کد مطلب: ۶۹۰۹۷۱

چالش در تولید شیر خشک نوزاد/ تعلل سازمان غذا و دارو در ابلاغ قیمت‌ها

چالش در تولید شیر خشک نوزاد/ تعلل سازمان غذا و دارو در ابلاغ قیمت‌ها

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد با انتقاد از تاخیر سازمان غذا و دارو در ابلاغ قیمت جدید شیر خشک کودک، گفت: شرکت‌های تولیدی قادر به ادامه تولید نیستند و در آینده‌ای نزدیک با کمبود شیرخشک مواجه می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هانی تحویل‌زاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد با اشاره به دشواری‌ها و مشکلات ایجاد شده در زمینه تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان این صنعت، گفت: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، دستمزد و در نهایت افزایش هزینه تمام شده تولید، تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد پیگیر موضوع اصلاح قیمت شیر خشک‌های رگولار بوده و هستند.

وی با اشاره به اینکه قیمت فعلی شیرهای رگولار با توجه به فرمولاسیون شرکت‌های مختلف، در محدوده ۴۶ تا ۶۰ هزار تومان قرار دارند، افزود: درخواست شرکت‌های تولیدی شیر خشک این بوده که با توجه به افزایش هزینه تولید، قیمت محصول نیز به طور متوسط حدود ۵۰ درصد افزایش یابد.

تحویل‌زاده گفت: حاشیه سود بسیاری از این محصولات برای برخی از شرکت‌‌ها صفر است. حتی برای برخی تولیدکنندگان شیر خشک، حاشیه سود منفی است. برای برخی دیگر نیز بین ۲ تا حداکثر ۵ درصد است.

احتمال چالش در تولید شیر خشک

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه در صورت عدم اصلاح قیمت، تولید شیر خشک نوزاد در کشور با مشکل جدی مواجه می‌شود، اضافه کرد: به منظور رفع این معضل و استمرار تولید داخلی، مکاتبات بسیار گسترده‌ای با مسئولان وزارت بهداشت انجام شده. از جمله رئیس سازمان غذا و دارو. اما متاسفانه این مکاتبات به نتیجه نرسیده است.

وی ادامه داد: به دلیل عدم رسیدگی به مکاتبات مذکور، انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نامه‌های مجزایی را برای روسای جمهور و مجلس شورای اسلامی ارسال کرد. پس از پیگیری‌های بی‌وقفه، دو هفته قبل کمیسیون قیمت‌گذاری دارو برگزار شد. در این جلسه، قیمت فرآورده‌های رگولار به تصویب رسید.

سازمان غذا و دارو تعلل می‌کند

تحویل‌زاده تصریح کرد: سازمان غذا و دارو تاکنون اقدام به اعلام و ابلاغ قیمت‌های جدید نکرده و از انجام این کار خودداری می‌کند. در حالی که انجمن دلیل این تعلل را نمی‌داند.

وی با بیان اینکه این اقدام، موجبات بروز بحران در تامین شیر خشک رگولار را فراهم آورده و به کمبود آن در آینده نزدیک دامن می‌زند، گفت: به عنوان نمونه می‌توان به کمبود اخیر در شیرهای رژیمی، اشاره کرد. این موضوع، ناشی از عدم قیمت‌گذاری صحیح و اعلام دیر هنگام قیمت این فرآورده بود.

وی با تاکید بر اینکه ادامه تولید شیر خشک رگولار با قیمت فعلی ممکن نیست، اضافه کرد: شرکت‌های تولید کننده قادر به ادامه تولید نیستند. آنها در صورت تداوم روند فعلی، فعالیت خود را متوقف می‌کنند.

تحویل‌زاده از مسئولان سازمان غذا و دارو خواست بدون فوت وقت، نسبت به ابلاغ قیمت‌های جدید اقدام کنند. در این صورت کشور در تامین شیر خشک نوزاد دچار مشکل نمی‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.