کد مطلب: ۳۶۱۸۹۶

سهم ۲۵ درصدی استان تهران از تولید ناخالص داخلی در سال ۹۷

سهم ۲۵ درصدی استان تهران از تولید ناخالص داخلی در سال ۹۷

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اشاره به وجود ۱۷ هزار واحد صنعتی در استان تهران از سهم ۲۵ درصدی این استان در تولید ناخالص داخلی در سال ۱۳۹۷ خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نعمت الله ترکی با اشاره به شاخص‌های کمی و کیفی در بخش‌های مختلف اقتصادی در سند آمایش و توسعه استان تهران گفت: در حال حاضر ۵.۵ میلیون تن محصول کشاورزی در استان تولید می‌شود اما بر اساس سند باید سالانه ۱۵ درصد افزایش یابد و در پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۰ میلیون تن برسد. بی‌تردید تمامی این شاخص‌های تعیین شده قابل سنجش است.

وی افزود: درآمدهای مالیاتی حدوداً ۵۲ هزار میلیارد تومان بود که برای سال ۹۸ به بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. ۱۷ هزار واحد صنعتی در استان تهران داریم و سهم این استان از تولید ناخالص داخلی ۲۴ تا ۲۵ درصد است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تسهیلات پرداختی به بنگاه‌های اقتصادی گفت: در حوزه کشاورزی ۲۸۵ میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک کشاورزی به منظور ایجاد اشتغال در ۲۱۵ طرح پرداخت شده است. عدد در نظر گرفته شده بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان است که حدود ۸۰۰ میلیارد دلار آن پرداخته شده و این کل تسهیلات بخش‌های مختلف است. همچنین در بخش مشاغل خانگی ۵۳ میلیارد تومان سهم استان تهران بود که تمام آن پرداخت شد و نرخ سود آن تقریبا قرض‌الحسنه است.

ترکی با تأکید بر اینکه صندوق کارافرینی امید و پست بانک کمترین همکاری را در پرداخت تسهیلات اشتغال داشتند، اظهارکرد: بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان برای سرمایه در گردش واحدهای صنعتی در سال جاری پرداخت شده البته بانک‌ها معتقدند ۲۳ هزار میلیارد تومان کل تسهیلات پرداختی در کشور است و در تهران این رقم ۴۰۰۰ میلیارد تومان است. طبق آمارها یک میلیارد دلار در بخش کشاورزی، صنعت، گردشگری جذب شده است و بخشی از طرح‌ها نیز در زمره طرحهای ملی قرار دارند که آمار آن‌ها متفاوت است.

وی تاکید کرد: شرح برنامه‌ها و تکالیف هر یک از دستگاه‌های اجرایی در حوزه شهر تهران به‌خوبی مشخص شده است و موضوع همکاری دولت و مراکز غیردولتی که شامل شهرداری نیز می‌شود و پیگیری و وظایف هر یک مشخص شده است. تطبیق برنامه‌های شهرداری تهران شامل برنامه پنج ساله سوم و سند توسعه استان تهران نیز از طریق فرمانداری تهران دنبال می‌شود و مواردی که لازم بوده تغییر پیدا کنند مشخص و مقرر شده است در کمیته مشترکی میان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر تهران موارد لازم اصلاح شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با تاکید بر اینکه استان تهران در اسناد توسعه‌ای استان برای برنامه ریزی دقیق‌تر به پنج منطقه تقسیم شده است،گفت: از این پس با منظر آمایشی استان را نگاه می‌کنیم و مسائل و مشکلات را بر اساس مطالعات سند حل و فصل خواهیم کرد. قطعا باید شکل‌گیری فضاهای جمعیتی مدیریت شود. پیش بینی می‌شود طی پنج سال آینده بین دو تا سه میلیون نفر جمعیت در غرب استان تهران ساکن شوند و دیگر جایی برای سکونت در این استان وجود نخواهد داشت.

ترکی تاکید کرد: با توجه به جرائم شهرها و تداخل بوجود آمده در آن، طرح های تفصیلی و جامع باید یکبار دیگر با نگاه به حریم شهرها بازنگری شوند. با وجود آنکه نزدیک ۲۰ هزار هکتار درختکاری در سطح این استان طی ماه گذشته انجام شد، نباید فراموش کرد که این آمار در کنار از بین رفتن ۵۰ هزار هکتار از فضای سبز است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.