کد مطلب: ۷۳۳۰۶۱

رکورد مصرف گاز این هفته زده می شود؟

رکورد مصرف گاز این هفته زده می شود؟

رئیس مرکز کنترل شرکت ملی گاز ایران گفت: میزان مصرف گاز در کشور نسبت به هفته گذشته 20 درصد افزایش داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس مرکز کنترل شرکت ملی گاز ایران گفت:مصرف گاز خانگی و تجاری در کشور نسبت به هفته گذشته 20 دصرد افزایش پیدا کرده است و به نظر می‌رسد با افزایش دوباره آن مواجه باشیم.

محمدرضا جولایی پیش بینی کرد: باتوجه به کاهش چهار درجه‌ای دمای هوا تا انتهای هفته، ۲۰ درصد دیگر به مصرف گاز اضافه خواهد شد.

به گفته وی از چند روز آینده مصرف گاز شیب صعودی پیدا خواهد کرد و احتمالا میزان مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری به ۷۵ درصد برسد.

رئیس مرکز کنترل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه در نواحی شمال شرقی و شمال غربی کشور افزایش مصرف گاز پیش‌بینی می‌شود، افزود: تاکنون افت فشار و کمبود و قطعی گاز نداشته‌ایم.

ارزان‌فروشی گاز به عراق در آستانه «زمستان سخت»

پیشتر، احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق، از پیگیری مذاکرات برای افزایش صادرات گاز از ایران به عراق خبر داد. او همچنین از تسویه کامل تعرفه‌‌های این محصول گفت.

صادرات گاز ایران در حالی دنبال می‌شود که براساس اعلام برخی تحلیلگران، ایران ظرفیت تولید ۸۵۰ میلیون‌ مترمکعب این محصول را دارد. اما در سال‌های اخیر تنها ۶۰۰ میلیون‌ مترمکعب تولید واقعی این محصول بوده است. به عبارتی در حال حاضر کشور با ۲۵۰ میلیون‌متر مکعب کسری دست و پنجه نرم می‌کند.

از مصادیق بارز این موضوع می‌توان به کسری ۶۱۰ میلیارد مترمکعبی گاز پارس جنوبی اشاره کرد که ۷۰ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند. حتی جواد اوجی، وزیر نفت، نیز بارها نسبت به بروز این کسری در زمستان هشدار داد.

فارغ از کسری گاز گمانه‌هایی از عدم تسویه تعرفه‌های پیشین از طرف عراق نیز حکایت دارند. حال باید دید با توجه به نزدیکی فصل زمستان و کسری موجود در ذخایر گازی، ایران چطور می‌خواهد با شرایط ابهام در پرداخت تعرفه‌ها، موضوع صادرات به عراق را دنبال کند؟

بنابر اعلام روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران به تجارت‌نیوز، رابطه ایران و عراق همواره پایدار و مبتنی‌ بر قرارداد فی‌مابین است و صادرات ایران به عراق تا امروز با رشد ۲۰ درصدی همراه بوده است.

این سازمان درباره تسویه حساب مالی عراق با ایران عنوان کرد: بخشی از مطالبات از عراق دریافت شد و بخش دیگری طبق فرایند قرارداد درحال پیگیری است. بنابراین هنوز مطالبات به صورت کامل تسویه نشده است. روابط عمومی شرکت گاز ایران میزان صادرات و سقف تعرفه تعیین‌شده را محرمانه خواند و از ارائه اطلاعات سر باز زد.

این شرکت همچنین از مذاکرات ایران و روسیه در حوزه واردات خبر داد. تعاملی که می‌تواند بر موضوع صادرات گاز ایران به عراق اثرگذار باشد. از آن جهت‌ که ایران نسبت به واردات از روسیه اقدام و سپس به عراق صادر کند.

منبع: بازار

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • منوچهر کیانی

    دلیل مصرف سرسام آور گاز چیست.
    متاسفانه دلیل بی رویه گاز کم کاری شهرداری‌ها و مهندسین ساختمان است .
    منازل باید به طوری باشد که در تابستان و زمستان دمای داخل را به اندازه دلخواه حفظ کند و و اجازه تأثیرگذاری هوای بیرون را به داخل منزل ندهد.
    من متخصص گاز از انگلستان هستم. انگلستان از سال ۲۰۰۵ توسط دولت وقت تنی بلر به خانه های بدون عایق ، عایق پشم شیشه مجانی میدادند و به کنترل ادوات گاز سوز و برقی نظارت داشتند به طوری که عایق بندی مخازن آب گرم. کنترل ها ترمستات ها …را با قیمت بسیار مناسب به مردم واگذار کردند.
    از پکجها و دستگاههای گازسوز کاندنس (condensing boiler) استفاده کردن به طوری که بعد از سال ۲۰۰۵ اجازه نصب دستگاههای غیر کاندس را ندادند.
    بویلر کاندنس حجم اطاق احتراق بالایی دارد و حجم دودکش خروجی بزرگ است به طوری حرارت خروجی دودکش تا ۵۰ درجه می‌رسد که باعث عرق کردن دودکش و خروج آب از پایین و بخار آب از بالای دودکش میشود که درصد گاز سمی ام به صورت بسیار بالایی پایین می آید و آب از پایین اطاق احتراق دفع میشود .حرارت دودکش بقدری پایین است که از دودکش پلاستیکی در این دستگاهها استفاده میشود.در کل دولت باید روی عایق بندی منازل ، کنترل ترمستات ها ، دستگاههای بروز گرمایشی و سرمایشی ، سرمایه گذاری کند