کد مطلب: ۳۳۲۰۹۵

سه عاملی که بورس را مثبت کرد/ آیا روند صعودی شاخص ادامه دارد؟

سه عاملی که بورس را مثبت کرد/ آیا روند صعودی شاخص ادامه دارد؟

امروز شاخص کل بورس با رشد 1158 واحدی در رقم 166 هزار واحد جای گرفت، چه عواملی رشد امروز شاخص بازار سرمایه را رقم زد و آیا رشد شاخص ادامه‌دار می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز ‌چهار‌شنبه (14 آذرماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 4664 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 1158 واحدی در رقم 166859 واحد جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 4077 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 15 واحد در رقم 1844 واحد جای گرفت. روز گذشته شاخص کل بورس با کاهش 602 واحدی در رقم 165 هزار واحد جای گرفته بود.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه صفوف خرید بازار نمادهای دامین، فراور، غگل، خاهن، خساپا، دانا، پدرخش، خزامیا، خریخت، خودرو، کطبس و در فرابورس مادیرا، پخش، شلیا صف خرید بودند.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «وامید، کگل، رمپنا، خساپا، شپنا» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «شفن، وبشهر، تاپیکو، شپدیس، پترول» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وبملت، فولاد، وخارزم، امید، تاپیکو» بود و نمادهای «خساپا، خپارس، رمپنا، خبهمن، خودرو» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

در جریان معاملات امروز بورس بیشترین حجم عرضه مربوط به نمادهای کسرام، شپارس، خساپا، شیراز و وساپا بود و نمادهای خساپا، خزامیا، ونفت، دامین، رمپنا بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داد.

شاخص کل بورس

امروز شاخص کل بورس تحت تاثیر سه عامل با افزایش 1158 واحدی در رقم 166859 واحد جای گرفت.

پیش‌بینی هفتگی بورس بیانگر آن بود که بازار در هفته جاری همچنان متعادل خواهد بود و تک‌سهم‌ها پیشتاز بازار این هفته هستند، اما شاخص کل بورس در روز شنبه (۱۰ آذرماه ۹۷) تحت تاثیر سه عامل ترس سهام‌داران از تبعات تحریم‌ها، کاهش قیمت‌های جهانی به‌ویژه قیمت جهانی نفت خام و کاهش قیمت دلار در بازار آزاد با ریزش ۳۹۱۸ واحدی در رقم ۱۵۹ هزار واحد جای گرفت، طبق پیش‌بینی انتظار معاملات مثبت در روزهای آتی به دلیل ریزش هیجانی شاخص کل بورس در روزهای گذشته و همچنین رسیدن بسیاری از سهم‌های بنیادی به سطوح حمایتی خود، به همین جهت شاخص کل بورس در روز یکشنبه (۱۱ آذرماه ۹۷) تحت تاثیر سه عامل حمایت تکنیکالی شاخص کل بورس و فروش‌های هیجانی روزهای گذشته، شایعه جدی شدن افزایش سرمایه بانک‌ها و توافق جدید چین و آمریکا در اجلاس G20 با رشد ۳۲۸۴ واحدی در رقم ۱۶۳ هزار واحد قرار گرفت.

همچنین شاخص کل بورس در روز دوشنبه (۱۲ آذرماه ۹۷) تحت تاثیر سه عامل افزایش قیمت جهانی نفت خام به دنبال توافق عربستان و روسیه بر سر تمدید کاهش تولید نفت خام با هدف مدیریت عرضه در سال ۲۰۱۹، افزایش قیمت کامودیتی‌ها در راستای توافق جدید چین و آمریکا در اجلاس G20 و برگشت قیمتی پس از چندین روز متوالی افت شدید قیمتی در اکثر سهم‌های بازار روند مثبت و صعودی به خود گرفت و شاخص با رشد ۳۱۶۶ واحدی به قله ۱۶۶ هزار واحد رسید.

اما روز سه‌شنبه (13 آذرماه97) با وجود شروع بورس با چراغ سبز پس از گذشت نیم‌ساعت از جریان معاملات، شاخص کل بورس منفی شد که به گفته فعالان بازار سرمایه عرضه‌های روز سه‌شنبه اکثرا مربوط به ذخیره سود نوسان‌گیران بوده است و پیش‌بینی می‌شود که در گام اول بازار در قالب یک حرکت برگشتی تا محدوده 174 تا 176 هزار واحد رو به بالا حرکت کند.

شاخص کل بورس در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه با رشد 1158 واحدی در رقم 166 هزار واحد جای گرفت.

محمد خبری‌زاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص دلایل رشد امروز شاخص کل بورس، گفت: امروز شاخص کل بورس تحت تاثیر سه عامل روند مثبت و صعودی به خود گرفت. اولین عامل رسیدن قیمت‌ سهام بسیاری از شرکت‌ها به سطوح مناسب حمایتی بود که دیگر از لحاظ بنیادی توجیهی برای کاهش نرخ‌ها وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: عامل دوم محدود شدن فروش حقوقی‌ها توسط نهاد‌های ذی‌ربط بوده که باعث شده فشار فروش روی شرکت‌ها کاهش پیدا کند.

خبری‌زاد افزود: سومین عامل که از همه مهم‌تر بوده است، اخبار مبنی بر تصویب افزایش قیمت خودرو بود که این خبر باعث مثبت شدن صنعت خودرو و سپس کل بازار شد.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: البته باید توجه داشت که حجم معاملات بالا نیست و این جای نگرانی دارد. در صورتی که حجم معاملات روند مناسبی پیدا نکند، نمی‌توان امید زیادی به ادامه دار بودن این روند مثبت و صعودی داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.