کد مطلب: ۱۳۹۲۵۶

سفر زائران ایرانی به فرودگاه نجف روی هوا مانده

سفر زائران ایرانی به فرودگاه نجف روی هوا مانده

فرودگاه نجف، مقصد و مبدا نیمی از پروازهای زائران ایرانی در سفر به عراق است که سازمان هواپیمایی ایران به خاطر افزایش تعرفه‌ها و عوارض گمرکی آن، در اقدامی اعتراض‌آمیز بر آن شده تا پرواز در این مسیر را به حالت تعلیق درآورد، تصمیمی که سفر زائران ایرانی را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، سازمان هواپیمایی ایران چندی پیش به استناد گزارش شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد؛ فرودگاه نجف شرکت‌های هواپیمایی را به پرداخت عوارض گمرکی از دهم تیر ماه، به ازای هر پرواز ۸۵ دلار و هر صندلی پرواز ۱۵ دلار ملزم کرده که به اعتراض شرکت‌های هواپیمایی منجر شده است. این فرودگاه به واسطه آن‌که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود، در افزایش تعرفه‌هایی از این دست که مستقیم یا غیرمستقیم از زائران و مسافران دریافت می‌کند، پرسابقه است، به نوعی که برخی آن را در شمار فرودگاه‌های گران‌فروش دنیا قرار داده‌اند.

در حال حاضر ۱۰ شرکت هواپیمایی ایرانی به نجف پرواز دارند که مجوزشان را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کرده‌اند.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در واکنش به اقدامی که فرودگاه نجف در دستور دارد، گفته؛ افزایش قیمت‌ها از سوی این فرودگاه هزینه‌های گزافی را به زائران ایرانی تحمیل می‌کند، بنابراین ادامه پروازها به سمت نجف مبنی بر متعارف کردن نرخ‌ها خواهد بود و سازمان هواپیمایی کشوری نیز در تلاش است تا مسئولان فرودگاه نجف را متقاعد کند تا نسبت به تصمیمات اخیرشان تجدید نظر کنند.

سازمان هواپیمایی همچنین تصمیم گرفته فعلا پروازهای نجف را به فرودگاه بغداد هدایت کند که در این صورت سفرنامه زائران ایرانی نیز با جابجایی همراه خواهد شد، چرا که قبلا این زائران از نجف تا کاظمین را شهر به شهر زیارت می‌کردند و از بغداد خارج می‌شدند و یا برعکس این مسیر را می‌رفتند، اما حالا باید راه زمینی طولانی‌تری را در زمان بیشتری طی کنند تا فرودگاه نجف را دور زده باشند.

سازمان حج و زیارت که از اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان خدمات این شرکت‌های هواپیمایی است، هنوز مواضع رسمی نسبت به تصمیم سازمان هواپیمایی برای قطع پروازهای فرودگاه نجف نشان نداده، اما اخبار غیر رسمی گویای مذاکرات سازمان‌های حج و هواپیمایی با یکدیگر در این‌باره است تا سفرهای زیارتی با کمترین آسیب اجرا شود. در هر حال تا زمان حصول نتیجه تصمیم بر آن شده در صورت همراهی نکردن فرودگاه نجف، تمام پروازها از ایران به بغداد منتقل شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.