کد مطلب: ۷۱۳۵۲۶

سرعت ۳ برابری افزایش بیابان‌زایی/ خسارت میلیاردی ماسه‌های روان به زیرساخت‌ها

سرعت 3 برابری افزایش بیابان‌زایی/ خسارت میلیاردی ماسه‌های روان به زیرساخت‌ها

سالانه به‌طور متوسط حدود ۳۰۰ هزار هکتار بیابان‌زدایی در کشور اتفاق می‌افتد این در حالیست که حدود یک میلیون هکتار در سال به وسعت مناطق بیابانی ما افزوده می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سرپرست معاونت آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، موفقیت برنامه های بیابانزدایی را در گروی انسجام بخشی در بدنه دولت دانست.

به نقل از ایسنا حسن وحید در نهمین جلسه ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار که صبح امروز در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، مساحت مناطق بیابانی کشور را حدود ۳۲ میلیون هکتار عنوان و اظهار کرد: ۳۰ میلیون هکتار از کشور ما تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد و کانون‌های بحرانی مولد گرد و غبار هم به ۱۴ میلیون هکتار بالغ می‌شوند.

وی، کاهش سطح مراتع کشور به ۵۰ میلیون هکتار و جایگزینی آن با مناطق بیابانی را از مهم‌ترین دلایل گسترش پدیده گرد و غبار در کشور توصیف کرد و گفت: سالانه به‌طور متوسط حدود ۳۰۰ هزار هکتار بیابان‌زدایی در کشور اتفاق می‌افتد این در حالیست که حدود یک میلیون هکتار در سال به وسعت مناطق بیابانی ما افزوده می‌شود.

سرپرست معاونت آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: حدود ۱۲ میلیون هکتار برنامه مصوب بیابان‌زدایی داریم و تاکنون عملیات بیابانزدایی در ۸.۷ میلیون هکتار از اراضی اجرا شده است. این بدان معناست که ۴ میلیون هکتار از برنامه عقب هستیم و در ۱۸ میلیون هکتار از وسعت بیابان‌های کشور هم هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

وحید ریزگردها را یکی از چالش‌های عمده کشور برشمرد و گفت: موفقیت برنامه‌های بیابان‌زدایی در گروی انسجام‌بخشی در بدنه دولت است.

خسارت ۳۰۰۰ میلیارد تومانی ماسه های روان به زیرساخت های کشور

در بخش دیگری از این جلسه، وحید جعفریان - مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، اظهارکرد: برآورد می شود حمله ماسه‌های روان به زیرساخت‌های کشور سالانه دست کم ۳۰۰۰ میلیارد تومان خسارت مالی به دنبال دارد.

وی تغییرات اقلیمی را از مهم‌ترین دلایل افزایش فرسایش بادی و گسترش پدیده گرد و غبار در کشور دانست و گفت: از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات ستاد ملی گرد و غبار در اختیار سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور قرار گرفته و با این اعتبار یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار پروژه اجرایی در قالب طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی در ۲۲ استان کشور اجرا شده است.

جعفریان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه پایش گرد و غبار و فرسایش بادی در ۱۶۰ هزارهکتار از محدوده دریاچه ارومیه تصریح کرد: برآورد می‌شود در چندسال اخیر حدود ۳۰ هزار هکتار به کانون مولد گرد و غبار در این دریاچه افزوده شده باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، وی در پایان استفاده از بادشکن‌های کوتاه را یکی از جایگزین‌های خوب برای مالچ‌های نفتی برشمرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.