کد مطلب: ۴۰۳۴۳۱

راستاد مطرح کرد:

روند عادی تخلیه کالاهای اساسی در بندر امام (ره) / ۲۴ کشتی لنگر انداختند

روند عادی تخلیه کالاهای اساسی در بندر امام (ره) / 24 کشتی لنگر انداختند

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به حضور 24 کشتی در لنگرگاه بندر امام خمینی(ره) گفت: در روند واردات کالاهای اساسی به خصوص از بندر امام خمینی(ره) هیچ تغییر خاصی رخ نداده است و کشتی‌های حامل کالاهای اساسی روزانه در بنادر پهلو می‌گیرند و فرآیند تخلیه بار را انجام می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ماجرای کشتی‌های کالاهای اساسی که در لنگرگاه بندر امام خمینی(ره) منتظر پهلوگیری هستند، چیست؟ چند روز پیش، خبرگزاری رویترز خبری را منتشر کرد، مبنی بر اینکه 20 کشتی که بارشان کالای اساسی است، به‌خاطر تحریم و عدم جابه‌جایی پول بین کشور مبدأ و مقصد، در لنگرگاه بندر امام خمینی(ره) هستند و تا زمان رفع مشکل این کشتی‌ها، باید منتظر بمانند تا بعد بارآنها تخلیه شود.

رویترز چه گفت؟

رویترز مدعی بلاتکلیفی 20 کشتی حامل غله در آب های سرزمینی ایران شده بود. بر اساس این خبر، «به دلیل تحریم‌های بانکی و مالی بیش از 20 کشتی در آب‌های نزدیک به دو بندر مهم ایران متوقف شده‌اند. این کشتی‌ها حامل یک میلیون تن غله هستند و از چندی قبل در آب‌های ساحلی ایران بلاتکلیف مانده‌اند.»

ضد روایت رویترز

این خبر بلافاصله بعد از انتشار از سوی برخی از خبرگزاری‌های داخلی پیگیری شد. یکی از خبرگزاری‌ها، اینگونه تیتر زد که «خبر دروغ رویترز درباره کشتی‌‌های بنادر ایران».

بعداز انتشار خبر این خبرگزاری غربی؛ یک مقام مطلع در خوزستان هم به خبرگزاری«تسنیم» گفت که موضوع بلاتکلیفی کشتی‌های حامل کالای اساسی در بندر امام خمینی غیر واقعی بوده و این کشتی‌ها در صف تخلیه محموله خود قرار دارند. به‌گفته این مقام مسئول، با توجه به تغییر سیاست‌های وارداتی، محموله‌های بزرگ کالاهای اساسی از بندر امام خمینی به کشور وارد شده اما با توجه به ظرفیت حمل‌و‌نقل، تخلیه و بارگیری و انبارداری ممکن است فرآیند تخلیه با وقفه انجام شود.

پیگیری‌های این خبر

روز گذشته، ماجرای کشتی‌های مانده درلنگرگاه بندر امام خمینی(ره) را دنبال کردیم، خبر صحت داشت. آن کشتی‌ها هنوز نتوانسته اند بار خود را تخلیه کنند. یک منبع مطلع به ما گفت: «خبر صحت دارد، اما با فوریت این موضوع در حال پیگیری است و بزودی مشکلات حل خواهد شد، برخی از کشتی‌هایی که محموله‌شان کالای اساسی است، به‌خاطر تحریم بانکی نتوانستند فرآیند اسنادی را در موعد مقرر طی کنند.»

روال عادی تخلیه

خبرنگار ما به سراغ منبع خبری دیگر رفت تا از چند و چون این خبر آگاه شود. محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره خبر رویترز و اینکه چرا کشتی حامل کالاهای اساسی در لنگرگاه بندرامام خمینی(ره) هستند، گفت: «از سال گذشته تاکنون در روند واردات کالاهای اساسی بخصوص از بندر امام خمینی(ره) هیچ تغییر خاصی رخ نداده است و کشتی‌های حامل کالاهای اساسی روزانه در بنادر پهلو می‌گیرند و فرآیند تخلیه بار را انجام می‌دهند.»

