کد مطلب: ۵۵۵۷۷۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پشت پرده تخلف در محوطه ارگ کریمخان چیست؟

پشت پرده تخلف در محوطه ارگ کریمخان چیست؟

سال‌ها از آغاز ساخت یک هتل در نزدیکی ارگ کریمخان در شیراز می‌گذرد. مالکش می‌گوید مجوز ساخت دارد و علاقمندان نیز می‌گویند باید تخریب شود. رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی شیراز می‌گوید: «مسئولان شهری در شیراز باید پاسخ دهند تا اگر پشت‌پرده‌ای در کار است، افشا شود.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، نزدیک ارگ کریم خان شیراز هتلی سر برافراشته است. هتل ۱۸ طبقه‌ای که قامتش از ارگ هم بلندتر شده. نمایی که علاقمندان به میراث فرهنگی می‌گویند به حریم بصری ارگ کریمخانی تجاوز کرده است.

سال‌هاست ساخت این هتل در محدوده ارگ کریمخان حاشیه‌ساز شده است. یکی می‌گوید هتل برای ۱۶ طبقه مجوز دارد و آن یکی می‌گوید برای ۱۸ طبقه. سرمایه‌گذار آن پیش‌تر گفته بود که برای ۱۸ طبقه مجوز ساخت دارد.

اگرچه سال ۹۵ گفته می‌شد که قرار است طبقات اضافی این هتل تخریب شود اما اینگونه نشد. سال‌ها گذشت اما هر چه می‌گذرد مزاحمت این هتل بیشتر از قبل به چشم دوستداران میراث فرهنگی می‌آید.

پشت پرده ساخت هتل آسمان چه کسی است؟

سهراب شرفی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی شیراز و رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی شیراز به تجارت‌نیوز می‌گوید: «بر اساس مقررات نباید هیچ ساختمانی بر ابنیه تاریخی اشراف داشته باشد. براساس مجوز ساخت هتل،۲ طبقه مازاد بوده و باید حذف شود.»

او در پاسخ به این سوال که چرا این دو طبقه حذف نشده، می‌گوید: «چون ساختمان ساخته شده بود تخریب نشد اما دیگر اجازه تجهیز آن دو طبقه به سبک هتل داده نشد. آن دو طبقه باید نمادین باشد و دیگر اجازه پذیرایی مهمان نداشته باشد.»

شرفی در ادامه با بیان اینکه مقصر ساخت این هتل مسئولان شهری هستند، می‌گوید: « مسئولان شهری شیراز یا نباید مجوز ساخت می‌دادند یا باید دو طبقه‌ اضافه را می‌خریدند و آن را تخریب می‌کردند. تاوان اشتباه را نباید سرمایه‌گذار بدهد بلکه ارگان یا نهادی بدهد که این مجوز را اعطا کرده است.»

اما مخالفان ساخت این هتل می‌گویند حتما رانتی پشت ساخت این هتل بوده که توانسته چنین مجوزی بگیرد و قانون را هم دور بزند. چون ساختمان‌های کنار ابنیه تاریخی نباید از بنای تاریخی بلندتر باشد.

شرفی می‌گوید: «اگر فرض را هم بر این بگذاریم که رانتی پشت ساخت این هتل بوده است باید رانت‌جو و کسی که از قدرتش استفاده می‌کند را از قدرت کنار گذاشت. باید مسئولان شهری شیراز پاسخ دهند که چرا آثار باستانی را از بین می‌برید.»

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی شیراز می‌گوید: «ما هم راضی نیستیم که آثار باستانی ما از توجه خارج شود اما در کنار ارگ ده‌ها خانه باستانی در استان فارس تخریب شد و متاسفانه هیچکس اعتراضی نکرد. این خانه‌ها ثروت کشور بود که از بین رفت.»

اما جز این گفته می‌شود این هتل مانعی است برای ثبت جهانی شدن ارگ کریمخان شیراز. آذرماه سال ۹۹ علیرضا پاک فطرت، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس به ایرنا گفته بود: « بیش از ۱۰ سال است که کارشناسان یونسکو پس از بازدید از مجموعه زندیه درصددند که این مجموعه ثبت جهانی شود؛ اما به دلیل ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم این میراث ملی، ثبت جهانی این اثر انجام نشده است. به شما اطمینان بدهم که تا این هتل با این حجم از طبقات در حال فعالیت است، از ثبت مجموعه زندیه در فهرست میراث جهانی خبری نخواهد بود.»

همچنان صدای دوستداران میراث فرهنگی هم تاکنون به جایی نرسیده است.

ارگ کریمخانی در سال ۱۱۸۹ هجری قمری به دستور کریمخان ساخته شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بد نیست فعالان فرهنگی در این باره اطلاع رسانی کنند طوری که ماسافران داخلی و بخصوص خارجی وارد این هتل نشوند. بزودی حاضر خواهد شد 4 طبقه اش را خراب کند!

  • ناشناس

    پشت پرده همه چیز در این مملکت پول و رانت هست دیگه