کد مطلب: ۳۱۸۰۷۲

سردرگمی سرمایه‌گذاران احداث آب‌شیرین‌کن در چابهار

سردرگمی سرمایه‌گذاران احداث آب‌شیرین‌کن در چابهار

‌نماینده مردم چابهار در مجلس ‌گفت: با آنکه احداث آبشیرین‌کن منطقی‌ترین و کارشناسی‌ترین راه‌حل برای عبور از بحران بی‌آبی است اما وزارت نیرو به سرمایه‌گذاران تضمین خرید نمی‌دهد.

‌عبدالغفور ایران‌نژاد اظهار کرد: سرمایه‌گذاران بومی و غیربومی زیادی برای احداث آب‌شیرین‌کن در حوزه چابهار و کنارک اعلام آمادگی کرده‌اند اما تاکنون پاسخی از سوی ارگان مربوط دریافت نکرده‌اند و همچنان منتظرند. در این راستا وزارت نیرو به سرمایه‌گذاران تضمین خرید نمی‌دهد‌.

به گزارش تجارت‌نیوز،ایران‌نژاد افزود: این سرمایه‌گذاران حاضرند تمام سرمایه‌گذاری ساخت آب‌شیرین‌کن را انجام دهند، منوط به تضمین خرید که وزارت نیرو تضمین را نمی‌دهد. این درحالی است طبق برنامه قرار است آب عمان برای شیرین سازی به شرق کشور یعنی استان‌های خراسان رضوی و جنوبی منتقل شود.

نماینده مردم چابهار در مجلس ‌تصریح کرد: با توجه به نیاز موجود احداث دو آب‌شیرین کن در حوزه چابهار و کنارک به میزان 300 هزار مترمکعب در شبانه‌روز برای مصارف بهداشتی و کشاورزی ضروری است و این در حالی است که تنها آب‌شیرین‌کن موجود فقط 28 هزار مترمکعب ظرفیت دارد و باوجود عمر بالا فرسوده شده و دیگر توان آب‌رسانی به مردم چابهار و کنارک را ندارد‌.

وی اضافه کرد: هم‌چنین در افق 50 ساله احداث حداقل 5 آب‌شیرین کن درمجموع با یک‌میلیون مترمکعب ظرفیت آب نیاز است تا مردم نوار ساحلی عمان از غرب از کنارک تا گواتر در شرق چابهار از این آب برای مصارف کشاورزی، بهداشتی و آشامیدنی استفاده کنند و هم‌چنین کارخانه‌ها نیز در حوزه سواحل مکران از این آب بهره ‌ببرند‌.

ایران‌نژاد خاطرنشان کرد: با توجه به بحران بی‌آبی در شهر و روستاهای ساحلی چابهار و کنارک بهترین راه برای پایان دادن به این بحران چه در بخش کشاورزی و چه بهداشتی و آشامیدنی استفاده از آب‌دریا و احداث آب شیرین‌کن است. هم‌اکنون کشورهای خشک حاشیه خلیج‌فارس با احداث کارخانه‌های آب‌شیرین کن از بحران آب گذر کرده و سالانه میلیون‌ها مترمکعب آب دریا را با استفاده از آب‌شیرین کن‌های بزرگ شیرین سازی و علاوه بر مصارف جاری با همین آب به کشاورزی نیز می‌پردازند‌.

به گزارش ایسنا، پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست پیشتر گفته بود: بررسی‌ها نشان می‌دهد استان‌هایی مثل خراسان رضوی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان که در تنش آبی جدی‌اند و تا سه‌سال آینده منابع آبی خود را از دست می‌دهند؛ هرچند ما گزینه انتقال آب را گزینه آخر می‌دانیم اما باید توجه داشت که با توجه به تمام شدن منابع چاره‌ای برای انتقال نداریم، انتقال آب از دریای خزر و خلیج فارس را مردود دانستیم اما عمان به‌دلیل باز بودن، عمق بالا و اتصال آزاد به اقیانوس شرایط بهتری دارد‌.

وی افزود: مطالعات انتقال آب از عمان به هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی از جمله مقدار آب، میزان سرمایه‌گذاری و نوع تکنولوژی به‌کار گرفته‌شده در حال اتمام است و باتوجه به نیاز موجود احتمالا تا سال آینده عملیات اجرایی انتقال آب شروع خواهد شد. سه استانی که نام‌ بردم در اولویت‌اند اما به‌دلیل شرایط بدتر در سیستان و بلوچستان و مجاورت با عمان این استان در اولویت است.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.