت‌نام در بورس را می‌توانید از طریق سایت کاریمو دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.