کد مطلب: ۳۰۹۶۸۰

صادرات داروهای ایرانی به آفریقا

صادرات داروهای ایرانی به آفریقا

حضور معاونت علمی رئیس جمهور و شرکت های دانش بنیان ایرانی در افریقا منجر به انعقاد تفاهم نامه هایی در زمینه صادرات، انتقال دانش فنی، ایجاد خط تولید و راه اندازی پارک فناوری تخصصی کشاورزی شد.

اواخر هفته گذشته دکتر سورنا ستاری در راس هیاتی تجاری و فناور، متشکل از ۷۰ نفر از مدیران ۴۵ شرکت دانش‌بنیان و فناور و نمایندگانی از وزارت امور خارجه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت و سازمان توسعه تجارت، به دو کشور کنیا و اوگاندا در شرق آفریقا سفر کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز،این سفر در راستای توسعه صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی بوده است .

روح­ الله استیری، مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین­ الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص نتیجه حضور شرکت‌های ایرانی در شرق افریقا اظهار کرد: تقریبا از ابتدای دولت یازدهم برنامه توسعه صادرات شرکت‌های دانشبنیان از طریق اسناد بالادستی کشور به معاونت علمی و فناوری محول شد.

وی افزود: در همین راستا در صدد برآمدیم تا با ایجاد زیرساخت‌ها و تدوین برنامه های میان مدت، بلند مدت و حتی کوتاه مدت، شرکت های دانش بنیان را توانمند کنیم تا بازارهای صادراتی شان گسترش پیدا کنند.

ورود به زمینه صادرات محصولات دانش‌بنیان

استیری با بیان اینکه یکی از مهم ترین برنامه های ما اعزام هیات های تجاری و فناوری متشکل از این شرکت های دانش بنیان به سایر کشورهاست، گفت: این هیات ها یا در معیت یک مقام مسئول انجام می شوند و یا اینکه تدارک می بینیم که خود شرکت ها به صورت هیات های تخصصی به کشورهای هدف اعزام شوند.

وی گفت:طبق برنامه ریزی های ما از ۴ ماه گذشته، درصدد برآمدیم تا امسال همراه با معاون علمی و شرکت های دانش بنیان به شرق افریقا سفری داشته باشیم.

مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین­ الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه این برنامه ریزی یکی از جنبه های مختلف بازارهای هدف صادراتی به شمار می آیند، خاطر نشان کرد: بنا بود که به کشورهای کنیا، اتیوپی و اوگاندا سفر کنیم که بنا به دلایلی اتیوپی به تانزانیا تبدیل شد؛ در لحظات آخر هفته قبل از اعزام هیات یک کشتی حامل ۳۰۰ نفر در دریاچه ویکتوریا غرق شدند که کشور شرایط را اضطراری اعلام کرد از این رو برنامه تانزانیا لغو شد.

وی با بیان اینکه بر همین اساس هیات تجاری و فناوری به اوگاندا و کنیا سفر کردند تا زمینه صادراتی بین این کشورها فراهم شود، گفت: هدف اصلی از اعزام این هیات این است که شرکت های دانش بنیان در حوزه های سلامت، تولید داروهای انسانی و گیاهی، تولید واکسن های دامی، تولید داروهای بایوسیمیلار و در حوزه فناوری اطلاعات( کیف پول وپرداخت نرم افزارهای الکترونیکی)،تولید محصولات کشاورزی و ماشین آلات با کشور افریقا همکاری داشته باشند.

صادرات ۳دارو به اوگاندا توسط یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی

وی با بیان اینکه این تفاهمات در زمینه صادرات، انتقال دانش فنی و ایجاد خط تولید بوده است، عنوان کرد: در اوگاندا، معاون علمی و فناوری با رئیس جمهور، وزیر صنعت و تجارت و تعاون و وزیر علوم و فناوری و نواروی این کشور، نشستی داشتند که همزمان با آن شرکت‌های فناور ایرانی جلسه‌ای با شرکت‌های افریقایی داشتند.

وی با اشاره به دستاورد تفاهمات با اوگاندا ادامه داد: قرار است ۳ داروی مشخص از یک شرکت دانش بنیان به اوگاندا صادر شود.

