کد مطلب: ۴۵۱۵۶۹

صادرات خرما ۳۰ درصد کاهش یافت

صادرات خرما ۳۰ درصد کاهش یافت

رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت:‌ کرونا و بسته شدن مرزها، ممنوعیت صادرات در سال قبل که موجب عدم اعتماد در بازارهای هدف شد، کاهش ۳۰ درصدی حجم صادرات خرما در سال جاری را در پی داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محسن رشید فرخی با بیان اینکه در سال جاری نسبت به سال گذشته در تهیه و تولید خرما کمتر با مشکل مواجه بودیم، گفت: در سال جاری به میزان کافی خرما برای عرضه در ماه مبارک رمضان در کشور موجود بود و به همین دلیل کمتر با نوسان قیمت روبرو بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه موجودی‌های ما به اندازه کافی پاسخگوی نیاز سال جاری خواهد بود، از رسیدن محصولات نوبر خرما تا دو ماه آینده در جنوب کشور خبر داد.

رشیدفرخی با اشاره به قیمت‌های متعادل خرما در سال جاری گفت: براساس توافق با ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها مصوب بوده و افزایش قیمت بیش از آن به علت افزایش تقاضا توسط برخی از فروشندگان در ماه مبارک رمضان است. بر این اساس قیمت خرما در مبدأ کیلویی ۱۶ هزار ۵۰۰ تا ۱۷ هزار تومان بوده است و به دلیل نظارت‌های کافی نوسانات زیادی را نداشتیم.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران با بیان اینکه در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که کشور تورم بسیار بالایی را تجربه می‌کند، افزود: بر همین اساس نمی‌توان قول ثبات قیمت داد و شاید خرما در دسته مواد غذایی و جدا از سایر اجناس که تورم بالایی را تجربه می‌کنند به نظر برسد، اما توجه شود که همه این اقلام به طور زنجیره‌وار به همدیگر متصل بوده و از هم تاثیر خواهند پذیرفت. زیرا کشاورز باید این تورم را در زندگی خود اعمال کند در نتیجه برای تامین آن مجبور به افزایش قیمت محصول خود خواهد بود.

وی ادامه داد: ما به یک اقتصاد ثابت، پایدار و بر مبنای اقتصاد جهان‌شمول نیاز داریم و تا زمانی که این اقتصاد ایجاد نشود حتما نوسانات را در قیمت اجناس مشاهده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه همواره سعی می‌کنیم با نظارت‌های کافی، کمترین آسیب و افزایش قیمت را برای خریدار و فروشنده در حوزه خرما داشته باشیم، گفت: به هر حال باید اقتصاد بهبود یابد و خوشبختانه به دلیل آنکه امسال در میزان محصول مشکلی نداشته‌ایم، این پارامتر می‌تواند در قیمت آن موثر باشد.

وی در خصوص وضعیت صادرات نیز گفت: متاسفانه وضعیت صادرات ما در سال جاری به نسبت سال گذشته و در سال ۹۸ به نسبت سال ۹۷ کاهشی بود که از دلایل آن می‌توان کرونا و بسته شدن مرزها، ممنوعیت صادرات در سال قبل که موجب عدم اعتماد در بازارهای هدف شد را نام ببریم که مجموع این موارد کاهش ۳۰ درصدی حجم صادرات خرما در سال جاری را در پی داشته است.

منبع: ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • جواد میرسلیم

    بابا داخل خود کشور خرما کمه و گرون حالا صادرات هم کنیم؟ واقعا چرا همه خرما دارا دنبال صادرات و سود خودشون هستن؟ بیاید از بعضی شرکت های خرما مث شرکت خرمای ابوشهر و یا توکلی یاد بگیرید که صادرات خودشون را تا درست شدن وضع قیمت خرما داخل متوقف کردن