کد مطلب: ۳۱۴۹۴۰

دو کارشناس خودرویی در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ دادند:

آیا صادرات خودرو در زمان تشدید تحریم‌ها امکان‌پذیر است؟

آیا صادرات خودرو در زمان تشدید تحریم‌ها امکان‌پذیر است؟

با آنکه برخی فعالان خودرویی نسبت به ادامه شرایط برای صادرات خودروهای ایرانی امیدوار هستند اما در مقابل عده‌ای هم معتقدند که تنها شرط صادرات پایدار خودرو به نوآوری بیشتر در خودروهای ایرانی ارتباط دارد.

به ‌گزارش تجارت‌نیوز، مشکلات اقتصاد ایران نه‌تنها تولیدکنندگان نفتی را با فاز جدید چالش‌ها رو به رو کرده بلکه حالا کار به جایی رسیده که تولیدکنندگان غیرنفتی و شرکت‌های خودروسازی ایران نیز نسبت به ادامه شرایط اظهار نگرانی می‌کنند. براساس اعلام گمرک ایران طی نیمه نخست امسال صادرات انواع خودرو با 20 میلیون دلار به عراق، افغانستان، آذربایجان و روسیه انجام شده است. همچنین قطعات و لوازم یدکی خودرو با 47 میلیون دلار صادرات طی این مدت رشد 60 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. حال با این تصویر از وضعیت صنعت خودرو عمده‌ترین سوال فعالان خودرویی این است که آیا در شرایط جدید تحریم‌ها می‌توان خودروهایایرانی را به بازارهای منطقه صادر کرد؟

یک کارشناس خودرو در پاسخ به این پرسش که آینده صادرات خودرو چه خواهد شد؟ به تجارت‌نیوز گفت: صادرات پایدار خودرو که بتوان از آن ارزآوری قابل توجهی برای کشور به دست آورد نیازمند یک زنجیره نوآوری در محصول است. در حال حاضر یکی از دلایلی که خودروهای ایرانی در برخی کشورها خریدار دارد به قیمت پایین آن مربوط می‌شود. به خصوص اینکه در این بازه زمانی به دلیل نوساناتی که در نرخ ارز پیش آمده صادرات خودروی ایرانی بسیار سودآور و جذاب شده است.

فربد زاوه افزود: بازارهای هدف صادراتی برای محصولات خودرویی عموما کشورهایی همچون آذربایجان و عراق است. دلیل این موضوع هم به دیوار بلند تعرفه این دو کشور باز می‌گردد. با این وجود کشورهای توسعه یافته صنعتی مشتری پر و پاقرص خودروی ایرانی نیستند و بنابراین این خودروها به بازارهای رقابتی صادر نمی‌شوند.

او تصریح کرد: ما برای اینکه حجم صادرات محصولات خودرویی ما بیشتر از تولید باشد باید تنوع‌های زیادی را در طراحی خودروها اعمال کنیم؛ این درحالی است که ما 40 سال است تنها به تولید طراحی پراید اکتفا کرده‌ایم و مداما بدون هیچ گونه طراحی و تغییر خاصی قصد داریم که بازار را برای صادرات این کالاها توسعه دهیم.

زاوه اظهار کرد: توسعه صادرات با مخدوش کردن مناسبات سیاسی و دیوار بلند تعرفه‌ها امکان پذیر نیست. در شرایط فعلی صادرات خودروهای ایرانی به بازارهای منطقه به 160 هزار دستگاه هم نمی‌رسد. البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که خرید محصولات ایرانی از سوی کشورهای همسایه نه تنها از روی علاقه نیست بلکه به دلیل ارزانی بیش از حد آنهاست.

این کارشناس خودرو گفت: در حال حاضر بازارهای بین‌المللی به دنبال خرید خودروهای باکیفیت و بروز هستند. سال گذشته صادرات محصولات یکی از شرکت‌های خودروسازی ایران به پنج هزار دستگاه خودرو رسید؛ درحالی که نمایندگی رنو در ایران با وجود شرایط بسته و سخت سیاسی 20 هزار دستگاه وارد کشور ما کرد.

قیمت خودرو فعلی برای تولیدکنندگان به صرفه نیست

از سوی دیگر عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان در پاسخ به این پرسش که افزایش چند درصدی قیمت خودروهای داخلی می‌تواند فعالان این حوزه را از خسارت‌های ناشی از افزایش نرخ ارز به دور کند؟ به تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر عرضه فعلی قیمت خودروها منجربه خسارت بیشتر خودروسازان می‌شود. در حقیقت قیمت‌های فعلی هرگز برای خودروسازان صرفه ندارد و منطقی نیست.
محمدرضا نجفی‌منش افزود: در حال حاضر بازارهایی همچون افغانستان، پاکستان، عراق و سوریه برای صادرات خودروهای داخلی مهیا است. امیدواریم تکلیف خودروسازان هرچه زودتر مشخص شود تا افراد بتوانند هر چه سریع‌تر نسبت به پتانسیل‌هایی که در بازار منطقه وجود دارد، برنامه‌ریزی کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.