کد مطلب: ۳۱۵۸۳۹

یک کارشناس بازار کار در گفتگو با تجارت‌نیوز:

سابقه شریعتمداری برای وزارت کار مناسب نیست/حضور شریعتمداری مشکلات را بیشتر می‌کند

سابقه شریعتمداری برای وزارت کار مناسب نیست/حضور شریعتمداری مشکلات را بیشتر می‌کند

یک کارشناس بازار کار می‌گوید: جای سوال است که وقتی آقای شریعتمداری هنوز در مورد سوابق منفی قبلی خود پاسخ نداده‌اند، اکنون آقای رئیس‌جمهور ایشان را برای وزارتخانه‌ای کاملا سخت‌تر و اجتماعی‌تر معرفی کرده است؟

محمد شریعتمداری ، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت بعد از استعفای خود اکنون با معرفی رئیس‌جمهور قصد ورود به وزارت عریض و طویل کار را دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، شریعتمداری که چند روز قبل اعلام کرده بود نمی‌خواهم در هیچ پستی مشغول به کار شوم، اکنون درصدد است بعد از کسب اعتماد نمایندگان بر کرسی وزارت کار تکیه بزند.

حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار در گفتگو با تجارت‌نیوز، اعتقاد دارد که سابقه شریعتمداری برای وزارتخانه‌ای مانند وزارت کار مناسب نیست و در صورت تصدی وی بر این وزارتخانه، قطعا موفق نخواهد شد.

این کارشناس بازار کار می‌گوید: سابقه آقای شریعتمداری بیشتر در حوزه وزارت بازرگانی بوده است. ایشان سابقه خاصی که مربوط به روابط کار، تعاون و رفاه اجتماعی ندارند. درست است که بحث تجارت و بازرگانی تا حدودی مربوط به بازار کار می‌شود، اما خود بحث روابط کار، تعاون و رفاه اجتماعی، مقوله‌های کاملا جدایی از بازرگانی و تجارت دارند. بنابراین سابقه ایشان هیچ تناسبی با وزارت کار ندارد.

وی ادامه می‌دهد: اما موضوع دوم این است که کارنامه کاری ایشان به شدت از جانب نمایندگان مجلس مورد بازخواست است. ایشان هنوز تکلیف مسائل مربوط به وزارتخانه قبلی ایشان مشخص نشده است و ایشان در برنامه استیضاح نمایندگان بوده‌اند. جای سوال است که وقتی آقای شریعتمداری هنوز در مورد سوابق منفی قبلی خود پاسخ نداده‌اند، اکنون آقای رئیس‌جمهور ایشان را برای وزارتخانه‌ای کاملا سخت‌تر و اجتماعی‌تر معرفی کرده است. به نظرم قطعا گزینه‌های بهتر از آقای شریعتمداری وجود داشت و فکر نکنم مجلس به ایشان رای اعتماد بدهند. بعید می‌دانم مسائلی که نمایندگان مجلس در زمینه وزارت کار مدنظرشان بود، بتواند با حضور ایشان تحقق پیدا کند.

حاج‌اسماعیلی ادامه می‌دهد: وزارت کار درگیر مسائل به متعدد و به شدت پیچیده‌ای است که مشکلات صندوق‌های بازنشستگی، بیکاری بالا، رکود در بازار کار جمله این مشکلات است. به نظرم آقای شریعتمداری اساسا با عمق این مسائل هیچگونه آشنایی ندارند. از طرفی بحث تعاون نیز مطرح است که چندین سال است مورد غفلت قرار گرفته و ایشان آشنایی با این حوزه ندارند. بنابراین به طور کل ایشان را برای این وزارتخانه مناسب نمی‌دانم.

این کارشناس بازار کار در خصوص اینکه فردی که تصدی وزارت کار را بر عهده خواهد گرفت، باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد، می‌گوید: برخی ایرادات در زمان وزارت آقای ربیعی وجود داشت که حتما باید در وزیر جدید اینگونه نقاط ضعف وجود نداشته باشد. فردی که تصدی این وزارتخانه را بر عهده می‌گیرد باید سابقه کار اجرایی داشته باشد.

طی مدتی که آقای شریعتمداری به عنوان گزینه وزارت کار مطرح شده‌اند، از همان روز اول به خانه کارگر رفته‌اند و در آنجا به ایشان می‌گویند که به چه روشی عمل کنند.

وی ادامه می‌دهد: آقای ربیعی واقعا سابقه کار اجرایی نداشتند. زیاد صحبت می‌کردند و سعی می‌کردند که نشان دهند آدم دانشگاهی و باسوادی هستند. اما چون سابقه کار اجرایی نداشتند، نتوانستند در عمل هیچگونه طرح خاصی را اجرا کنند. همچنین نتوانستند که سیاست‌های پولی و بانک‌ها را در خدمت بهبود بازار کار ترغیب کنند. این موارد و ویژگی‌هایی که گفتم هیچ کدام در آقای شریعتمداری نیز وجود ندارد.

این کارشناس بازار کار می‌افزاید: نکته دوم آنکه آقای ربیعی کاملا سبقه سیاسی و گروهی داشتند و به شدت تحت تاثیر خانه کارگر عمل می‌کردند. اکنون اکثر افرادی که در این وزارتخانه مشغول به کار هستند، از خانه کارگر آمده‌اند. حتی نمایندگان کارگری را به صورت گزینش شده کسانی را انتخاب می‌کردند که وابستگی و عضویت خانه کارگر را داشتند.

وی می‌افزاید: آقای شریعتمداری با وجود آنکه هنوز راه به جایی نبرده‌اند و در کمیسیون‌های مجلس نیز هنوز حضور پیدا نکرده‌اند، اما چند روزی است که در خانه کارگر استقرار پیدا کرده‌اند و گمان می‌کنم در آنجا به ایشان می‌گویند که به چه روشی عمل کنند.

وی در پایان می‌گوید: به عنوان مثال، به ایشان گفته‌اند که باید صحبت از افزایش دستمزد کارگران بکنند. یعنی به صورت عوام‌فریبانه به دنبال جذب کارگران هستند. آقای شریعتمداری در این چند روز دقیقا صحبت‌های اعضای خانه کارگر را تکرار می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که ایشان نه‌تنها مشکلات این وزارتخانه را حل نخواهند کرد، بلکه بر مشکلات نیز خواهند افزود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.