کد مطلب: ۳۴۲۶۸۲

پورابراهیمی مطرح کرد:

شهروندان به کاهش سود تسهیلات امیدوار باشند

شهروندان به کاهش سود تسهیلات امیدوار باشند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، گام بعدی شورای پول و اعتبار در کاهش نرخ سودهای بانکی را حرکت به سمت پایین آمدن نرخ سود تسهیلات دانست.

به گزارش تجارت‌نیوز، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است تبدیل سود روزشمار به ماه ‌شمار، زمینه را برای کاهش هزینه‌های تأمین مالی فراهم می‌کند.

محمدرضا پورابراهیمی، در خصوص تبدیل سود سپرده‌های بانکی از روزشمار به ماه ‌شمار می‌گوید: حتی افرادی که با تبدیل نرخ سود روزشمار به ماه‌شمار، ترجیح می‌دهند که وارد بازارهای موازی از جمله ارز و طلا شوند، بالاخره نقدینگی خود را به دست عده‌ای دیگر از فعالان کسب و کار می‌سپارند که آنها باز هم به طرق دیگر، پول را به بانک برمی‌گردانند، پس می‌توان مطمئن بود اگرچه ممکن است این تصمیم به صورت کوتاه ‌مدت بر روی خروج سپرده‌ها از بانک‌ها اثرگذار باشد، بلکه باز هم در یک چرخه، پول به بانک‌ها بازخواهد گشت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به چرخه پول در جامعه اضافه می‌کند: حتی فرد فروشنده طلا و ارز نیز که کالای خود را به فردی که سپرده خود را از بانک خارج کرده، می‌فروشد، پول حاصل از فروش را به بانک برمی‌گرداند و این چرخه مدام در حال حرکت است.

وی در مورد نگرانی موجود در زمینه سپرده‌های شهروندان ادامه می‌دهد: بر همین اساس جای نگرانی نیست که سپرده‌های شهروندان از بانک‌ها خارج شده و دوباره به بانک برنگردد؛ بلکه مکانیزم گردش پول در این میان به نحوی است که به‌طور قطع، ایستگاه آخر تمامی پول‌ها، شعب بانکی خواهد بود.

پورابراهیمی با بیان این‌که تصمیم بانک مرکزی برای تبدیل سود سپرده‌های کوتاه مدت، از روزشمار به ماه‌شمار بسیار تصمیم درستی بود و کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با قوت، از آن حمایت می‌کند، می‌گوید: این تصمیم باعث کاهش هزینه نظام بانکی خواهد شد و این کاهش هزینه، اثر خود را در کاهش نرخ تأمین مالی وام‌ها به جای خواهد گذاشت.

این نماینده مجلس با تأکید بر دغدغه بخش تولید ادامه می‌دهد: به هر حال کاهش نرخ تأمین مالی یکی از دغدغه‌های بخش تولید و واحدهای صنعتی است و بسیاری از تولیدکنندگان از این نرخ‌ها آزرده هستند، به این معنا که تمایل به کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی دارند و معتقدند که باید نرخ کمتری را بابت تأمین مالی بپردازند تا تولید آنها رقابتی شود.

عضو شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش‌خصوصی اضافه می‌کند: زمانی نرخ سود تسهیلات بانکی می‌تواند کاهش پیدا کند که هزینه پرداخت سود سپرده کاهش و بهای تمام شده پول نیز تقلیل یابد، در این میان یکی از مباحثی که سبب شده تا هزینه سود تسهیلات افزایش پیدا کند، این است که ما بدون دلیل نرخ بالایی که به سپرده‌های جاری می‌دهیم.

پورابراهیمی با بیان این‌که شهروندان نباید انتظار داشته باشند که به سپرده جاری سود تعلق بگیرد خاطرنشان می‌کند: هیچ جای دنیا بابت سپرده جاری، سود پرداخت نمی‌کنند. اما باید توجه داشت که شاید مردم از این تصمیم بانک مرکزی مبنی بر تبدیل سود روزشمار به ماه‌شمار، ناراحت شده باشند، اما باید به این موضوع توجه کرد که اثر این تغییر در رویکرد کلان کشور، به همه مردم کمک خواهد کرد تا بتوانند با نرخ‌های کمتری از بانک‌ها، وام دریافت کنند.

وی با اطمینان دادن در مورد تصمیم بانک مرکزی و با اشاره به این‌که این تصمیم در ماه‌های آینده سبب کاهش نرخ سود وام‌ها خواهد شد ادامه داد: این تضمین وجود دارد که نرخ سود وام‌ها بعد از کاهش نرخ سود سپرده هم کاهش یابد و این موضوع در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد. طبیعتاً این یک فرآیند است؛ به این معنا که با کاهش نرخ سود سپرده‌ها، هزینه بانک‌ها کاهش یافته و آنها خدمات خود را ارزانتر می‌دهند. ما هم در مجلس نظارت کافی در این رابطه خواهیم داشت.

پورابراهیمی در پایان می‌گوید: مرحله بعدی تصمیم شورای پول و اعتبار الزام بیشتر بانک‌ها به کاهش نرخ سود خواهد بود، از مردم اگر سؤال شود که آیا مایل هستید که وام ازدواج فرزند یا وام خرید کالا و مسکن ارزانتر باشد یا این‌که نرخ سود سپرده بیشتری دریافت کنند، حتماً با کاهش نرخ سود وام‌ها بیشتر موافق هستند.مردم حاضر هستند که نرخ بیست درصدی وام‌ها به 10 درصد برسد، اما زمانی می‌توان به سمت نرخ پایین وام برویم که نرخ سود سپرده را مدیریت کرده و به روش منطقی به سپرده‌ها سود پرداخت کنیم.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.