کد مطلب: ۱۶۲۲۹۲

سهم ارزش افزوده صنعت، معدن و تجارت از تولید ناخالص داخلی در ۱۴۰۰

سهم ارزش افزوده صنعت، معدن و تجارت از تولید ناخالص داخلی در ۱۴۰۰

سهم ارزش افزوده بخش صنعت، معدن و تجارت از تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال ۱۴۰۰ به ترتیب با رشد ۱.۵، ۰.۵۷ و ۱.۱ روبرو می‌شود.

تولید ناخالص داخلی یکی از مقیاس‌های اندازه‌گیری در اقتصاد است و در برگیرنده مجموعه ارزش کالاها و خدمات نهایی است که طی یک دوره معین معمولا یک سال در یک کشور تولید می‌شود. در این تعریف منظور از کالاها و خدمات نهایی آنهایی است که در انتهای زنجیره تولید قرار گرفته‌اند و خود آنها برای تولید و خدمات دیگری خریداری نمی‌شوند. علاوه بر این ارزش افزوده به ارزشی گفته می‌شود که در فرآیند تولید به ارزش‌ کالاهای واسطه‌ای افزوده شده و این مفهوم مربوط به فرآیند تولید است و به کالای خاص مربوط نمی‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، سهم ارزش افزوده بخش صنعت، معدن و تجارت از تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال ۱۳۹۵ معادل ۳۸.۸ درصد بوده که بر اساس اهداف کمی تعریف شده توسط محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت این سهم در سال ۱۴۰۰ به عددی معادل ۴۲ درصد خواهد رسید.

سهم ارزش افزوده بخش صنعت به صورت مجزا از تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال ۱۳۹۵ معادل ۱۹.۵ درصد بوده که بر اساس اهداف کمی برنامه‌ریزی شده این سهم در سال ۱۴۰۰ به ۲۱ درصد می‌رسد.

علاوه بر این سهم ارزش افزوده معدن از (GDP) در سال ۱۳۹۵ معادل ۰.۹۳ درصد بوده است که این سهم در سال ۱۴۰۰ بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به ۱.۵ درصد می‌رسد.

باید خاطرنشان کرد که سهم ارزش افزوده بخش تجارت از تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال ۱۳۹۵ معادل ۱۸.۴ درصد بوده است که این سهم بر اساس هدف‌گذاری کمی صورت گرفته توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۰ به ۱۹.۵ درصد می‌رسد.

در مورد نرخ ارزش افزوده در بخش صنعت، معدن و تجارت نیز باید اعلام کرد که این نرخ در سال ۱۳۹۵ معادل هفت درصد بوده که بر اساس برنامه اعلامی در سال ۱۴۰۰ با دو درصد رشد روبرو خواهد شد و به ۹ درصد می‌رسد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.