کد مطلب: ۲۴۱۹۰۷

صادرات ایران به آلمان ۳۵ درصد رشد داشت

صادرات ایران به آلمان ۳۵ درصد رشد داشت

قائم‌مقام اتاق بازرگانی و صنعتی ایران و آلمان گفت: آلمانی‌ها علاقمند به گسترش مناسبات هستند اما مسایل سیاسی مانند آینده برجام و واکنش ایران نسبت به آن، آلمانی‌ها را در حالت انتظار نگه داشته است.

امیر علیزاده (قائم مقام اتاق بازرگانی و صنعتی ایران و آلمان)، در مورد مراودات اقتصادی ایران و آلمان گفت: ایران و آلمان هر ساله ۲۰ درصد مبادلات خود را افزایش می‌دهند و صادرات آلمان در سال ۲۰۱۷ نسبت به مشابه سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته و صادرات ایران هم تقریبا ۳۵ درصد رشد داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی ادامه داد: حجم مبادلات دو کشور ۳. ۳ میلیارد یورو است که ۳ میلیارد یورو صادرات آلمان به ایران و ۳۰۰ میلیون یورو صادرات ایران به آلمان است، در حالی‌که بیشتر اقلام صادرات آلمان ماشین آلات و خط تولید است و اقلام صادرات ایرانی بیشتر مواد غذایی است.

علیزاده در مورد جایگزینی یورو به جای دلار در مبادلات تجاری گفت: ایران برای کاهش تاثیرات تحریم و تاثیرات احتمالی برجام سعی می‌کند در مبادلات از یورو استفاده کند، اما باید در نظر داشت که هر تغییری باید درست مدیریت شود البته این کار مخاطراتی خواهد داشت و خواسته یا ناخواسته دلار ارز غالب در مبادلات جهانی است و باید مدیریت شود، هرچند چاره‌ای دیگری نبود.

وی با اشاره به سیاست‌های جدید ارزی گفت: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها به دلیل عدم جواب دهی مناسب سیستم مبادلات ارزی دولت، فعالیت‌های خود را متوقف کرده و به نوعی سردرگم هستند.

البته این تصمیم دولت صحیح بود ولی مدیریت اجرا و اطلاع رسانی آن ضعیف و نحوه مبادلات ارز در این سامانه برای خیلی‌ها نامشخص است، بطوریکه بسیاری از شرکت‌ها در حالت انتظار هستند.

قائم مقام اتاق بازرگانی ایران و المان در مورد چشم انداز مناسبات دو کشور گفت: اگر مشکلات دیپلماتیک و مسله برجام که در ۱۲ می، امریکا تصمیم خود را اعلام خواهد کرد حل شود و ازسویی مسائل داخلی مشکل آفرین برطرف شود، بستر مناسبی برای مبادلات مالی و تامین مالی مبادلات تجاری فراهم می‌شود و در این شرایط چشم انداز مثبتی برای همکاری‌های دو کشور می‌توان متصور شد، البته آلمانی‌ها برای گسترش مناسبات علاقمند هستند اما مسائل سیاسی مانند آینده برجام و واکنش ایران نسبت به آن، آلمانی‌ها را در حالت انتظار نگه داشته است.

وی ادامه داد: به دنبال تهیه پلاتفرمی برای بانک‌های ایرانی و بانک‌های اروپایی هستیم تا از طریق گفت‌وگو، استانداردهای بانکی را ارتقا داده، مشکلات را شناسایی و راه حل‌هایی ارائه دهیم.

منبع: ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.