کد مطلب: ۷۹۷۵۹۳

ادعای بایدن درباره شناسایی منبع افشای اطلاعات

ادعای بایدن درباره شناسایی منبع افشای اطلاعات

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه در نخستین اظهار نظر درباره افشای اسناد محرمانه کشورش ادعا کرد که دولت آمریکا به شناسایی مسئول افشای اسناد حساس و سری دولتی که در رسانه‌های اجتماعی ارسال شده، نزدیک است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی درباره افشای اسناد محرمانه پنتاگون و سیا گفت: همانطور که می‌دانید تحقیقات کاملی در حال انجام است. جامعه اطلاعاتی و وزارت دادگستری مشغول تحقیقات هستند و درحال نزدیک شدن به نتیجه گیری هستند. من برای شما یک پاسخ دارم.

بایدن این اظهارات را در دوبلین بیان کرد. وی قرار است با رئیس جمهور ایرلند دیدار کند. این اولین بار است که بایدن در مورد این افشاگری اسناد سری اظهار نظر کرد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گزارش داد که شخص پشت این افشاگری در یک پایگاه نظامی کار می کرده است و اسرار حساس امنیت ملی را در یک گروه مجازی با حضور آشنایان خود به اشتراک گذاشته است.

بایدن گفت که نگران محتوای اسناد افشا شده نیست بلکه از واقعیت چگونگی افشای این اطلاعات نگران است.

وی گفت: من نگران محتوای اطلاعات نیستم. من نگران وقوع این اتفاق است. هم اکنون من اطلاعی ندارم که محتوای این اطلاعات پیامدی داشته باشد.

به تازگی اسناد و جزئیات محرمانه طرح آمریکا و ناتو برای تجهیز ارتش اوکراین برای حمله به روسیه و نیز اسناد محرمانه دیگر دولت بایدن ، در شبکه های اجتماعی توئیتر و تلگرام منتشر شده که بازتاب های بسیاری داشته و افشا کننده وقایع بسیاری در حوزه های مختلف است.

مقامات آمریکایی در رده های مختلف برای کنترل پیامدهای داخلی و خارجی افشای این ۱۰۰ سند سری و فوق سری در فضای مجازی همچنان در تکاپو هستند. البته چندین فرضیه و احتمال تاکنون در رابطه با موضوع افشای اسناد محرمانه وزارت دفاع آمریکا که بخشی از آن به جنگ اوکراین مربوط می‌شود، مطرح شده است که در این میان عده‌ای از کارشناسان نظامی روس نظریه "جعلی بودن" این اسناد و انتشار "عمدی" آن را محتمل‌تر می‌دانند.

از سوی دیگر و با هدف کاستن از پیامدهای داخلی و بین المللی افتضاح اطلاعاتی آمریکا، کاخ سفید از خبرنگاران خواست تا در مورد محتوای اسناد لو رفته سیا و پنتاگون گزارش تهیه نکنند.

روزنامه واشگنتن پست آمریکا به نقل از منبعی که از آن به عنوان دوست [در فضای مجازی] افشا کننده یاد شده است، گزارش داد: شخص مسئول این نشت اطلاعاتی مدعی بوده که در یک پایگاه نظامی کار می‌کند و اسرار حساس امنیت ملی آمریکا را در یک گروه آنلاین با آشنایان خود به اشتراک گذاشته است.

بر اساس این گزارش، فرد افشاکننده مرد جوانی و علاقه مند به اسلحه با نام مستعار او. جی (OG) بوده که در یک گروه گفت‌وگو آنلاین در پلتفرم «دیسکورد» - پلتفرم محبوب بین گیمیرها - فعالیت داشته است.

به گفته منبع واشگتن پست، این شخص اطلاعاتی طبقه بندی شده از محل کار خود که یک پایگاه نظامی بوده را در گروه خود به اشتراک می‌گذاشته است.

سی ان ان می‌گوید: یک سخنگوی دیسکورد بدون اشاره به جزئیات در این خصوص گفته که این شبکه اجتماعی در حال همکاری با پلیس در این تحقیقات است.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.