راه اندازی پارک فناوری سبز در اوگاندا

وی با بیان اینکه از سه ماه قبل به شرکت‌ها اعلام کردیم که به بررسی و تحقیق در کشور افریقا بپردازند، بیان کرد: با توجه به اینکه ایران زمینه راه اندازی پارک‌های فناوری را در کشور داشته از این رو قرار است یک شرکت دانش بنیان فعال در حوزه کشاورزی، پارک فناوری تخصصی در حوزه کشاورزی را با همکاری اوگاندا در این کشور راه اندازی کنند.

وی با تاکید براینکه پایه اقتصاد افریقا و عمده تولید ناخالص داخلی آن بر اساس محصولات کشاورزی است، خاطر نشان کرد: بر همین اساس این منطقه ایجاب می‌کند که پارک فناوری تخصصی در زمینه کشاورزی در این کشور راه اندازی شود.

وی تاکید داشت: این پارک می‌تواند در تولید محصولات ارگانیک، هوشمندسازی گلخانه ای ، بایو و… فعالیت کند.

وی افزود: همچنین در حوزه‌های شیمی شرکت‌های تولیدی مواد شیمیایی کودهای شیمیایی رنگ‌های شیمیایی رزین‌ها و پوشش‌ها تفاهم نامه‌ای در این زمینه با این کشور منعقد کردند.

سلامت الکترونیک ایرانی در اوگاندا

استیری با اشاره به دیگر تفاهمات ایران و اوگاندا گفت: همچنین یک شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه سلامت الکترونیک یادداشت قراردادی با اوگاندا منعقد کرد که از زیرساخت آن برای درمان و بهداشت اوگاندا استفاده شود.

محصولات فناورانه ایرانی در کنیا

استیری در خصوص تفاهم با کشور کنیا گفت: همچنین در این سفر معاون علمی با وزیر آموزش عالی، وزیر انرژی، وزیر صنعت و رئیس اتاق بازرگانی نشستی داشتند که همزمان شرکت‌های دانش بنیان محصولات خود را به شرکت‌ها و طرف‌های کنیایی معرفی کردند.

وی با بیان اینکه در این نشست ۱۷۰ شرکت کنیایی حضور داشتند، گفت: طبق جمع‌بندی‌هایی که داشتیم ۱۰ یادداشت تفاهم بین شرکت ‌های ایرانی و کنیایی منعقد شد که در حوزه انتقال تکنولوژی کودهای شیمیایی به کنیا، همکاری در زمینه توسعه فناوریهای پرداخت بانکی به ویژه کیف پول، انجام مطالعات مشترک در زمینه سنجش از دور ماهواره‌ای پراکندگی بیماریها و نحوه ارتقا کشت‌های کشاورزی از طریق سامانه‌های ماهوره‌ای بین ایران و کنیا، تولید و ایجاد خط تولید واکسن‌های دامی و داروهای گیاهی مربوط به بیماریهای زخم پای دیابتی و زخم بستر بودند.

وی افزود: از سوی دیگر دو یادداشت تفاهم نامه در زمینه تولید واکسن و تولید داروهای مربوط به زخم منعقد شد.

وی عنوان کرد: همچنین همکاری در زمینه ایجاد خط مونتاژ تراکتور از ایران به کنیا و توسعه سامانه‌های تاکسی اینترنتی نیز انجام می‌شود.

شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه صادراتی داشتند

استیری با بیان اینکه به نظر می‌رسد شرکت‌ها رضایت خوبی از سفر داشتند، گفت: این سفر با هدف ایجاد زیرساخت به سرانجام رسیده و بعد از یک مدت زمانی به قطعیت می‌رسند.

به گفته وی، اگر هر یک از این تفاهمات به مرحله اجرایی برسند برای کشور ما آورده‌های خوبی دارد.

وی با تاکید بر اینکه همه شرکت‌های حاضر در این سفر زمینه صادراتی داشته اند، افزود: برخی از این شرکت‌ها در کشور فروش از ۵۰۰ میلیون تا چند ده میلیاردی دارند؛ همچنین تعدادی از آنها بر اساس اسناد رسمی گمرک صادرات میلیاردی دارند.

استیری خاطر نشان کرد: نوسانات نرخ ارز موضوع صادرات را برای شرکت‌های دانش بنیان جذاب می‌کند و باعث می‌شود شرکت‌هایی که خواب بوده اند تلنگری به آنها وارد شود.

منبع:مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.