وی افزود: «بندر امام خمینی(ره) 13 پست اسکله دارد و بدون توقف کشتی‌ها در حال پهلوگیری و تخلیه بار خود هستند، در حال حاضر(تنظیم خبر در ساعت 17 روز گذشته) 24 کشتی در لنگرگاه بندر امام خمینی(ره) است و 6 کشتی آماده ورود به بندر هستند، این 6 کشتی فرآیند اسنادی خود را طی کردند. وقتی نوبت این کشتی‌ها فرا برسد امکان تخلیه کالاهای اساسی برای آنها فراهم خواهد شد.»

وی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی با هیچ تغییری در زمان انتظار کشتی‌ها برای تخلیه محموله هایشان مواجه نشده است، تصریح کرد: «میزان واردات کالاهای غیرنفتی طی سال‌جاری 24 درصد افزایش یافته است، لذا این عدد، گویای آن است که روند واردات کالا به کشور مشکلی ندارد.»

چالشی نداریم

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اذعان داشت: «ما در روند واردات کالاهای اساسی با هیچ چالش جدید و غیرمتعارف مواجه نشدیم، این امر از زمان ماندگاری کشتی‌ها در لنگرگاه مشخص است.»

مثل سال گذشته

وی با بیان اینکه اسکله‌های بندر امام خمینی(ره) خالی نیست و همه آنها پر هستند، اذعان داشت: «روند عملیاتی بندری در بندر امام خمینی(ره) مانند سال گذشته است و ما هیچ تغییری را ملاحظه نکردیم، بدین جهت اگر مباحث مالی باشد، از سوی سایر بخش‌ها قابل پیگیری است. ولی چیزی که شاهد هستیم، گویای آن است که پهلوگیری کشتی‌ها و زمان ماندگاری آنها در لنگرگاه مانند سال‌های گذشته است.»

50 درصد افزایش عملکرد

منبع خبری دیگری، عادل دریس، مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان است، او نیز درباره حرف و حدیث‌ها مبنی بر معطلی کشتی‌های حامل کالاهای اساسی به خاطر تحریم، گفت: «طی شش ماهه سال‌جاری بیش از 24 میلیون تن کالا وارد بندر امام خمینی(ره) شده است، در این میان سهم کالاهای اساسی 9 میلیون و 200 هزار تن(7 میلیون و 700 هزار تن از طریق ناوگان ریلی و جاده‌ای وارد مراکز عرضه شده است) بوده است. میزان کالاهای اساسی طی شش ماهه سال‌جاری 50 درصد افزایش یافته است.»

10 روز لنگر می‌اندازند

وی با بیان اینکه روزانه بین 50 الی 60 هزار تن کالای اساسی وارد و به همین میزان از بندر به مراکز عرضه ترخیص می‌شود، تصریح کرد: «هر کشتی که می‌خواهد در بندر پهلو بگیرد، باید مرحله فرآیند اسنادی(مربوط به مباحث مالی، گرفتن مجوزهای لازم از سازمان ملی استاندارد، وزارت بهداشت و سایر مراجع که سلامت و ورود کالا را تأیید می‌کند) را طی کند و پس از گذراندن آن که به طور متوسط 10 روز (البته به نوع کالا بستگی دارد) طول می‌کشد اجازه تخلیه کالا را پیدا می‌کند. بدین جهت کشتی تا فرآیند اسنادی خودرا طی نکند، در لنگرگاه می‌ماند.»

4 فروند پهلو گرفتند

دریس با بیان اینکه سال گذشته بندر امام خمینی(ره) بین 5 تا 6 کشتی را به‌طور همزمان پهلو می‌داد و اکنون به 13 فروند کشتی رسیده است، اذعان داشت: «روز پنجشنبه 25 فروند کشتی در لنگرگاه بندر امام خمینی(ره) بود که 4 فروند از این تعداد روز پنجشنبه مشکلات فرآیند اسنادی خود را حل کردند.»

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.