کد مطلب: ۵۰۸۳۵۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش سرقت گوسفند / دزدها گوسفندان را قاچاق می‌کنند!

افزایش سرقت گوسفند / دزدها گوسفندان را قاچاق می‌کنند!

«دامداری‌ها و آغل‌ها ناامن شده است و سرقت دام بالا گرفته است.» این جمله را بسیاری از دامداران و عشایر به زبان می‌آورند و می‌گویند یک شبه تمام سرمایه و دارایی‌شان به باد می‌رود. آنها به زنان سرپرست خانواری اشاره می‌کنند که همه دار و ندارشان چند گوسفند و بز بوده است که دزدها شبانه ربوده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمد یکی از عشایر جنوب کشور می‌گوید: «حدود ۴۰ تا از گوسفندهایمان را شب بردند. صبح که بیدار شدیم، آغل خالی بود. تمام کوه‌ها را گشتیم و ردی ندیدیم. هرچه داشتیم بردند. شکایتمان را هم به پاسگاه منطقه بردیم اما نتوانستیم دزد را پیدا کنیم و پرونده بسته شد.»

خاتون یکی دیگر از عشایر جنوب هم به تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد: «چند خانواده‌ایم و با هم ییلاق و قشلاق می‌کنیم. سه تا از گوسفندهایم را برده‌اند. نه شوهری دارم و نه کسی که خرج و مخارجم را بدهد. مگر من منبع درآمد دیگری هم جز این گله کوچک دارم؟ می‌گویند شاید گرگ برده باشد اما هیچ نشانه‌ای که گرگ، گوسفندهایم را برده باشد نیست. شاید سه گوسفند برای شما کم باشد ولی برای من نه.»

این روزها سرقت دام بالا گرفته و اتحادیه‌های متولی دامداران، ضمن تایید این موضوع از قاچاق دام سرقتی به کشورهای عربی می‌گویند. آنها می‌گویند حداقل قیمت یک گوسفند دو میلیون تومان است و شیوع فقر و بیکاری انگیزه سرقت دام را افزایش داده است.

سرقت گوسفند و قاچاق به کشورهای دیگر

در همین مورد احمد مقدسی، رئیس هیأت مدیره کانون انجمن صنفی گاوداران ایران به تجارت‌نیوز می‌گوید: «از دزدی دام سنگین خبری نشده اما دزدی دام سبک نظیر گوسفند نسبت به قبل بیشتر شده است. طبیعی است وقتی قیمت‌ها بیشتر شود انگیزه دزدی هم بیشتر می‌شود.»

او در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است دام‌های سرقت شده به کشورهای دیگر قاچاق شوند؟ می‌گوید: «بعید نیست، وقتی ماشین می‌دزدند و به پاکستان می‌برند، قاچاق دام که سخت نیست. معمولا قاچاق دام هم به عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس است.» این در حالی است که برخی از فعالان بازار می‌گویند گوشت گوسفند در بین کشورهای حوزه خلیج فارس طرفداران زیادی دارد و حالا با شرایط فعلی اقتصادی و سقوط ارزش ریال تمایل آنها برای خرید گوشت ایرانی بیشتر شده است.

علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی هم به تجارت‌نیوز می‌گوید: «به طور میانگین قیمت یک گوسفند ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و نمی‌توانید گوسفندی با بهای کمتر از ۲ میلیون تومان پیدا کنید.»

او ادامه می‌دهد: «گاهی سارقان جلوی خودروی حمل گوسفند را گرفته، حتی راننده را پیاده می‌کنند و وانت را با گوسفندهایش می‌برند. می‌دزدند و در کشتارگاه‌ها سلاخی می‌کنند و وارد بازار می‌کنند.»

ملکی می‌گوید: «تمام دام‌هایی که به تهران وارد می‌شود از غرب کشور و کردستان است که به تهران وارد می‌شوند، در بین راه گاهی گوسفند دزدی می‌شود و ما هم از اخبار این موضوع مطلع هستیم.»

او در پایان به علل سرقت اشاره می‌کند و می‌گوید: «با توجه به شرایط اقتصادی موجود، بالا رفتن هزینه‌ها و افزایش بیکاری شاهد این چنین سرقت‌هایی هستیم.»

براساس آخرین قیمت‌های موجود در حال حاضر گوشت قیمت یک کیلوگرم گوشت خورشتی گوسفندی بیش از ۲۰۰ هزار تومان، ران گوسفندی کیلویی ۱۴۵ هزار تومان، سردست و همچنین شقه گوسفندی کیلویی ۱۱۱ هزار تومان است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آب از سرچشمه گل آلودس

  • کنخن

    ایرانی یک صاحب میخواد که آدم سالم نیست

  • ناشناس

    خوش بحال گوسفند ها میرن کشورهای دیگه اقا میشه با گوسفند وصلت کرد حکمی داده شده کشور های دیگه با فرش وماشینشون ازدواج میکنن از روی علاقه وتوجه خوب ما فقط برای صواب

  • ناشناس

    ما هم 200گوسفند داریم و. داشتیم باز هم نان حلال میخورم

  • ناشناس

    کیلو۹۰تومن گوشت ولی جوکیلو۴/۵۰یونجہ ھم روش چراارزون ھست گوسفند

  • ناشناس

    کدوم احمقی گفته گوشت کیلویی 200 تومان هست

  • سعید

    چرا صادرات دام رو ازاد نمیکنید که دامدار بدبخت با این همه گرونی خوراک دام مجبور بشه دامش رو به خاطر این که از گرسنگی تلف نشن با ضرر بفروشه و دلالان با قاچاق سود ببرن یه کم خدا وکیلی به فکر ما دامدار باشین این دیگه دور از انصافه که همه چیز گرون کردین ولی گوشت گوسفند قیمتش ثابته و خوراکش گرون به فکر مای عشایر بدون امکاناتم باشید

  • ناشناس

    شاید فکر کردن تو ایران گوسفند زیاده؟

  • امین

    وطنم ای شکوه پابرجا …در دل التهاب دورانها

  • نوید

    برای چندمین بارحیوونهامون رادرک های نورابادفارس درروز روشن بردنداصلا سروصاحبی نیست اگر دزدرا بکشی قاتلی وگرنه باید بری گدایی کنی زندگی مان رفت خیروخوشی نبینن که عشایر درسرما وگرما گرسنگی وتشنگی میکشه وبی دارویی وعلوفه گرون وخشکسالی بعدم دزد بزنه ببره.