کد مطلب: ۷۹۸۴۳۵

سقف پرداخت خسارت بدون کروکی تغییر کرد

سقف پرداخت خسارت بدون کروکی تغییر کرد

با توجه به افزایش نرخ دیه، سقف پرداخت خسارت بدون کروکی در تصادفات رانندگی نیز از ۲۰ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با تصمیم قوه قضاییه، نرخ جدید دیه در سال جاری برای ماه‌های عادی ۹۰۰ میلیون تومان و ماه‌های حرام به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت و بر همین اساس نیز تغییراتی در تعرفه حق بیمه شخص ثالث و پرداخت خسارات بدون کروکی و خودرو‌های متعارف و غیرمتعارف ایجاد شده است.

یکی از مهم‌ترین تعرفه‌هایی که با تغییر نرخ دیه تغییر می‌کند؛ سقف پرداخت خسارت بدون کروکی است. در قانون بیمه شخص ثالث، تأکید شده است که ۲.۵ درصد نرخ دیه ماه حرام، حد مشخصی است که بالاتر از آن، حتماً نیازمند کروکی پلیس است، ولی کم‌تر از آن، (با توافق طرفین) بدون کروکی نیز می‌توان نسبت به دریافت خسارات از بیمه اقدام کرد.

نرخ دیه ماه حرام در سال ۱۴۰۱ معادل ۸۰۰ میلیون تومان بود، بنابراین سقف پرداخت خسارت بدون کروکی نیز ۲۰ میلیون تومان شد، اما برای سال ۱۴۰۲، نرخ دیه ماه حرام معادل ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعلام شده است، طبق همین برآورد، سقف پرداخت خسارت بدون کروکی در سال جاری معادل ۳۰ میلیون تومان است؛ بنابراین و طبق تأکید پلیس راهنمایی و رانندگی، اگر تصادفی صورت گرفت و خسارتی بود، شهروندان وسایل نقلیه خود را به‌سمت راست هدایت کنند و عکس و فیلم تهیه کنند و بعد از آن می‌توانند به شرکت‌های بیمه مراجعه و خسارت خود را تا مبلغ سی میلیون تومان دریافت نمایند.

شرایط دریافت خسارت بدون کروکی پلیس

در برخی از سوانح یا تصادفات رانندگی، این امکان وجود دارد که بدون داشتن کروکی پلیس، برای پرداخت خسارت به شرکت بیمه مراجعه کنید، البته باید توجه داشت که دریافت خسارت بدون کروکی، در همه تصادفات رانندگی امکان‌پذیر نیست، بلکه در تصادفاتی امکان‌پذیر است که هفت ویژگی زیر را داشته باشد:

هر دو طرف، گواهینامه داشته باشند.

هر دو طرف، بیمه‌نامه معتبر داشته باشند.

هر دو طرف، درباره «راننده مقصر» اختلاف‌نظر نداشته باشند.

تصادف زنجیره‌ای (چند وسیله نقلیه) رخ نداده باشد.

در صحنه تصادف، کسی مجروح نشده باشد.

در صحنه تصادف، کسی فوت نکرده باشد.

خسارت مالی، معادل کمترین پوشش بیمه شخص ثالث باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.