خبر مهم:

کد مطلب: ۶۸۲۱۲۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سفر پوتین هم به داد بورس نرسید / چرا بازار به روس‌ها روی خوش نشان نداد؟

سفر پوتین هم به داد بورس نرسید / چرا بازار به روس‌ها روی خوش نشان نداد؟

بورس تهران در شرایطی روز کسل‌کننده‌ای را پشت سر گذاشت که سفر پوتین به تهران نیز نتوانست شوک مثبتی در روند بازار سرمایه ایجاد کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس تهران در شرایطی روز کسل‌کننده‌ای را پشت سر گذاشت که سفر پوتین به تهران نیز نتوانست شوک مثبتی در روند بازار سرمایه ایجاد کند.

شاخص بورس تهران امروز سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ با افتی ناچیز همراه شد. کاهش ۷۹۱ واحدی شاخص کل باعث شد تا رقم یک میلیون و ۴۶۹ هزار واحد بر تابلوهای بازار سهام نقش ببندد. شاخص هم‌وزن نیز از قافله روند نزولی بازار عقب نماند و با کاهشی ۷۵۰ واحدی به کار خود پایان داد و در محدوده ۴۰۱ هزار واحدی تثبیت شد.

کسی به داد بورس نمی‌رسد

به باور بسیاری از کارشناسان بورس تهران این‌روزها شرایط نامساعدی را پشت سر می‌گذارد. به گونه‌ای که حتی ورود ولادیمیر پوتین به تهران نیز نتوانست هیچ بخشی از بازار را تحریک کند. این در حالیست که در شرایط عادی این خبر می‌توانست ورق را در بازار سهام به سود سهامداران برگرداند. اما فضای عمومی بورس به گونه‌ای است که سرمایه‌گذاران انگیزه‌ای برای خرید و فروش سهام ندارند.

نرخ سود؛ فشار مضاعف بر بورس

از طرفی نیز رکوردشکنی نرخ سود بین‌بانکی عاملی مضاعف برای تشدید فضای رکودی در بازار سهام شد. در روزهای گذشته کاربران بورسی در شبکه‌های اجتماعی به این تصمیم بانک مرکزی مبنی بر افزایش بی سابقه نرخ سود در سال ۱۴۰۱ اعتراض کردند. نمودارهای مقایسه‌ای نیز از تطبیق روند نوسانات شاخص‌کل و نرخ سود بین‌بانکی در فضای مجازی دست به دست می‌شود. تحلیلگران نیز با ارجاع مخاطبان به این نمودار بر لزوم رعایت سقف نرخ بهره جهت تقویت بازار سرمایه تاکید کردند.

برجام چه می‌شود؟

نگاه سهامداران به سفر ولادیمیر پوتین به تهران نیز از جمله مواردی بود که در فضای مجازی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. بسیاری اعتقاد دارند پوتین تمایلی به احیای برجام ندارد و از همین رو این سفر نمی تواند آورده اقتصادی برای ایران داشته باشد. بسیاری از کارشناسان نیز اعتقاد دارند همین تحلیل از سوی فعالان بازار باعث شد تا کسی در بورس تهران به پوتین روی خوش نشان ندهد.

مسکو، نفت و فولاد

از طرفی هم نباید فراموش کرد روسیه در حال حاضر یکی از اصلی ترین رقبای ایران در بازار انرژی محسوب می‌شود. به عبارتی تحریم های ناشی از یورش روس‌ها به اوکراین باعث شده تا بازار هدف مسکو در حوزه انرژی همپوشانی زیادی با ایران پیدا کند. نقطه ثقل این همپوشانی هم جمهوری خلق چین است که به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران همواره برای تهران از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است.

حالا سهامداران معتقدند روس‌ها در حال قاپیدن مشتریان نفتی ایران هستند. همین موضوع تاثیرات نامطلوبی در بازار فولاد نیز ایجاد کرده که مستقیما بر وضعیت فولادی ها در بورس تهران نیز اثرگذار است. با این اوصاف به نظر می رسد واکنش اهالی بازار سهام به سفر پوتین و اردوغان به تهران چندان عجیب نیست. هرچند برخی از تحلیلگران اعتقاد داشتند این سفر می‌تواند شوک هیجانی برای تشکیل صف های خرید در بورس ایجاد کند. اما در نهایت نتیجه دیگری حاصل شد که امروزسهامداران در بازار شاهدش بودند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دشمنی شما با هر اقدامی که باعث کاهش نفوذ غرب در ایران می شود قابل تامل است!!

  • مجتبی

    اگه تاریخ ایران و خونده باشید متوجه میشید که روس‌ها چه بلایی سر ایران آوردند روس ها الان که تحریم اند اون موقع که تحریم هم نبودند کاری برای ایران نمی کنند.

  • ناشناس

    بسیاری از حقوقی ها کاری کرده اند که اعتماد سهامداران از بین رفته برای مثال در سهم سمگا زمانی که سه ماه پیش PEسهم ۴۵ بود قیمت سهم ۱۰۷۰تومان بود الآن با افشاهایی که زده PEسهم شده ۶ ولی متاسفانه به جای اینکه قیمتش بالابره قیمتش شده ۷۰۰تومان سهامدار بیچاره هم اونقدر ترسیده فقط با ضرر می فروشه ناظری هم نیست

  • ناشناس

    مگه روس ها چی داره که میخواد روی بورس تاثیر بزاره!این سیاست های مالی و اقتصادی بانک مرکزی و دولت روی بورس تاثیر داره و بس!

  • امیرخان

    ظاهرا شما با هر حرکتی در این کشور که به نفع مردم و اقتصاد و گره گشایی از مشکلات و کوتاه کردن دست غرب همیشه فریبکار باشد مخالفید.

  • ناشناس

    یعنی چی این تیتر پوتین هم نتونست بورس و مثبت کنه.بازار پول میخواد پولم جایی میاد که اعتماد باشه امنیت سرمایه گزاری حالا هی بگو قیمت سهام مفت .مفته که مفته نمیخرن کالایی را میخرن که ملموس باشه مثل خودرو مسکن زمین طلا .

  • ناشناس

    بزارید من فردا به تهران سفر کنم شاید درست شد

  • بهمن

    ربطی به پوتین داره دزد زیاده

  • ناشناس

    حجم ودامنه نوسان به طور همزمان حذف شود بر بازار گردان حقوقی نظارت شود بورس سبز خواهد شد برجم وشرق وغرب بهانه است

  • ناشناس

    سهام پالایش بالا رفت در صورتیکه عکس ان باید اتفاق میافتاد زیرا این سرمایه گذاری اولا به زیان ایران و به نفع روس است دوما ربطی به پالایش ندارد هرکه امروز فروخت بر د کرد روس همیشه دشمن ایران بوده شک نکنید اکنون هم اینگونه است