کد مطلب: ۱۳۲۴۰۹

سند راهبردی هاب جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار تنظیم خواهد شد

سند راهبردی هاب جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار تنظیم خواهد شد

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آمار و پژوهش‌های تجاری گفت: بر اساس تصمیم رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، طراحی و اجرای چهار پروژه از جمله «سند راهبردی هاب جمهوری اسلامی ایران» را به عهده گرفته‌ایم.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمدرضا ایزدیان اظهار داشت: «سند راهبردی هاب جمهوری اسلامی ایران» برای نخستین بار در تاریخ کشور تنظیم می‌شود و پیش‌بینی شده تا با اجرای آن اقتصاد ملی از منظر هم‌افزایی‌های ناشی از روابط درون‌بخشی آثار القایی سرمایه‌گذاری‌ها و سرریز‌ فناوری‌ها، در میان مدت تحولات جدی را شاهد باشد به نحوی که اشتغال و رفاه از سطح فعلی بالاتر رود.

ایزدیان افزود: برنامه‌ریزی راهبردی و عملیاتی در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها یکی دیگر از این 4 طرح است که پیشینه آن موضوع به تدوین برنامه‌های راهبردی تجارت خارجی در استان‌ها باز می‌گردد و برای نخستین بار در وزارت بازرگانی سابق طراحی و با همکاری کلیه استان‌ها اجرا شد. با توجه به تغییرات اقتصاد ملی که در ظرفیت‌سازی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های استان‌ها انجام شده و در نهایت منجر به تغییر سیمای آنها خواهد شد، تدوین و اجرای نسل جدید الگوهای برنامه‌ریزی تجارت خارجی استان‌ها و نیز طراحی و اجرای برنامه‌های تخصصی در سطح شهرستان‌ها از موضوعات مهم و اساسی است که در سال جاری انجام خواهد شد. در این راستا دفتر برنامه‌ریزی تجاری در چارچوب و الگوی این برنامه‌ها را بر اساس تجارب جهانی و ملی تدوین و جهت تکمیل در یک فرآیند تعاملی با کلیه استان‌ها نهایی خواهد نمود.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آمار و پژوهش‌های تجاری با اشاره به ضعف‌های نظام اطلاعاتی و آمار تجارت خارجی در سطح استان‌ها گفت: عدم تطابق آمارهای تجارت خارجی اعم از صادرات و واردات با منشأ تولید در استان و صادرات از گمرکات مختلف، منجر می‌گردد که برنامه‌‌ریزی برای ارتقای استان‌های نیمه برخوردار صادراتی و حفظ جایگاه استانهای برخوردار و همچنین بهینه‌سازی و تلفیق برنامه ها در سطح ملی با مشکلاتی روبرو شود که با تأکید ریاست کل محترم سازمان، پروژه رهگیری منشأ تولید در سطح استان‌ها در دستور کار قرار گرفته و اجرای آن آغاز شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به نقش و مأموریت اصلی سازمان، همانند سازمان‌های همتراز در دیگر کشورها که عبارت است از هماهنگی و ایفای نقش هاب در شبکه پشتیبانی تجارت خارجی کشور (TSN)، تنظیم روش‌ها و فرمول‌هایی بر اساس تجارب جهانی و ملی برای طراحی ساز و کارهای حکمرانی در موضوعات افقی نظیر تجارت خارجی به منظور افزایش اثربخشی تصمیمات، ارتقای کیفیت سیاست‌ها در کشور به نحوی که پس از اجرای این سیستم، سایر دستگاه‌های اجرایی از این تجربه به منظور بهبود کیفیت سیاست‌های خود در موضوعات به‌ویژه افقی، استفاده نمایند و به کاهش ناهماهنگی‌های موجود در چارچوب مفهوم وحدت فرماندهی در تجارت خارجی یاری رسانند.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی تجاری در پایان از بنگاه ها و تشکل های علاقمند دعوت کرد تا در صورت تمایل به مشارکت در اجرای پروژه های این دفتر با شماره تلفن 22662531 و شماره فکس 22664090 تماس حاصل کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.