کد مطلب: ۱۴۱۰۹۶

سد سردشت آبگیری شد

سد سردشت آبگیری شد

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیرو ایران از آبگیری سد سردشت خبر داد و گفت: این سد می‌تواند سالانه به میزان ۴۲۱ مگاوات ساعت برق تولید کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، سیدمحمدرضا رضازاده در مراسم آبگیری سد سردشت در استان آذربایجان غربی با بیان این که در هدف کلان این شهر علاوه بر تنظیم آب و اجرای نیروگاه‌های برق آبی، تامین نیازهای منطقه دیده شده، اظهار کرد: تامین آب شرب اطراف دریاچه پیش‌بینی شده و قرار است که به منظور توسعه اراضی کشاورزی سالانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب اختصاص یابد که حدود هفت هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی نسبت به گذشته بیشتر در اطراف دریاچه سد تحت پوشش قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در آینده نزدیک می‌توان آب تنظیم شده در این منطقه را برای انتقال به حوزه مجاور و رفع مابقی نیازها اقدام کرد که این مساله از هم‌اکنون در دستور کار ما قرار گرفته است.

به گفته مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیرو ایران، با توجه به عنایت دولت در صدور مصوبه صندوق توسعه ملی برای اجرای این طرح‌ها توانستیم مشکل اعتباری این طرح را برطرف کنیم و جهش خوبی در فعالیت‌های ما صورت گرفت.

وی با بیان این که امیدواریم این همکاری‌ها در ادامه‌ مسیر نیز امتداد داشته باشد، اظهار کرد: برای اجرای این سد مجوز محیط زیست اتخاذ شده و با توجه به این که تولید برق به روش آبی می‌تواند آلایندگی کمتری نسبت به نیروگاه حرارتی داشته باشد، می‌توان گفت که این سد تمام موازین محیط زیستی را دارد.

عملیات اجرایی طرح سد از نیروگاه سردشت در خرداد ماه ۱۳۸۸ با پنج هدف تولید انرژی برق آبی سالانه به میزان ۴۲۱ مگاوات در ساعت، تامین آب شرب شهرستان‌های سردشت و ربط، انتقال آب به داخل حوزه به میزان MCM ۱۰۰ جهت توسعه کشاورزی به میزان ۷۸۰۰ هکتار، صادرات برق به کشورهای همسایه و کنترل و تنظیم منابع آبی حوزه با استفاده از توان پیمانکاران و مشاوران داخلی آغاز شد.

این نیروگاه دارای سه واحد ۵۰ هزار مگاواتی است که ساخت تجهیزات اصلی نیروگاه به پایان رسیده و در حال حمل به داخل کارگاه است.

مطابق برنامه یک واحد از آن در بهمن‌ ماه امسال و دو واحد باقی مانده تا خرداد ماه سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری خواهد رسید.

گفتنی است تاکنون برای این طرح ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.