کد مطلب: ۶۷۰۴۶۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گاز روسیه زنگ خطر اقتصاد آلمان را درآورد/ گاز در آلمان جیره‌بندی می‌شود؟

گاز روسیه زنگ خطر اقتصاد آلمان را درآورد/ گاز در آلمان جیره‌بندی می‌شود؟

آلمان که تا حد زیادی به منابع گاز روسیه وابسته است، اکنون با کاهش صادرات روسیه طرح جیره‌بندی گاز را در برنامه‌های خود قرار داده است. ممکن است اروپا به طور کامل از منابع گاز این کشور محروم شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با جود کاهش چشم‌گیر منابع گاز روسیه در آلمان، وزیر اقتصاد این کشور گفت که زنگ خطر طرح اضطراری گازی برای جبران کمبودها به صدا درآمده است. رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان می‌گوید که روسیه از گاز به عنوان سلاحی علیه تحریم‌های اتحادیه اروپا استفاده می‌کند و با کاهش منابع خود به اقتصاد ما حمله کرده است. او افزود که مردم آلمان باید مصرف گار خود را کاهش دهند. اما طرح اضطراری آلمان برای کنترل بحران گاز چگونه است؟

به نقل از بی‌بی‌سی ، هر زمان که تقاضا برای گاز بالا برود یا در تامین منابع گاز اختلالی به جود بیاید، آلمان این طرح اضطراری را اجرا می‌کند. بر اساس این طرح که در مرحله دوم خود است، دولت ۱۵ میلیارد یورو بودجه برای پرداخت وام برای کمک به تاسیسات ذخیره گاز تامین می‌کند. همچنین گاز را برای صنایع سهمیه‌بندی می‌کند تا صنایع بزرگ را تشویق کند از گاز کمتری استفاده کنند. مرحله دوم این طرح فشار بیشتری را برای پیدا کردن جایگزینی برای گاز ایجاد می‌کند.

در مرحله سوم پادرمیانی دولت بیشتر می‌شود. بازار دیگر نمی‌تواند کمبود گاز را تحمل کند و منابع به طور کامل جیره‌بندی می‌شوند. در مرحله سوم ابتدا منابع گاز صنایع محدود می‌شوند و خانوارها و مراکز حیاتی مانند بیمارستان‌ها از منابع در دسترس استفاده می‌کنند.

در حال حاضر ۱۲ کشور اتحادیه اروپا تحت تاثیر کاهش صادرات گاز روسیه قرار گرفته‌اند. روسیه که هفته گذشته صادرات خط لوله نورداستریم ۱ را به ۴۰ درصد کاهش داد، می‌گوید دلیل این کار مشکلات مربوط به تجهیزات این خط لوله است. از تاریخ ۱۱ تا ۲۱ جولای این خط لوله در دست تعمیر قرار می‌گیرد و جریان گاز عبوری از آن قطع می‌شود. ممکن است روسیه به کلی منابع گاز خود به اروپا را قطع کند و اروپا باید برای این اتفاق آماده باشد. در حال حاضر هم صادرات گاز این کشور به لهستان، بلغارستان، هلند، دانمارک و فنلاند قطع شده است.

جایگزین کردن گاز روسیه چقدر امکان‌پذیر است؟

صنعت آلمان تا حد زیادی به دلیل دسترسی به منابع انرژی ارزان قیمت روسیه پیشرفت کرد و اکنون احتمال دارد این منابع به کلی قطع شوند.

دولت آلمان می‌تواند به سادگی زغال سنگ را از آفریقای جنوبی و کلمبیا وارد و آن را جایگزین گاز کند. اما ساخت تجهیزات جایگزین گاز نیازمند سرمایه‌گذاری زیادی است.

از طرفی اگر آلمان قصد واردات گاز از قطر را داشته باشد باید قراردادهای طولانی‌مدت با این کشور ببندد. قطری‌ها قراردادهای کمتر از ده ساله را نمی‌پذیرند. این مساله با برنامه آلمان برای توقف استفاده از سوخت‌های کربنی در چند سال آینده در تناقض است. در هر صورت، گذار آلمان از گاز به انرژی‌های جایگزین بر قیمت بازار تاثیر زیادی می‌گذارد. این وضعیت در فصول سرد سال که نیاز به گرمایش بیشتر است، وخیم‌تر می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.