کد مطلب: ۵۴۰۸۰۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وعده بی‌‌حساب وزیر بهداشت / صادرات واکسن کرونا چه شد؟

وعده بی‌‌حساب وزیر بهداشت / صادرات واکسن کرونا چه شد؟

وزیر بهداشت ایران در بهمن ماه سال ۹۹ وعده داده بود که ایران تا سه ماه آینده واکسن کرونا صادر می‌کند. سه ماه از وعده سعید نمکی می‌گذرد اما ایران نه تنها واکسن کرونا تولید نکرده که حتی برای واردات واکسن هم با مشکل مواجه است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نمکی در حالی وعده داده بود که ایران در اردیبهشت ۱۴۰۰ به قطب ساخت واکسن کرونا در منطقه و جهان تبدیل می‌شود که معاون او گفته در بهترین حالت ایران در فروردین ۱۴۰۱ می‌تواند واکسن مازاد بر جمعیت خود تولید کند.

البته به نظر می‌سد همه به ساخت واکسن کرونای داخلی خوشبین نیستند. از جمله معاون فناوری و تحقیقات وزارت بهداشت که سال گذشته گفته بود ایران «دانش ساخت واکسن» را دارد اما « زیرساخت‌های لازم» را ندارد.

محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران هم گفته بود «دانش فنی تولید واکسن با تولید انبوه» آن فرق دارد. دستگاه‌های تولید انبوه واکسن اکنون در کشور ما وجود ندارد و با توجه به محدودیت‌های ارزی موجود امکان و زمان تهیه آنها مشخص نیست.

گزارش‌های متعدد هم نشان می‌دهد که حتی کشورهایی مانند بریتانیا از کشورهای دیگر واکسن پیش خرید کرده چون نگران است که نتواند با سرعت لازم برای کل جمعیت خود واکسن تولید کند.

حالا سه ماه از آن زمان گذشته است اما هنوز خبری از تولید واکسن داخلی کرونا نیست. چه برسد به صادرات منطقه‌ای و جهانی آن. آنگونه که خبرهای مختلف می‌گوید ساخت واکسن کرونای داخل در مراحل آزمایشی است.

تولید واکسن در ۱۴۰۰ یا ۱۴۰۱؟

کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت دو سه روز گذشته از تولید اولین واکسن ایرانی کرونا خبر داده و گفته «واکسن کووبرکت رونمایی و آماده تحویل به وزارت بهداشت شد.» بنابه گفته جهانپور تا کنون ۳۰۰ هزار دز واکسن ایرانی تولید شده و تا پایان شهریور ماه (۴ ماه آینده) ایران می‌تواند ۲۰ میلیون دز واکسن تولید کند.

وعده‌ای که اگر محقق شود به این معناست که تا چهار ماه آینده تنها ۱۰ میلیون نفر از ایرانیان می‌توانند واکسینه شوند. محمد‌رضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو هم چند روز قبل گفته تا فروردین آینده، ظرفیت تولید ۱۹۷ میلیون دز واکسن ایجاد خواهد شد.

این یعنی اگر ایران زیرساخت تولید واکسن را داشته باشد و اگر بتواند محصول خود را به تولید انبوه برساند، احتمالا فروردین سال ۱۴۰۱ می‌تواند واکسن مازار بر جمعیت خود تولید کند. نه فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰!

اما این تنها اظهارنظر عجیب و دور از واقع نمکی در ماه‌های گذشته نیست. همزمان با شیوع کرونا در هند و آمار بالای کشته‌های این کشور، سعید نمکی در نامه‌ای به همتای هندی خود گفته بود ایران می‌تواند امکانات فنی، کارشناسی و تجهیزات مختلف به این کشور صادر کند. ان هم درست در حالی که بیمارستان‌های دیگر درگیر کمبود امکانات لازم برای بستری بیماران کرونایی بودند و گزارش‌ها نشان می‌داد مردم در صف اتاق آی‌سی‌یو هستند.

همچنین ایران به کشوری وعده صادرات امکانات فنی را داده بود که خود مدتی است واکسن کرونا تولید کرده و در حال صادرات آن به جهان است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • جعفر

    آقای دکتر نمکی ! شما چقدر با نمکی !