کد مطلب: ۶۶۳۸۰

رکورد حوادث در صنعت نفت شکسته شد

رکورد حوادث در صنعت نفت شکسته شد

با ثبت ۱۰ حادثه رسانه‌ای شده در صنعت نفت درحالی رکورد حوادث در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران شکسته شده که تاکنون دلایل هیچ یک از این حوادث به طور رسمی اعلام نشده است.از ابتدای خرداد ماه امسال تاکنون ۱۰ حادثه آتش سوزی، انفجار و سقوط از ارتفاع در سطح صنایع نفت، گاز و

513156956ebfc1f28fccb82af11bb2b7_XL.jpg با ثبت ۱۰ حادثه رسانه‌ای شده در صنعت نفت درحالی رکورد حوادث در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران شکسته شده که تاکنون دلایل هیچ یک از این حوادث به طور رسمی اعلام نشده است.از ابتدای خرداد ماه امسال تاکنون ۱۰ حادثه آتش سوزی، انفجار و سقوط از ارتفاع در سطح صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران به ثبت رسیده که در جریان این حوادث در کنار خسارت‌های سنگین مالی، تاکنون ۳ نفر کشته و ۱۲ نفر مصدوم و یا دچار سوختگی شدید شدند.
شعله اولین آتش در پتروشیمی تندگویان روشن شد
بر این اساس اولین اول خرداد ماه سال جاری حادثه در واحد فرآیندی CTA مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان به وقوع پیوست که این حادثه تنها خسارت مالی و توقف چند روزه خط تولید را به همراه داشته که علت وقوع این حادثه تاکنون اعلام نشده است.
دومین حادثه به فاصله پنج روز از آتش سوزی پتروشیمی تندگویان به ثبت رسید و سقوط از ارتفاع یکی از کارکنان در پتروشیمی بندر امام در حین انجام تعمیرات اساسی منجر به کشته شدن یک نفر شد و در نهایت علت این حادثه بی‌احتیاطی و عدم رعایت موارد ایمنی اعلام شد.
بوعلی؛ بزرگترین حادثه پتروشیمی ایران
بزرگترین و مهیب ترین حادثه در صنعت نفت ایران بدون شک مربوط به انفجار و آتش سوزی در واحد پارازایلین و سپس یکی از مخازن ذخیره سازی نفتای پتروشیمی بوعلی است.
در این حادثه که تلفات انسانی به همراه نداشت برج و واحد تولید پارازایلین و یکی از مخازن ذخیره سازی نفتای پتروشیمی بوعلی تقریبا به طور کامل سوخت و با گذشت بیش از ۲۰ روز هنوز علت این حادثه اعلام نشده است.
آتش دامن پتروشیمی اتیلن غرب را گرفت
در ادامه حوادث سریالی در صنعت نفت ایران این بار نوبت به آتش سوزی در خط لوله اتیلن غرب بود که به دلیل بی احتیاطی پیمانکار شرکت ملی گاز، انفجار کوه و در نهایت پرتاب سنگ های بزرگ، منجر به آتش سوزی در این خط لوله اتیلن غرب شد.
انفجار لوله گاز در مارون یک کشته داد
از سوی دیگر در ادامه تیر ماه پرحادثه صنعت نفت، ترکیدگی و آتش سوزی خط لوله مایعات گازی NGL در منطقه نفتی مارون منجر به سوختگی و در نهایت کشته شدن یکی از کارکنان صنعت نفت شد.
بر این اساس یکی از کارکنان پیمانکاری شرکت نفت و گاز مارون بر اثر آتش سوزی در حین کار روز گذشته در یکی از بیمارستان‌های اصفهانی به دلیل شدت سوختگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.
مخزن پتروشیمی بیستون هم سوخت
یکی از مهمترین حوادثی که در طول یک ماه گذشته به وقوه پیوسته آتش سوزی یکی از مخازن ذخیره‌سازی در پتروشیمی بیستون بود که با گذشت چند هفته علت اصلی این حادثه هم به طور رسمی اعلام نشده است.
با این وجود، شروع این حادثه از این جهت بوده که بخارات لایت اند LIGHT END زیر سقف مخزن جمع شده و در اثر جرقه‌ای منفجر شده اما اینکه جرقه چطور زده شده و شروع حادثه از کجا بوده هنوز در دست بررسی است.
نشت مواد شیمیایی در بوعلی و ایست قلبی مدیرعامل
در ادامه این حوادث، مرداد ماه امسال نشست گسترده مواد شیمیایی در واحد در دست تعمیر پارازایلین پتروشیمی بوعلی منجر به مصدومیت و سوختگی شدید ۹ نفر و ایست قلبی مدیرعامل این مجتمع پتروشیمیایی شد.
تصادف نفتکش تا آتش‌سوزی در پالایشگاه‌ها
البته این پایان ماجرا برای جوادث سریالی صنعت نفت کشور نبود، آتش سوزی در اتاق کنترل مجتمع بندری پارس عسلویه مخصوص صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری، برخورد یک فروند کشتی نفتکش ایرانی به یک کشتی کانتینربر در آب های سنگاپور، آتش سوزی در واحد تقطیر ٨٠ که در حین مراحل اولیه راه اندازی به سبب پر بودن مخازن فرآورده نفتی و آتش سوزی جزئی در حاشیه پالایشگاه نفت شازند از دیگر حوادث صنعت نفت در طول چند روز گذشته به شمار می رود.
انفجار لوله گاز با یک کشته و ۳ مصدوم
در نهایت شب گذشته و بامداد امروز، آتش سوزی در خط لوله انتقال گاز ۴۲ اینچی گناوه منجر به گشته شدن دست کم یک نفر و سوختگی و مصدومیت شدید سه نفر دیگر شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، نکته مشابه تمامی این حوادث آن آست که تاکنون گزارش جامعی درباره بروز و علت وقوع این حوادث توسط مجموعه صنعت نفت منتشر نشده و در برخی حوادث صنایع پتروشیمی، وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به دنبال گناهکار جلوه دادن بخش خصوصی هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.