کد مطلب: ۴۴۹۱۷۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سهامداران چگونه سود سهام عدالت خود را دریافت می‌کنند؟

سهامداران چگونه سود سهام عدالت خود را دریافت می‌کنند؟

نحوه و میزان دریافت سود سهام عدالت برای بسیاری از سهامداران سوال برانگیز شده، سود سهام عدالت در دو روش آزادسازی چگونه محاسبه می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، از آن جایی که ۳۶ شرکت از ۴۹ شرکت حاضر در سهام عدالت بورسی هستند و سهامداران با انتخاب روش مستقیم فقط ۷۰ درصد سهام را می‌توانند بفروشند؛ این سوال برای آنها به وجود آمده که آیا کسانی که سهام عدالت خود را به روش مستقیم آزاد می‌کنند از ۱۳ شرکت غیر بورسی هم سهم می‌برند یا این ۱۳ شرکت فقط به سهامدارانی که روش غیرمستقیم را انتخاب می‌کند تعلق می‌گیرد؟

همه مشمولان سهام عدالت یعنی همه ۴۹ میلیون نفر سهامدار، مالک ۱۰۰ درصد سهام خود هستند، ولی چون ۳۶ شرکت در بورس حضور دارند سهامدارانی که روش اول را انتخاب کنند ۷۰ درصد سهام را می‌توانند بفروشند و مدیریت ۳۰ درصد دیگر آن به روش غیرمستقیم به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واگذار می‌شود.

بنابراین سهامدارانی که روش مستقیم آزادسازی را انتخاب می‌کنند نباید نگران از دست رفتن سهام خود باشند، در خصوص این ۳۰ درصد نیز چون شرکت‌ها بورسی نیستند تا زمانی که وارد بازار سرمایه شوند یا دولت روش دیگری را برای فروش آنها اعلام کند باید صبر کرد.

سوال دیگر سهامداران این است که آیا هنگامی که سهام عدالت را آزاد کردیم و آن را نفروختیم سود آن به حسابمان واریز می‌شود؟

در خصوص کسانی که روش اول را انتخاب می‌کنند سود سهام در سبد بورسی‌ها آنها مشخص می‌شود که با کم یا زیاد شدن ارزش آن میزان سود نیز تغییر می‌کند، در این روش سهامداران سود را ماهانه یا سالانه دریافت نمی‌کنند بلکه برای این که سوال سهام را نقد کنند باید همه یا بخشی از آن را بفروشند.

همچنین کسانی که روش دوم را انتخاب می‌کنند نیز از آنجایی که شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام را مدیریت می‌کنند میزان و نحوه سود دریافتی به عهده این شرکت‌ها است.

به تازگی نیز مهدی بائی، رئیس شرکت سرمایه‌گذاری استان گلستان گفت: در روش غیرمستقیم به هر شخص معادل ریالی روش مستقیم، سهام شرکت سرمایه‌گذاری استانی تعلق می‌گیرد. درصورت رشد صددرصدی ارزش این سهام در عرضه اولیه، عایدی فرد دو برابر می‌شود.(مهر)

از سال ۹۶ سازمان خصوصی‌سازی سود سهام عدالت را به حساب سهامداران واریز کرده است ولی از این پس با آزادسازی آن این سازمان در خصوص واریز سود سهام عدالت هیچ گونه مسئولیتی ندارد.

همچنین سود سهام عدالت حاصل از فعالیت شرکت‌ها در سال ۹۸ هنوز به حساب سهامداران واریز نشده که مسئولیت واریز این مبلغ بر عهده سازمان خصوصی‌سازی است.

در این باره علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفته است: سود سال ۹۸ سهام عدالت با تشکیل مجامع شرکت‌ها در تیرماه تعیین می‌شود و بعد از برگزاری مجمع میزان سود و زمان واریز آن اعلام خواهد شد.

همچنین برخی از سهامداران سود سهام عدالت خود در اسفند ماه سال گذشته دریافت نکرده‌اند که حسن علائی، معاون سازمان خصوصی‌سازی علت واریز نشدن این سود را برای برخی از سهامداران برگشت خوردن آن اعلام کرد.

وی به تجارت‌نیوز گفت: سود سهام عدالت ۶۳ هزار نفری که شماره شبا حساب خود در بانک ملی را اعلام کرده‌اند، برگشت خورده است که این مشکل تا پایان خرداد ماه حل می‌شود.

بنابراین سود سهام عدالت کسانی که برگشت خورده تا پایان خرداد ماه واریز می‌شود و از سوی دیگر در تیر ماه نیز سود سال ۹۸ مشخص و زمان واریز آن اعلان می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • Narin

    من شماره شبارااشتباه داده بودم ولی چندماه پیش درستش رافرستادم ولی هنوزسودسالهای قبل واریز نشده چکارکنم؟

  • ناشناس

    آیا افرادی که روش غیر مستقیم انتخاب کرده آمد می‌توانند سهام خود را بفروشند

    • مهدی

      نه نمیشه،به نظر من آزاد کردن سهام کار اشتباهی هست چون چند سال آینده ارزش واقعی خودش رو نشون میده یا علی

  • ناشناس

    سلام.من حساب بورسی دارم ولی شماره شبایی ک تو بورس دارم با سهام عدالتم جداست .باید یکی باشه تا سود واریز بشه؟؟؟

  • ناشناس

    به نطرمن حتی متولیان موضوع سهام عدالت هم از چند وچون این برنامه اطلاع دقیقی ندارند واین برنامه اصلا شفاف نیست ومثل اینکه داره سرسهامداران کلاه میره

  • ناشناس

    ما روش مستقیم رو انتخاب کردیم الان سود نمیتونیم بگیریم؟

  • ناشناس

    سلام منی که سهامم آزادسازی کردم بایدیه بخشی ازش بفروشم تاسودش دریافت کنم؟

    • مهدی

      سود سهام واسه کسایی که آزاد کردن میره روی مبلغ اصلی سهام و فقط با فروش سهام میتونی نقدش کنی جدای اینکه چون سرمایه گذاری استانی مدیریت نمیکنه و اکثرا با بورس آشنایی ندارن احتمال ضرر کردن هم هست

  • ناشناس

    سود سهام عدالت چرا به اینهایی که 30درصد فروختند نمیدید اینها هم از سختی ومشکل که داشتند فروختند سرتاتون بالابگیرید نگاه خدا کنید

  • ناشناس

    علیپور هستم آزاد سازی رواز روی بیسوادی وبی اطلاعی انجام دادم آیا سود سهام من در اسفند ۹۹واریز میشه یانه باید چکار کنم قصد فروش سهامم روهم ندارم میشه راهنمایی کنید ممنوم

  • ناشناس

    دو سال سود سهام من واریز نشده، مشکل از کجاست

  • سارا

    چرا سود سهام من دوسال واریز نشده مشکل از کجاست