کد مطلب: ۲۲۲۸۵۶

شهری که دیگر پایتخت نیست

شهری که دیگر پایتخت نیست

تغییر پایتخت در مقیاس‌ها و شرایط امروز کشورها، چندان آسان نیست؛ به همین دلیل کمتر کشورهایی در دنیا هستند که به تغییر قطعی پایتخت مبادرت کرده باشند و اکثرا پایتخت اداری جدید معرفی می‌کنند. قزاقستان اما از زمره کشورهایی است که پایتخت خود را به‌طور قطع تغییر داد.

قزاقستان به‌دلیل قرار گرفتن در آسیای میانه، یک کشور آسیایی در نظر گرفته می‌شود اما به‌دلیل آن‌که در همسایگی روسیه، بخشی از آن نیز در تقسیمات اروپایی قرار گرفته، ترجیح دارد که کشوری اروپایی در نظر بگیرندش.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آلماتی پایتخت تاریخی قزاقستان بود که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی نیز این عنوان و جایگاه را دارا بود؛ اما با توجه به شرایط جدید، ازجمله این بحث که این شهر در جنوب قزاقستان، در نزدیکی مرز چند کشور همسایه قرار دارد و به همین دلیل آسیب‌پذیر است، با وجود مخالفت‌های بسیار و در تصمیم چکشی رییس جمهور مادام‌العمر این کشور، پایتختی را به شهر دیگری در بخش مرکز رو به شمال کشور (استانه) واگذار کرد.

آلماتی که مهمترین و پرجمعیت‌ترین شهر قزاقستان است، هرچند تاثیرپذیرفته از اسلوب معماری و شهرسازی دوران شوروی و کمونیسم است اما در جای جای خود، نشان از آن دارد که یک شهر با تاریخچه و پیشینه‌ای کهن است.

این شهر خیابان‌های پهنی دارد اما به همین نسبت، ساختمان‌های قدیمی، کوچه‌های محله‌ای و مردمی که فرهنگ قدیمی و مدرن را در هم آمیخته‌اند، یک آلماتی را همان‌گونه که در ذهن‌ها متصوریم، می‌سازند.

57656582 پارک مرکزی آلماتی

بازار قدیمی آلماتی و مسجد جامع این شهر که در نزدیکی آن قرار دارد، از همین ویژگی‌ نشات می‌گیرند؛ ویژگی‌هایی که از آن، یکی از مقصدهای گردشگری در منطقه‌ آسیای میانه ساخته‌اند.

هرچند که سخت‌گیری‌های دولتی و اداری در این کشور، به‌نوعی یک دافعه یا مانع در مسیر ورود گردشگر، از مبداء تعداد قابل توجهی از کشورهای مستعد است.

یکی دیگر از ویژگی‌های آلماتی که گفته می‌شود نام آن از آلمای ترکی نشات گرفته و به‌معنای باغ سیب است (در زبان قزاقی، واژه‌های ترکی وجود دارد)، کوه‌های امتداد رشته کوه‌های مرتفع «تیان شان» است که اتفاقا در جنوب شهر قرار دارند؛ اما ارتفاع بلند آن‌ها که همیشه حتا در فصل گرم سال برف‌پوش است، شیب رو به سربالایی شهر را به سمت جنوبش ساخته است.

آلماتی با توجه به شرایط جغرافیایی‌ خود، جزو مقصدهای گردشگری طبیعت به شمار می‌رود؛ هرچند مسجد قدیمی، یادمان جان‌باختگان انقلاب و جنگ و برخی پارک‌ها و پیاده‌راه‌ها، از جاذبه‌های گردشگری تاریخی و فرهنگی آن به‌شمار می‌روند.

در سفر به قزاقستان باید مراقب باشید که اگر بیش از پنج روز اقامت کردید (با احتساب روز نصفه‌ ورود) باید حتما به پلیس مهاجرت مراجعه کرده، برگه‌ی مشخصات فردی را که در فرودگاه مهر شده است، با طی مراحل اداری، تجدید کنید؛ وگرنه موقع خروج، با مشکل مواجه می‌شوید و در صروت دو بار تکرار شدن، ممنوع‌الورود می‌شوید؛ این‌ها به‌علاوه‌ی برخوردهای شبه‌نظامی، همواره برای گردشگران، حتا مسافرانی از کشورهای غیر توسعه‌ یافته، خوف ایجاد می‌کنند.

57656580 یادمان قهرمانان جنگ در آلماتی

57656579 خیابانی در آلماتی

57656578 رستورانی مدرن در آلماتی

57656576 کلیسای جامع آلماتی در حال بازسازی

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.