کد مطلب: ۷۶۲۸۷۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

همزمانی سفر دیپلمات چینی به روسیه با سفر بایدن به اوکراین به چه معناست؟

همزمانی سفر دیپلمات چینی به روسیه با سفر بایدن به اوکراین به چه معناست؟

همزمان با سفر جو بایدن به اوکراین، وانگ یی مشاور ارشد سیاست خارجی در چین به مسکو سفر می‌کند. این اتفاق در آستانه سالگرد جنگ اوکراین، روابط نه چندان خوب پکن و واشنگتن را هر چه بیشتر متشنج خواهد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز گذشته در سفری از پیش اعلام نشده و ناگهانی به کی‌اف رفت تا با همتای اوکراینی خود ولودیمیر زلنسکی دیداری داشته باشد. در همین حین دیپلمات ارشد چینی، وانگ یی در راه سفر به روسیه بود. وانگ یی که ماه گذشته توسط شی جین پینگ به مقام مشاور ارشد سیاست خارجی ارتقا یافت، قرار بود به عنوان بخشی از سفر 8 روزه خود به اروپا به مسکو نیز سفر کند. سفری که تلاش چین برای ایجاد تعادل دیپلماتیک از زمان شروع جنگ اوکراین را در کانون توجه قرار می‌دهد.

سی‌ان‌ان می‌نویسد: این دو سفر که هر دو چند روز پیش از سال روز آغاز جنگ اتفاق می‌افتند، شکاف‌های ژئوپلیتیکی بین دو ابرقدرت جهان را تشدید می‌کند. در حالی که روابط آمریکا و چین اخیراً به دلیل ورود یک بالون مشکوک به جاسوسی چینی به حریم هوایی ایالات متحده در حال وخیم‌تر شدن است، چین و روسیه از یک سال پیش یعنی از زمانی که رهبران آنها دوستی بی‌حد و مرز خود را اعلام کردند، مانند همیشه روابط خوبی دارند و این مساله تا حدی ناشی از خصومت مشترک آنها با ایالات متحده است.

موضع چین درباره اوکراین نامشخص است؟

در حالی که آمریکا و متحدانش حمایت خود از اوکراین و افزایش کمک‌های نظامی را تأیید می‌کنند، مشارکت عمیق پکن با مسکو زنگ خطر را در پایتخت‌های غربی به صدا درآورده است و این برخلاف تصویری است که چین از خود به عنوان مذاکره کننده صلح در اروپا بر جای گذاشته است.

در گزارش سی‌ان‌ان اینگونه آمده است: در کنفرانس امنیتی مونیخ در روز شنبه، وانگ یی در اتاقی مقامات اروپایی را دوستان عزیز خود خطاب کرد و بر تعهد چین به صلح، تاکید داشت، در حالی که ظاهراً تلاش می‌کرد بین اروپا و ایالات متحده شکاف ایجاد کند.

رویترز گزارش می‌دهد که بایدن پیش از سفر خود به اوکراین یک آخر هفته کاملا عادی را با همسر خود، جیل بایدن در کاخ سفید می‌گذراند. اما در پشت صحنه، مقامات کاخ سفید و دیگر سازمان‌ها در حال اجرای برنامه فشرده خود برای سفر اعلام نشده بایدن به کی‌اف بودند.

ورود به یک منطقه جنگی و جایی که ساکنین آن هر روز با خطر دائمی حملات موشکی و پهپادی روسیه زندگی می‌کنند، خطری بود که بایدن در این سفر پذیرفت تا بتواند پیش از یک سالگی جنگ همبستگی خود را با اوکراین نشان دهد. بر اساس اعلام کاخ سفید، برای این سفر ماه‌ها برنامه‌ریزی شده بود و روز جمعه بایدن تصمیم به اجرایی کردن آن گرفت.

مقامات کاخ سفید گفتند که بایدن روز یکشنبه با یک جت نیروی هوایی همراه با تعدادی دستیار از آنجا خارج شد. حضور رسانه‌های خبری همراه او نیز کم‌رنگ بود و فقط یک خبرنگار و یک عکاس با او به این سفر رفتند. او ابتدا به آلمان رفت و پس از سوخت‌گیری هواپیما به سمت لهستان پرواز کرد. پس از آن به شهر پرزمیسل در مرز لهستان و اوکراین رسید و پس از یک سفر ده ساعته با قطار و حضور شدید نیروهای امنیتی همراه خود به کی‌اف رفت.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا که بایدن را در این سفر همراهی می کرد، گفت که مقامات آمریکایی به مقامات روسی در خصوص سفر بایدن به کی‌اف اطلاع داده‌اند. او در یک کنفرانس تلفنی به خبرنگاران گفت: «ما این کار را چند ساعت قبل از عزیمت او به منظور رفع منازعه انجام دادیم و از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کردیم.

رئیس جمهور آمریکا پس از کی‌یف، به ورشو، پایتخت لهستان رفت تا با متحدان خود در ناتو دیدار کند و در حمایت از اوکراین در آستانه یک سالگی درگیری این کشور با جنگ، سخنرانی ارائه دهد. او برنامه دارد با رئیس جمهور لهستان در خصوص حمایت از اوکراین و تشکر از این کشور برای کمک به تحویل تجهیزات نظامی و بشردوستانه دیدار کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.