کد مطلب: ۷۰۸۹۷۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گاز نروژ آخرین امید اتحادیه اروپا / نروژ گاز را ارزان‌تر می‌فروشد؟

گاز نروژ آخرین امید اتحادیه اروپا / نروژ گاز را ارزان‌تر می‌فروشد؟

با نشتی‌های جدید خط لوله نورداستریم بحران انرژی اروپا به مرحله جدیدی رسیده است. به عقیده وزیر انرژی نروژ، برای اتحادیه اروپا، بهترین گزینه واردات گاز از نروژ است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کشور نروژ به عنوان یک تولیدکننده بزرگ انرژی، خود را در خط مقدم بحران انرژی می‌بیند. بحرانی که روز سه‌شنبه پس از خرابکاری ادعایی در خطوط لوله گاز نورد استریم روسیه در دریای بالتیک به نقاط اوج جدیدی رسید. حالا به نظر می‌رسد گاز نروژ منطقی‌ترین گزینه پیش روی اتحادیه اروپاست.

آندریاس بیلند اریکسن، وزیر نفت و انرژی نروژ به یورونیوز گفت: «به عقیده من بدیهی است که این روزها روزهای چالش‌ برانگیزی هستند. ما برای حفظ امنیت فلات قاره نروژ هر کاری که بتوانیم انجام می‌دهیم».

نروژ، متحد ناتو و عضو انجمن تجارت آزاد اروپا (EFTA) با تبدیل شدن به بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی در میان ۲۷ کشور اتحادیه اروپا، از زمان قطع گاز روسیه پس از تهاجم این کشور به اوکراین، راه نجاتی برای اتحادیه اروپا بوده است. این کشور تولید گاز خود را برای تامین تقاضای اروپا افزایش داده است و انتظار دارد امسال ۸ درصد بیشتر از سال گذشته گاز تولید کند.

به گفته شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی، نروژ قبل از جنگ اوکراین، حدود ۲۰ درصد از گاز اتحادیه اروپا را پوشش می‌داد و امسال حدود ۲۵ درصد آن را تامین خواهد کرد. اریکسن گفت: «من فکر می‌کنم باید این فرض را بپذیریم که تهاجم روسیه به اوکراین، چشم‌انداز انرژی در اروپا را برای همیشه تغییر داده است و به نوعی هیچ بازگشتی به وضعیت قبل از جنگ وجود نخواهد داشت».

واردات گاز نروژ، تنها راه حل منطقی برای اروپا

وزیر انرژی نروژ گفت: «اروپا به گاز منابع دیگری به غیر از روسیه نیاز خواهد داشت. و از این منظر، من فکر می‌کنم پیدا کردن کشورهایی که واردات گاز از آنها بهتر از واردات گاز از نروژ باشد دشوار است». در واقع به باور او طبیعی نیست که اروپا اولویت واردات گاز را جاهای دیگری به غیر از این کشور قرار دهد.

بر اساس آمار دولت نروژ، انتظار می‌رود که درآمدهای صنعت نفت در سال جاری به ۹۰ میلیارد یورو برسد و نسبت به درآمد ۶۲ میلیارد یورویی این کشور در سال ۲۰۲۱ افزایش پیدا کند. اریکسن گفت: «ما تا جایی که ممکن است تولید می‌کنیم و تمام نیروی خود را به کار می‌گیریم تا سیستم را در حداکثر سرعت خود حفظ کنیم تا بیشترین انرژی ممکن را به اروپا برسانیم».

او می‌گوید که برای نروژ مهم است که حسن نیت خود را به اتحادیه اروپا نشان دهد و کشورهای این اتحادیه بدانند که نروژ یک شریک انرژی مورد اطمینان، قابل اعتماد و البته بلندمدت برای اروپا است.

نروژ می‌تواند گاز را با قیمت کمتر بفروشد؟

با توجه به تورم بالا و افزایش سرسام‌آور قیمت‌های انرژی در اروپا، بحث‌هایی در مورد اینکه آیا نروژ باید گاز طبیعی خود را زیر قیمت بازار بفروشد تا از رکود اقتصادی اروپا جلوگیری کند، ایجاد شده است. رکود اقتصادی چیزی است که برای بزرگترین شریک تجاری نروژ مضر است.

اریکسن گفت که کاهش قیمت‌ها گزینه‌ای است که هنوز به طور کامل از روی میز برداشته نشده است. او گفت: «مهمتر از هر چیزی، باید بگوییم که ما درها را بر روی اقداماتی که بتواند همزمان هم به ثبات قیمت انرژی و هم به حفظ امنیت انرژی اروپا کمک کند، نبسته‌ایم».

اما او افزود که اگر نروژ این کار را انجام دهد، نگرانی‌هایی وجود خواهد داشت. یکی از دلایل این نگرانی‌ها این است که کاهش قیمت گاز می‌تواند خریدهای گاز را از بازار اروپا دور کند. این مساله خود به نوعی مشکل اصلی و دلیل بالا بودن قیمت‌ها، یعنی وجود انرژی بسیار کم در سیستم به دلیل کاهش واردات از روسیه را تقویت می‌کند.

اریکسن افزود: «دومین مسئله در مورد کاهش قیمت گاز این است که می تواند مصرف انرژی را بیشتر از آنچه اکنون استفاده می‌شود، افزایش دهد. که آن هم به نوعی به تقویت بحرانی که اکنون شاهد آن هستیم کمک می‌کند. ما به چند دلیل در مورد کاهش قیمت به عنوان نوعی راه حل کوتاه مدت برای کمک به کاهش اثرات بحران تردید داریم».

به گزارش روزنامه نروژی VG در ۹ سپتامبر، نخست وزیر نروژ، یوناس گار استوره، نسبت به کاهش قیمت گاز نروژی که به اتحادیه اروپا فروخته می‌شود، هشدار داد زیرا به گفته او این امر مشکلات انرژی این اتحادیه را حل نخواهد کرد.

از طرفی اریکسن معتقد است که نروژ و کمیسیون اروپا روابط قوی دارند. او گفت: «فکر می‌کنم ما گفتگوی نزدیکی با کمیسیون داریم، اما می‌توانیم صادق باشیم که هیچ گزینه آسان و سریعی برای اقدامات نجات‌دهنده روی میز وجود ندارد. چالش آشکار ناشی از کمبود انرژی در سیستم با اقدامات کوتاه‌مدت حل نمی‌شود. ما می‌خواهیم در آینده گفتگوهای سازنده‌ای با اتحادیه اروپا داشته باشیم. اما یافتن اقداماتی که می‌تواند در بحران کنونی کمک کند دشوار است».

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.