کد مطلب: ۱۳۳۷۷۱

سهم ۱ درصدی محصولات ارگانیک از بازار

سهم ۱ درصدی محصولات ارگانیک از بازار

رئیس انجمن ارگانیک ایران گفت: در کشورهیچ گونه گوشت و مرغ ارگانیک تولید نمی‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، صدرالدین نیاورانی گفت: تولیدکنندگان داخلی توانایی تولید مرغ و گوشت ارگانیک را پیدا نکرده و برخی از شرکت‌هایی که اعلام می‌کنند مرغ‌های تولیدشده ارگانیک بوده اطلاعات درستی به مشتریان ارائه نمی‌دهند.

وی با اشاره به فعالیت 10 ساله محصولات ارگانیک در کشور، اظهار کرد: در 10 سال سابقه فعالیت ایران در بحث تولید محصولات ارگانیک حدود 1 درصد از بازار داخلی در اختیار این محصولات بوده است.

رئیس انجمن ارگانیک ایران افزود: البته بیشتر محصولات تولید داخل در گذشته ارگانیک بوده اما هیچگونه تاییدیه‌ای از سازمان‌های جهانی نداشته زیرا ارگانیک بودن کالا تنها منوط بر تاییدیه داخلی نبوده و باید آزمایش‌های لازم در نهادهای مرتبط جهانی انجام گیرد.

وی با بیان این که همچنان در کشور موفق به تولید مرغ و گوشت ارگانیک نشده‌ایم، گفت: همچنان تولیدکنندگان داخلی توانایی تولید مرغ و گوشت ارگانیک را پیدا نکرده و برخی از شرکت‌هایی که اعلام می‌کنند مرغ‌های تولید شده ارگانیک بوده اطلاعات درستی به مشتریان ارائه نمی‌دهند.

نیاورانی ادامه داد: محصولاتی که عنوان ارگانیک را به خود اختصاص می‌دهند، حداقل باید 5سال تحت نظر سازمان‌های مربوط و تحت نظر آزمایشگاه‌های مجهز باشد لذا برخی از مرغداری‌ها تصورشان از مرغ ارگانیک این است که تنها با استفاده نشدن آنتی بیوتیک محصول ارگانیکی تولید کرده‌اند که این امر در مورد دامداران هم سقط می‌کند و تصور اشتباهی است.رئیس انجمن ارگانیک ایران، گفت: در ایران محصولات زیادی مانند برنج،چای، گوجه فرنگی، انواع حبوبات تولید وهمچنین لوازم آرایش برای اولین بار در ایران تولید شده است.

وی در ارتباط با در اختیار گرفتن بازارهای صادراتی برای محصولات ارگانیک خاطر نشان کرد: در حال حاضر کشمش و انجیر ارگانیک به کشورهای اروپایی صادر می‌شود که ارزش افزوده بالاتر را در پی دارد که به نفع تولید کنندگان و صادرکنندگان ایرانی بوده است.

نیاورانی اظهار کرد: صادرات محصولات ارگانیک ایرانی به کشورهای هلند، آلمان و کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات انجام می‌شود.

رئیس انجمن ارگانیک ایران با اشاره به محدودیت‌های واردات برخی محصولات کشاورزی ارگانیک به کشور بیان کرد: برخی از تولیدکنندگان نیاز به واردات مواد اولیه مانند شکر ارگانیک برای تهیه آبمیوه ارگانیک دارند که در کشور وجود ندارد که این واردات در قانون دیده نشده که باید به این نوع واردات فراتر از دید وارداتی نگاه شود و این امر می‌تواند در پیشرفت تولیدات و صادرات بیشتر کشور بسیار موثر باشد.

وی در انتها تصریح کرد: تولید محصولات ارگانیک می‌تواند ارزش افزوده بالایی را در پی داشته و نقش بسزایی در توسعه صنعت کشاورزی کشور ایفا کند و از سوی دیگر برای سلامت جامعه و بخصوص استفاده بیماران سرطانی بسیار مفید باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.